dinsdag, december 15, 2015

Kosten van boodschappen in 2015

Dit jaar heb ik 1560 uitgegeven aan boodschappen en de kosten van moestuinieren.
Dit bedrag heb ik geïnterpoleerd  tot eind 2015.

Als vegetariër plus kosten voor de groentensappen en de zes liter boerenkarnemelk per week, de vele noten, de lekkere thee, en al het andere. Vaak brood gebakken, niet altijd.  Bespaard op de moestuin, omdat ik nu meer tijd heb. Waarbij maar weer eens bewezen is, dat met meer tijd je geld bespaart.

Hoe kom ik hierop?  Mijn zuinige schoonzus schrijft haar boodschappen op. Hierna heb ik de kosten voor boodschappen goed bekeken en met haar vergeleken. Zij waren 3200 kwijt voor twee personen in 2014. Dat is 1600 euro excl moestuinkosten,  Mijn broer behandelt zijn moestuin alsof hij nog steeds tuinder is. Alle potgrond wordt vernieuwd in de grote kas voor de tomaten. Jaarlijks 70 nieuwe aardbeienplanten bij een Brabantse aardbeienkweker plus de aardbeienplanten van vorig jaar.  Het is zijn hobby. De moestuin is zijn kindje, zeg maar. Ze leven zuinig.

Over de kosten voor fun hebben we het niet gehad.  Veel ga ik niet uit eten, maar een bloemetje, een drankje her en der, en andere uitjes, die zijn buiten de boodschappenkosten gelaten.

Hoeveel was jij per persoon aan boodschappen kwijt dit jaar?

5 opmerkingen:

  1. Ik 1653, dus ongeveer 137 per maand. Daar zit het kattenvoer en grit niet bij en ik woon alleen. Daar ik geen enkele uitdaging meer zie in het consuminderen heb ik mijn budget nu op € 100 per maand gezet, gewoon om te kijken of ik het kan. Ik ben daar van de maand al aan begonnen en het gaat best goed. Ik reken €20 per week en het restje is voor onverwachte dingen. Ik ga het een jaar proberen. Ik hou van lekker eten en, met mate, een wijntje dus zal nog meer de aanbiedingen af moeten. ;) Ik vind het wel een sport. Het overgebleven geld gaat in de pensioenpot. Ik zou daar graag over 5 jaar op mijn 57 van willen gaan genieten. Officieel mag ik pas 10 jaar later maar daar heb ik echt geen zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Per persoon per jaar is het ongeveer 1300 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik een stuk minder, per persoon gerekend. Maar groot inkopen is altijd een stuk voordeliger. En ik koop niet biologisch en vlees krijg ik. Voor ons gezin van nu tien (tot oktober 11) personen neem ik elke maand 1000 euro huishoudgeld op. Dat is voor van alles: eten, drinken, persoonlijke verzorging, kadootjes, fietsenmaker, dierenvoeding, kapper enzovoorts.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ineke, is krap gebudgetteerd. Met een doel voor ogen is het makkelijker sparen. Misschien heb je nog iets dat je leuk vindt om te doen en waar je, als je vervroegd met pensioen bent, geld mee kunt verdienen.

    @Gewoon vlijtig, een mooi bedrag.

    @Teunie, Kampioen consuminderen. Je brood smaakt heerlijk en ik hoorde complimenten over de lekkere koffie. Het is een groot bedrag 1000 euro. Het hakt er in dit bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een hele goede vraag zeg! Ik ga dat eens nakijken.

    BeantwoordenVerwijderen