donderdag, december 31, 2015

Opmerkelijke goedkope dingen in Spanje

De medische kosten rijzen de pan uit in NL.  Een Nederlandse overwinteraarster vertelde me dat zij graag in Spanje haar medicijnen koopt.

Ze gebruikt regelmatig bloedverdunners en Prednison. Ze heeft Reuma.

Prednison kun je bij de apotheek in Spanje zonder recept verkrijgen. De kosten zijn 2,25 per twee maanden. In Nederland kosten deze medicijnen bijna twintig euro. Zo vertelde ze me.  Het is in Spanje niet alleen toerisme, maar ook een mogelijkheid om voordelig aan medicijnen te komen.
Het zijn precies dezelfde als die ze in Nederland op haalt bij de apotheek.

Ze sprak ook over bloedverdunners ook van Bayer. Heel duur in NL, in ES spotgoedkoop.

Ik liet mijn gebit een paar jaar terug in Turkije renoveren. Mijn vorige tandarts, die nu doorstudeert voor kaakchirurg vond het goed gedaan. Mijn huidige tandarts en mondhygiëniste zijn ook tevreden over de kwaliteit. Ik ben er heel tevreden over. De garantieperiode is nog niet voorbij.

Absurd dat medicijnen zo duur zijn. Notabene van dezelfde fabrikanten, dezelfde medicijnen.
Toegegeven, ik vind Spanje een voordelig, veilig, fijn en mooi land om op vakantie naar toe te gaan.
Als het land heel duur zou zijn koos ik een ander land.

Alles is goedkoper, zo zag ik een reclame voor 1 liter whiskey à 9 euro. Olijfolie zo van de boer  vijf liter vat kost vijf euro.
Een compleet menu del dia koop je het voordeligst tot drie uur 's middags voor 10 euro. Ingesteld door Franco dat arbeiders goedkoop konden eten, aldus een reageerdster, onderaan dit blog.

De sigaretten zijn niet fors goedkoper. Er wordt hier fors gerookt.

Vreemd toch die prijsverschillen in de EU landen,

3 opmerkingen:

  1. De sigaretten zijn juist duur.
    Drank en olijfolie is goedkoop, zeker bij de collectieve in/verkoop van boeren. Een vijflitervat wijn kost vijf euro ofzo, en olijfolie net geperst ook vijf litervat kost rond een tientje. Even heen en weer naar Spanje is meteen lowbudgetvliegmaatschappij soms maar 20 euro, dus als je een en ander aan medicijnen in wilt slaan heb je dat zo terugverdiend.
    Iets anders wat je moet weten als je in Spanje bent is dat je een middagmaal goedkoop kan bestellen, soms tot drie uur smiddags. Een compleet Menu del dia kost een tientje, en dat is een compleet menu plus een fles wijn. Dit is ooit door Franco zo ingesteld om te zorgen dat arbeiders ook goed konen eten voor betaalbare prijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat je bloedverdunners zo los kunt kopen vind ik toch wel raar, zijn toch geen medicijnen die je zo maar in gaat nemen :-/
    Zelf laat ik ieder jaar door fam wat bussen voor stijve spieren mee nemen, ze zijn niet alleen in Nederland veel duurder dan in Spanje, maar daar zit er paracetamol door heen verwerkt en dan mag niet in Nederland.
    Als je erg pijnlijke spieren heb dan is dat echt een super goed middel.

    Maar wist je dat dat ook geldt voor dieren medicijnen en speciaal voer?
    Zelf koop ik in Belgie speciaal voer voor 1 van mijn katten en in Duitsland een bepaald medicijn voor een van mijn andere dieren, veel goedkoper dan bij de dierenarts in Ned

    Gewoon kwestie van ff op de naam google.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, ik heb je suggesties in het blogje verwerkt. Het lukt mij niet om voor 20 euro te vliegen. Het is nu veel duurder. Vorig jaar 197 euro nu 237 euro.

    @Eurootje, tja die medicijnen. Ik zie hier veel mensen met hun hond de meegereisd is. Zojuist nog een Spanjaard met een vest vol met hondenharen. Brrr... Honden hebben het maar moeilijk. Niet vrij rond lopen aangelijnd, keurig hun behoeften doend. Moeten ze ook nog in het vliegtuig. Is on honds. Maar lopen ze vrij rond, dan ben ik de eerste die er wat van zegt.
    Dan katten, die zijn hier ook genoeg, geven we ze eten, komen er nog meer katten. Ik heb de hoop opgegeven dat de hoeveelheid huisdieren op een normaal level blijft.

    BeantwoordenVerwijderen