zondag, december 13, 2015

Spullen doneren in een plastic zak

Een grote container voor te hergebruiken kleding staat dichtbij. Normaal breng ik dat naar de kringloop.

Ik had een mooi jasje, maar te koud op de scooter, ook al ziet het er warm uit. In het korte jasje zijn teveel naden en geen voering.  Alleen in het vroegste najaar en laatste voorjaar gebruikte ik dit jasje al weinig en nu nooit meer.

Op de container staat, dat goede kleding in een plastic zak aangeboden moest worden. Wat een dilemma. Wat bedoelen ze met een plastic zak, is dat een pedaalemmerzak, een plastic tasje? Moet ik eerst de winkel in om een plastic tasje te kopen om aldus dit jasje te doneren voor het goede doel?
Moet ik het jasje alsnog brengen naar de kringloop een paar kilometer verderop?

Ik besloot het jasje zonder plastic zak in de container te doen. Als ze niet verder willen kijken, dan maar niet.

Volgend jaar kun je niet meer aan plastic tasjes komen, tenzij .... Afgelopen week werd er nog automatisch een plastic tasje verstrekt bij de Action, die ik automatisch weigerde. Alleen voor groenten en fruit mogen nog plastic tasjes verstrekt worden.

Ik heb nog wel wat plastic tasjes in huis. Ik vind het gemakkelijk om aan de binnenkant van de gootsteendeurtjes te hangen voor plastic en overig afval. Het plastic tasje voor verzamelen plastic hergebruik ik tot deze finaal kapot is.

Ik raap lege blikjes en zakjes op die langs de kant van de weg liggen waar ik regelmatig loop. Niet dagelijks, maar wel regelmatig. Daar is een plastic tasje prima voor te gebruiken.

Merk jij al dat er steeds minder tasjes worden verstrekt?

8 opmerkingen:

  1. Volgend jaar kosten de plastic tasjes bij de Action 3 cent.
    Niks opgelost ,dus. Alleen GRATIS tasjes mogen niet meer.
    groetjes, Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee.. eigenlijk helemaal nog niet. Het valt me juist op dat een hoop dames achter de kassa de verkeerde vraag stellen: "Wilt u er een tasje bij?" Nee.. de vraag moet zijn: "Gaat het zo mee?" Wist je dat mensen automatisch ja zeggen op beide vragen?

    Wij doen trouwens al jaren niet meer aan plastic tasjes. Ze worden ook niet gemist!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons betaal je in zo goed als elke winkel als je een plastiekzak wil hebben. Ik ben altijd verwonderd dat er nog zoveel mensen zijn die zo'n plastiekzak kopen ipv een boodschappentas of een krat (of doos) van thuis mee te brengen om de koopwaar in te steken.

    Ik doe zo goed als alle boodschappen per fiets en heb steevast mijn rugzak bij. In mijn rugzak zitten altijd 2 'misschientjes' (gemaakt uit gevonden kapotte paraplu's) en ik kan ook nog koopwaar kwijt in mijn fietstassen.

    Ik heb wel altijd een plastiekzakje bij omdat ik heel vaak in de bermen lege bierflesjes vind die ik dan meeneem om in de supermarkt in te leveren als leeggoed.

    Plastieken zakken gebruik ik in de keukenvuilbak. Eens de zak vol gooi ik hem in onze afvalcontainer. Zo blijft de binnenkant van de afvalcontainer altijd proper.
    In de tijd dat zakjes in de supermarkt gratis waren om koopwaar in te steken, gebruikte ik wel altijd zakjes die ik dan achteraf terug opplooide en in een doos op zolder bewaarde 'voor later'. Ik heb nog een hele voorraad van die zakjes maar die wordt niet meer aangevuld aangezien er nu moet betaald worden voor plastiek draagtasjes.
    Of ik, eens ik door mijn voorraad zit, plastiekzakjes zal kopen om in mijn keukenvuilbak te doen weet ik niet maar ik denk dat in sommige winkels (bv lidl) hun losse groenten en fruit nog altijd zullen verpakt kunnen worden in van die dunne plastiekzakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben heel benieuwd hoe het echt gaat het nieuwe jaar. Zelf heb ik herbruikbare netjes voor groenten en fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een reden om kleding niet los in de container te doen, maar in een zakje is omdat de container zelf van binnen niet schoon is. De kleding beschadigt dus minder en wordt minder snel vies als je het netjes verpakt. Een vuilniszak/pedaalemmerzak is voldoende. Lijkt me niet zo'n probleem, toch?

    S.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarschijnlijk gaat je jas de lompenbak in, die containers worden smerig vanbinnen, en mensen gieten er bier in, of gebruiken het als wc..

    Ik bewaar de zakken die zo nu en dan gebracht worden voor een kleding aan de straat actie. En ik breng de zakken naar een depot in de buurt. Ooit liep er iemand van de humanitas voorbij in mijn broek. Ik sprak haar aan en ze gaf aan dat ze er wel eens mooi spul tussenuit halen.. Nooit meer iets naar humanitas gedaan, dat snap je wel..

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem, idd, als ik het van te voren had geweten, zeker had ik het anders gedaan. De volgende keer breng ik het naar de Kringloop. Daar wordt het eerst gereinigd voordat het in de winkel wordt gehangen.
    Als ik het naar de Lets winkel breng krijg ik er ook niks voor, maar dan moet ik het wel gereinigd brengen.

    @Petra, ja, dat is altijd wat, dat je iemand anders in jouw kleding ziet lopen. Heb ik ook wel gehad. Als kind zelfs dat mijn moeder mijn vorige winterjas aan de moeder van een klasgenootje gaf. Genant denk ik zowel voor haar als voor mij. Maar ja een dorp.
    Ook gaf ik een jas aan het Leger des Heils en vlak daarna zag ik iemand in een soortgelijke jas lopen in een bedrijf waar ik op bezoek was. Ik weet niet of het mijn jas was. Het stond die persoon heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn buurvrouw had een container in de tuin voor kinderkleding. ( ook een erkende stichting) ik heb er 1 keer kinder broeken in gedaan tot ik op marktplaats zag dat ze die zelf verkocht! Ik vind dat dus echt niet kunnen! Geld verdienen over de rug van een stichting....

    BeantwoordenVerwijderen