woensdag, december 23, 2015

Radar tv over hypotheken

De eerste uitzending in een serie van twee over lenen lenen, betalen betalen de hypotheekschulden in NL was afgelopen maandagavond. Boeiend.

Nu, na de crisis staat 1 op de 4 huizen onder water. Dat viel me tegen. De hoge prijzen van woningen zijn soms oorzaak dat een tweeverdienend stel voor een woning van twee ton nog te weinig inkomen heeft.

Dat wij allemaal drie procent minder belasting zouden hoeven te betalen als er geen hypotheekaftrek is.
Dat huizenprijzen zonder hypotheekrenteaftrek zouden zakken, waardoor ze meer betaalbaar zijn.

Dat banken van al het geld dat zij uitlenen tweederde naar hypotheken gaan. Een hypotheekschuld is voor de bank veiliger dan geld lenen aan ondernemingen. Slechts eenderde deel wordt uitgeleend aan bedrijven. Toch stijgt de economie harder als geld wordt uitgeleend aan bedrijven.

In de uitzending een korte opname van twee bouwvakkers. De een huurt voor 720 per maand en de ander is na belastingteruggave minder kwijt.  Ik vind deze berekeningen vaak veel te kort door de bocht. Een eigenaar is altijd meer geld kwijt aan hoogheemraadschap WOZ en niet te vergeten onderhoud, de kosten voor een opstalverzekering zijn minimaal.
Feit is dat de kopende bouwvakker over dertig jaar een eigen woning heeft en de huurder niet. De koper is dankzij de inflatie steeds minder geld per jaar kwijt,
Op de lange duur ben je als koper voordeliger uit.

Waar dan weer geen rekening mee gehouden wordt is het aantal verhuizingen. Hoeveel mensen wonen dertig jaar op dezelfde plek? Weinig. Veel te weinig. Verhuizen is een dure aangelegenheid. Je kunt beter een huis op de groei kopen dan dat je bij iedere gezinsuitbreiding gaat verhuizen. Of je nu huurt of koopt, verhuizen kost geld. Als koper ben je nog meer geld kwijt aan het huis verkoopbaar maken en de aan- en verkoopkosten.

Deze uitzending is mooi om naar te kijken. Aanstaande maandagavond de tweede uitzending. Kijken dus.                              De uitzending

6 opmerkingen:

  1. Wat mij betreft mogen ze de hypotheekrente meteen afschaffen en dan geen huurwaardeforfait meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de uitzending ook terug gekeken. Een mooie uitzending met heldere uitleg! En een zoveelste bevestiging om door te gaan op de ingeslagen weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook de uitzending gezien en kijk uit naar deel 2. Mooi dat ze er aandacht aan besteden. Wij zijn blij dat we onze start met extra aflossen dit jaar gemaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de link, moet ik het ook maar even kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de uitzending net bekeken en alles wordt er heel erg duidelijk in uitgelegd. Het heeft me (als Belg) heel wat meer inzicht gegeven in de Nederlandse situatie wat betreft de woningmarkt. Bedankt om de link te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat verhaal van die tweeverdieners vond ik kort door de bocht. Ze kunnen blijkbaar niks sparen. Mijn man is 1 verdiener met een inkomen net onder modaal en het lukt ons wel om gewoon rond te komen en te sparen. Het is gewoon afzien van luxe en vakanties. We hebben een koopflatje en zijn 700 euro per maand kwijt netto inclusief vve... En ja met het verlies van mijn baan was dat in het begin best pittig (contract niet verlengd tijdens zwangerschap). Met twee inkomens moet je het makkelijk kunnen redden. Wij hebben met hypotheekrenteaftrek en kinderbijslag en vakantiegeld per maand 2000 netto te besteden. De helft van dit inkomen gaat op aan de zorgverzekering en aanvullend (mijn man betaald voor twee in dit vreemde systeem) en ons huis.

    Hopelijk gaat aflevering 2 iets dieper op de feiten in...

    BeantwoordenVerwijderen