woensdag, december 09, 2015

Review 55+ cursus solliciteren bij UWV

De cursus solliciteren voor werkloze 55+ 'Succesvol op weg naar werk' kost 67 miljoen en daar mag je wel wat van verwachten.

Deze cursus volgde ik vorig jaar, samen met elf anderen. We maakten een Linkedin account aan, voor zover we die nog niet hadden en we voegden elkaar toe aan ons account.

Wij waren met samen met twaalf cursisten. Van deze twaalf heeft één cursist tijdens de cursus al een baan geaccepteerd. Eén andere cursist kon bij de inmiddels doorgestartte boekhandel in Rotterdam al aan het werk komen. Eerst onbetaald en hij werkt er nu nog steeds. Hij sprak altijd boeiend over boeken. De overige cursisten hebben nog steeds geen baan.

Deze cursus heeft onvoldoende opgeleverd.  Feit is dat er twee cursisten waren die regelmatig werden opgeroepen om fysiek te komen solliciteren. Het viel altijd tegen. Vooral het feit dat bedrijven voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten viel tegen. Een medecursiste met altijd een leidinggevende functie in veel banen werkzaam geweest en dijken van opleidingen, is nog steeds niet aan het werk.
Ze had, net als ik, een bijverdienste naast haar baan. Ze was in  de bedrijven die haar wilden hebben, teleurgesteld. Ze was te zwaar geschoold voor de banen waarvoor ze haar wilden aannemen. Ze stak, zo vertelde ze, met kop en schouders uit boven de managers die haar uitnodigden voor sollicitaties.

Kortom, deze cursus is zijn geld niet waard. Twee medecursisten vonden via hun netwerk al weer een baan en de overigen, waaronder ik, zijn niet aan het werk. Ik kan er niet mee zitten. Van één cursiste weet ik dat ze graag aan het werk wilde. Ze vond het saai thuis en de uitkering te laag.

6 opmerkingen:

  1. Jammer dat deze cursus zo weinig werk voor de deelnemers opleverde. Was de cursus stiekem bedoeld om de cursusleiders aan werk te helpen en helemaal niet om de cursisten verder te helpen?
    De tendens is nog steeds dat 55+-ers zeer moeilijk aan een baan komen: te oud, want eigenlijk ben je met 40 al te oud, te veel ervaring, te hoog opgeleid. Ook heerst het vooroordeel dat ouderen vaker ziek zijn en niet flexibel genoeg zijn.
    Ik moet nog 3 jaar tot mijn pensioen en ik blijf zitten waar ik zit. Ik dénk er niet over om van baan te veranderen als dat niet absoluut noodzakelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ooit ook zo'n cursus voor werkzoekende 50plussers gevolgd, wel op eigen initiatief, dus niet verplicht vanuit een uitkeringsinstantie. Maar ik zat wel tussen kandidaten die voornamelijk door hun uitkeringsinstantie gestuurd waren of waar de cursus onderdeel uitmaakte van een outplacementtraject. Niet dat het uitmaakte, de kandidaten waren prima mensen. Tweewekelijks moesten we verslag doen van onze werk-zoek activiteiten. De cursusleider was een hyper-type die meteen begon over gedragsverandering, uit de comfortzone komen en dat soort jargon. Ook in mijn groep kwam er eigenlijk niemand echt aan het werk, ondanks vele malen per week solliciteren en netwerken. Een keer had iemand bijna een baan bemachtigd via netwerken, maar net voor hij het contract zou tekenen bleek men hogerop in het bedrijf het niet eens te zijn met deze vacature en werd de vacature ingetrokken. Ik heb deze cursus uit eigen geld betaald, en dacht een goede investering te doen, niet dus. Ik ben bij de post gaan werken, werd het vruchteloze solliciteren zat.

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Ik had ook graag willen blijven werken tot aan mijn pensioen, helaas mijn werkgever dacht daar anders over en ontsloeg mij, samen met nog veel collega's overigens.
    Vervolgens heb ik ook zo'n cursus gevolgd bij het UWV., voor mij was het oude wijn in nieuwe zakken.
    Gelukkig heb ik per januari a.s. weer een baan, via mijn netwerk, gevonden.
    Ik ben 61 jaar oud en wil graag nog tot mijn pensioen werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien kunnen ze bij het UWV mensen gebruiken om het ontslagen financiele personeel te begeleiden.
    Nu ook weer bij de Rabo 9000 man weg..

    Iederreen wil naar alle waarschijnlijkheid wel werken maar lijkt haast onmogelijk op deze manier.
    Dat geeft geen goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zie ik niet als een review van de cursus, maar meer als een beoordeling van het resultaat. Het resultaat is natuurlijk het belangrijkste. Maar het UWV kan de werkgevers met de afwegingen die ze maken natuurlijk niet veranderen.

    De reacties hierboven vertellen meer over de cursus dan de post zelf. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de cursus ging en wat je daarvan vond.

    Ik ben zelf overigens niet 55+, maar wel begaan met de personen die dit treft en de niet objectieve beoordelingen waarmee deze personen te maken krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem, links bovenaan is een zoekvenster. een jaar terug tijdens de cursus schreef ik er ook over,

    BeantwoordenVerwijderen