dinsdag, december 08, 2015

Tijd is het nieuwe geld

Voor nieuwe werknemers is tijd het nieuwe geld.  Voor velen is  salaris niet meer  het belangrijkste. In volgorde van belangrijkheid voeren flecibele werktijden de lijst aan.

  1. Flexibele werktijden
  2. Veel vakantiedagen
  3. Mogelijkheid om thuis te werken
  4. Arbeidsomstandigheden
  5. Reiskosten
  6. Pensioenregeling
  7. Dertiende maand
  8. Studiebudget
  9. Toeslag voor overwerk
  10. Tegemoetkoming studiekosten
  11. Een sabbatical opnemen
  12. Bedongen bonus
In bovenstaande lijst zitten wat verschillen. Zo vindt een jongere de pensioenregeling minder belangrijk dan een 55+-er bijvoorbeeld.

Ik las een stukje van een jonge ondernemer, die zijn bedrijfskunde studievrienden niet volgde in een baan bij de 'big four', zoals EY en Deloitte. Hij zegt: Ik zag mezelf daar niet in zo'n pakje ronddrentelen. Ellebogenwerk, altijd maar doen wat je gezegd wordt.

Herkenbaar vond ik deze uitspraak. Ik stond bij mijn laatste werkgever bekend als eigengereid. Niet gemakkelijk om iets aan op te leggen.  Belangrijker vond ik het nut ergens van in te zien. Ongefundeerde kritiek, daar kon ik niets mee. Ik herinner me dat de eerste baas die ik in mijn laatste baan had, dat niet kon uitstaan. Hij brieste naar me. Eén van zijn favoriete uitspraken was 'Vrouwen kunnen niet denken'.  Als hij zoiets zei, dan keek ik de andere kant uit. De samenwerking heeft niet lang geduurd. Ook mijn voorgangsters hielden het niet lang bij deze idioot uit.

Het liefste was ik ondernemer geworden. Maar destijds gingen meisjes snel trouwen en vervolgens niks. Jongens werden ondernemer. Meisjes niet. Later had ik het lef niet om als zlelfstandige te werken.

Ik dwaal af. Flexibele werktijden en thuis werken zijn de nieuwe musts. 



6 opmerkingen:

  1. Misschien moet je even wat meer tijd besteden aan spellingscontrole. Want dit leest erg vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was vroeger het plezierige van het onderwijs. De mogelijkheid minder lesuren te geven. En nog niet de verplichting om al je voorbereiden en correctiewerk op school te doen. Om maar niet over lange vakanties te spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, goede opmerking. Geen spellingscontrole in Blogger. Tekst aangepast.

    @Izerina, ja lekker is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, flexibele werktijden en thuiswerken! Dat zijn de grote voordelen van mijn huidige baan: nooit meer een vrije dag opnemen om naar de tandarts te gaan. Met als gevolg dat wij twintigers daadwerkelijk naar de tandarts gaan. (ja, ik weet het... maar geen gaatjes!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn werk voldoet maar aan 1 van die eisen.. thuiswerken.. maar dan wel verplicht thuiswerken ;) ik ben gastouder.. niets flexibels aan mn werktijden, behalve dat het altijd flexibel is voor de ouders van mn opvangkids en niet voor mij ;) geen overurentoeslag, werk de gekste uren soms en lange dagen, geen pensioenopbouw, weinig vrije dagen (kan er wel meer nemen, maar dan ben ik bang dat ouders overstappen naar een andere gastouder.. ;) omdat t voor ouders natuurlijk niet handig is als ik vrij neem) etc... :p

    BeantwoordenVerwijderen
  6. flexible werktijden en thuiswerken zijn natuurlijk wel afhankelijk van wat voor je werk je doet, ik werk in de schoonmaak en dan is thuiswerken sowieso geen optie, flexible werktijden ook niet echt want je moet je aanpassen aan wat de opdrachtgever wil en die willen juist dat je op vaste tijden komt , want dat zijn dan de tijden dat je de werkzaamheden van de mensen op je pand niet verstoord, ook maak ik schoon op een instelling voor mensen met een verstandelijke en lichamelijke beperking en die zijn gebaat bij regelmaat en daar is het dus van het grootste belang dat je vaste tijden aan houd en zo zullen er nog wel meer beroepen zijn zoals bijvoorbeeld in de zorg , waar vaste tijden en op locatie werken een vast gegeven zijn.

    BeantwoordenVerwijderen