zaterdag, december 26, 2015

Opbouwen van bezit en iedere vijf jaar verhuizen

Het inmiddels bejaarde stel houdt van verhuizen. Iemand waarbij het thuis altijd een rommeltje is, zei spontaan, 'dan is het altijd opgeruimd!'  Ze zei het tegen mij. Ik dacht:' Opruimen? Jij? Misschien de stofwolken uit de hoeken waar al jaren een uitgebreide cd collectie staat waar je nooit naar luistert'.

Mensen hebben ingesleten gewoonten, ik ook. Sleutels kwijtraken bijvoorbeeld. Toen ik nog goedkope huissleutels had liet ik jaarlijks een fors aantal bijmaken. Nu zijn ze ruim 50 euro per stuk en echt, tot nog toe ben ik superzuinig op die dingen en tot nog toe, geen sleutel meer kwijt geraakt.

Het bejaarde stel, vertelde mij dat ze zo vaak verhuisd zijn. In hun laatste huis hebben ze elf jaar gewoond! Het was een unicum. Normaal verhuisden ze iedere vijf jaar. Hun laatste huis heeft een garage en een grote tuin waarin ook gemoestuinierd werd. Ze verhuisden nu naar een appartement dichtbij dat vorige huis.  Ik wist op dat moment nog niet dat ze zo vaak verhuisd waren. Ze vertelden het mij pas, nadat ik zo langs mijn neus weg had gezegd: 'U bent zeker nu wel nagenoeg hypotheekvrij?'

Nou nee, dat waren ze niet. Ze waren heel vaak ze verhuisd. Gemiddeld iedere vijf jaar verhuisd en ze vertelden waar ze allemaal hadden gewoond. Steeds in dezelfde woonplaats. Ze vonden een hypotheekvrij huis maar raar. Nee, beter de hypotheekrente aftrek. Stel je voor dat je een hypotheekvrij huis zou hebben, dan kon je meteen vermogensbelasting betalen'.  Ik hoop dat ik mijn gezicht serieus en in de plooi heb kunnen houden tijdens hun betoog.

Ik hield mijn mond en zei ach en wee op hun verhuisverhaal waar dit keer door een aannemer voor minstens 30.000 euro vertimmerd werd aan een badkamer en de keuken en weet ik wat nog meer. Dit bedrag hoorde ik, door heel bewust te stellen dat deze verbouwing zeker wel 50.000 kostte. Altijd een te hoog bedrag noemen, dan krijg je de ontkenning en een bedrag dat misschien het juiste is. Hun /zijn auto was ook op leeftijd. Mevrouw fietste heel wat af en ging drie keer per week fietsend naar de tennisbaan. Haar man deed dat allemaal niet. Hij was veel ouder dan mevrouw en reed auto. Meneer was twee keer zo breed als mevrouw.

Ik mag hier op dit blog rustig schrijven wat ik van vaak verhuizen denk. Ik denk dat mevrouw en meneer uit een omgeving komen waarin huren heel normaal was. Ik denk dat ze nooit aan bezit in de vorm van bakstenen en eigen grond stil hebben gestaan. Dat ieder koophuis door hen behandeld werd als een betere vorm van huren.

Ik denk dat mevrouw een sociaal type is, dat er van houdt om met vrienden te tennissen. Ik heb ook veel getennist. Op het laatst dacht ik, laat mij maar lekker buiten lopen. Zo saai een dubbelspel. Ik liep toen nog hard, dus het is een tijd terug.

Meneer is vast ook sociaal, maar vooral oud. Jammer voor mevrouw dat ze, door haar beslissing in het verleden nu samen met een niet meer zo beweeglijke man op een flat zit. Dat is mijn mening. Je zou ook kunnen denken: 'Wat een geweldig stel, dat zij zoveel opgeeft voor de liefde'. Maar ze zal toch energie moeten halen uit de relatie, anders redt ze het niet. Ik zie dat niet, ik begrijp dat niet, ik ben daar te dom voor denk ik, ik hou van mijn vrijheid. Ik kan prima langere tijd samen zijn, maar dan moet ik echt weer even alleen zijn. Ik ben daardoor ongeschikt voor het relationele leven.


6 opmerkingen:

  1. Los van het betoog over het relationele aspect in jouw blog, vraag ik mij ook altijd af waarom mensen tussen de 5 en 10 jaar weer willen verhuizen. Willen ze groter wonen? Het eerst onderhoud aan de woning ontlopen? Zo maar wat gedachten.
    Toen wij ons huidige, eerste huis kochten in 2005 stonden er in onze wijk talloze huizen te koop. Voor een groot deel stroomden deze bewoners door naar de nieuwbouw wijk een paar kilometer verder op. En nu, zie ik daar weer het zelfde gebeuren.
    Verhuizen brengt altijd kosten met zich mee, die je er in zo'n korte tijd echt niet uit haalt.
    Wij zijn dik tevreden met onze hoekwoning, die misschien geen grote woonkamer heeft en waar het nodige aan vertimmerd is en nog moet worden. Maar zo wordt het wel steeds meer 'ons huis', nog los van de extra aflossingen de afgelopen jaren :-)
    BespaarBalans / www.bespaarbalans.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je laat blijken de gedachte te hebben dat mensen in een huurhuis niet wortelen. Je heb het mis.Een huis kan een thuis zijn, of het nu van jezelf is of van de bank (mensen noemen het dan " een eigen huis"). Wij huren naar volld fdvfedenhejd al meer dan 30 jaar hetzelfde huis. Fijne buren en geen enkele aanvechting k te verhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bespaarbalans, onderhoud aan de woning ontlopen, zou best kunnen. Ik denk ook d'r wat mensen gewend zij . Als je in je jeugd vaak verhuisde, zul je later ook die behoefte hebben.

    @Wilma, ja, dat dacht ik. Volgens mij is het gemakkelijke om van huurhuis te wisselen dan van koophuis. Alhoewel met een sociale huurwoning het nu niet eenvoudig is, om aan een andere huurwoning te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht:' Opruimen? Jij? Misschien de stofwolken uit de hoeken waar al jaren een uitgebreide cd collectie staat waar je nooit naar luistert'.

    Jammer voor mevrouw dat ze, door haar beslissing in het verleden nu samen met een niet meer zo beweeglijke man op een flat zit. Dat zij zoveel opgeeft voor de liefde. Ze zal toch energie moeten halen uit de relatie, anders redt ze het niet.

    Het inmiddels bejaarde stel houdt van verhuizen.

    Misschien zijn ze gewoon gelukkig met hun manier van leven en met elkaar?


    Het boeit me dat mensen aan het einde van hun leven nog steeds geen bezit hebben opgebouwd.
    Bezit kan handig zijn maar als het echte einde van het leven komt kun je het niet meenemen.

    Ik zie dat niet, ik begrijp dat niet.
    Hoeft ook niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook best vaak verhuisd. In het eerste huis ben ik tot mijn 17e opgegroeid. In het tweede huis woonde ik tot mijn 20e. Daarna woonde ik 2 jaar in een flat, amper 2 jaar in een rijtjeshuis en nu woon ik alweer 6,5 jaar hier. Regelmatig verhuizen beperkt je mogelijkheden tot wortelen wat, maar ik zou mezelf niet willen scharen in de categorie die niet KAN wortelen, die geen besef heeft van bezit in stenen of wat anders. Bij mij waren de verhuizingen een samenloop van omstandigheden en eerder niet dan wel mijn eigen keuze. Hierna verhuis ik waarschijnlijk nog maximaal 2 keer, dan is het mijn eigen keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @LLmM. Jij staat aan het begin van je leven. Jij bent nu al financieel bewust. Wat als je aan het einde van je werkzame leven nog niet een buffer hebt. Jouw familie geeft een goed voorbeeld van hoe het wel kan.
    Jij komt er wel

    BeantwoordenVerwijderen