dinsdag, december 29, 2015

Tien tips om alleen met handbagage te reizen

Ik reis het liefst alleen met handbagage. Je reist sneller. Het voelt vrijer. Die tien kilo in een koffertje inclusief je handtas vereist wat slimme trucjes. Die trucjes leerde ik door ervaring....

Ik deel ze hier met je:

  1. In je handtas alleen het allernoodzakelijkste. Skip alle overbodige pasjes, sleutels, verzekeringspapieren van vervoermiddelen die je niet gebruikt. 
  2. Een nagelschaartje is handig, maar die mag je niet het vliegtuig in meenemen. Kartonnen vijlen zijn goede vervangers.
  3. De 100ml vloeistoffen grens is niet veel. Wil je toch jouw bodylotion of jouw shampoo meenemen, koop in de apotheek van die bruine potjes met schroefdeksel en doe daar jouw dingen in die je niet kunt missen. Samen met de tandpasta in een doorzichtige plastic zak. Alle doorzichtige plastic zakken zijn toegestaan. Het moet wel samen in 1 zak. Op het toppunt van zuinigheid nam ik zelfs afwasmiddel mee in een bruin potje.
  4. Bewaar je oude slips die je het liefst nooit meer draagt. Ze zijn ideaal om op je vakantieadres achter te laten voor de terugweg. Idem als je een oude trui hebt of andere kleding die je thuis al zou willen hebben weggegooid. Bewaar ze, gebruik ze op vakantie en op de terugreis heb je plek voor wat anders.
  5. Geen overbodige zooi. Realiseer je dat je op vakantie langer met je goed door voordat het gewassen hoeft te worden. Doe je normaal met drie broeken in een week? Op vakantie met slechts 1 broek per week. Saai? Een beetje wel.
  6. Een zeepje ossegalzeep mag in de bagage en haalt de vlekken uit je kleding
  7. Als je deze tips volgt heb je misschien ook nog ruimte voor wat meer kleding die je leuk vindt.
  8. Uiteraard alleen de smartphone en e-reader of iPad. Ik nam vroeger zelfs de laptop mee plus verplichte zakelijke lectuur. Het kon. 
  9. Wat lichte dingen mee, die in de hoekjes en gaten passen. Je favoriete thee of koffie. Ik nam mijn favoriete bouillonblokjes mee. Prima om eten mee te kruiden. Gewoon wat verpulveren van een blokje.
  10. Gebruik een koffertje van stof, die zijn lichter.
Succes en misschien ben ik nog wat vergeten.

4 opmerkingen:

  1. Mooie tips! Ik reis ook het liefst met alleen handbagage, scheelt veel gesleep en ook veel tijd. Je hoeft dan o.a. niet bij de bagageband te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt er duidelijk ervaring mee. Ik kan zelfs 3 weken uit handbagage leven, als ik zeker weet dat ik zaken als shampoo en tandpasta en wasmiddel op mijn vakantieadres kan kopen. En dat kan zowat overal natuurlijk.

    Verder pak ik dingen als een fleecevest in een vacuumzak, 1 die je vacuum trekt door hem op te rollen. Scheelt geen gewicht maar wel ruimte en dat is bij veel maatschappijen ook belangrijk.

    10kg is veel, ik hou het op 8 (sommige maatschappijen zitten al op 7kg voor handbagage). En ik mail mezelf belangrijke kopieën, wel onbruikbaar gemaakt voor andere doeleinden uit veiligheidsoverwegingen. Die bekijk ik dan wel op mijn 10-inch laptop met losse tablet-beeldscherm, ook zo handig voor op reis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Belangrijke papieren en telefoonnummers kan je ook op een stick zetten, net als kopie paspoort, belangrijke medische gegevens.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ook lekker inpakt is : een vest of fleece (als je die meeneemt natuurlijk) open in de koffer leggen en daarop de rest van je kleren opgerold opleggen. Sla vervolgens
    de zijpanden en mouwen om je opgerolde kleren heen en voila alles handig en compact in je koffer. In mijn handtas (normaal formaat, niet extra klein) doe ik e-reader, telefoon, reispapieren en de paar cosmeticaspullen die ik meeneem. Ik reis bijna altijd met alleen handbagage.

    BeantwoordenVerwijderen