maandag, december 07, 2015

Tijd over hebben is de nieuwe luxe

Het gebrek aan tijd is vaak nijpender dan gebrek aan geld.

Immers met meer tijd, ben je meer tevreden met genoeg.  Als je weinig tijd hebt, dan wil je in de korte tijd die je over hebt beleving en een gevoel van vrijheid stoppen in dat ene uurtje dat je over hebt.

Beleving is een hot topic. Beleving, gevoel, daar gaat het om. Als je een website hebt waarbij je beleving wilt verkopen, dan dienen mensen een wow gevoel te krijgen. Verleiding. Prettige dingen breed gefotografeerd er bij. Alles om de beleving omhoog te brengen.  Bij mijn nieuwe website is dit heel goed gelukt. Voorlopig hoef ik niet te klagen. Totdat er weer verbouwd moet worden om er nog meer luxe in te plempen het liefst voor een nog lagere prijs.

Beleving is de nieuwe must. Een wandeling over het strand is een beleving. Websites voor beleving moeten verleiden.
Misschien is het daarom dat ik dit jaar te weinig naar musea ben geweest? Het kan best. Een van mijn voornemens is dan ook in 2016 toch vaker naar spraakmakende musea te gaan.

Tijd en rust. Sommigen zeggen dat je altijd tijd kunt maken, maar dat je rust niet altijd kunt vinden.
Ik ben een ster in het volproppen met dingen van tijd.  Zojuist sprak ik één van mijn aquarobics maatjes. Ze had geen tijd voor de wekelijkse sport avond. Zij had twee afspraken en de ene afspraak al een half jaar terug ingepland.
Ze komt altijd geld te kort. Mij vindt ze zuinig! (hoe bestaat het :-)) ) Ik gaf haar het advies om in die nul-uren baan toch in ieder geval bruto 600 euro te verdienen. Zo betaalt haar man minder belasting, aangezien de aanrechtsubsidie verdwenen is.

Nou nee, ze kon die €600 niet verdienen, want haar man vindt het belangrijker dat zij doet waar ze zin in heeft.  In haar geval betekent dat veel vrijwilligerswerk, sporten enz. Zo zie je maar, dat ook al klaag je over te weinig geld, en ik denk dan praktisch: 'doe er wat aan', dat het dan toch weer dingen zijn, waar ik niks over mag zeggen. Want iedereen denkt anders. Voor haar is het belangrijker om haar tijd zoveel mogelijk met beleving en leuke dingen vol te stoppen. Voor mij is dat ook belangrijk, maar ik verlies niet het verdienmodel uit het oog. Mogelijk komt dat omdat ik een alleenverdiener ben.

Zo veel mogelijk beleving in zo min mogelijk tijd, voor een zo laag mogelijke prijs. Daarmee komen we er wel.

6 opmerkingen:

  1. Vrije tijd in een welvarend land als Nederland is volgens mij de grootste luxe die je kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De aanrechtsubsidie is nog niet wegbezuinigd, dat is wel het plan om het af te bouwen. Maar noem het geen aanrechtsubsidie, het is gewoon de uitbetaling algemene heffingskorting.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Willy. Een single en een kostwinner zonder meewerkende partner betalen beiden absurd veel belasting

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vrouw en ik werken beide halftijd. Iedereen denkt dat wij overal tijd voor hebben. Dat is niet waar. Wij krijgen ook binnenkort ons tweede kind dus dan vliegt het eruit. Belevingen zijn wij gelukkig ook niet van, wij gaan liever wandelen of fietsen of in huis of tuin bezig of naar familie. Dat zijn voor ons de belangrijke belevingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind al dat beleven eigenlijk ook weer doorslaan. Alles moet ineens een beleving zijn. Zelf boodschappen doen. Nu komt daar weer een enorme druk op. Wanneer mogen we gewoon léven?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Dolf, gelukkig maar. Niets heerlijkers dan een leeg hoofd buiten in de natuur te halen.

    @Vlijtig Liesje boodschappen doen een beleving, wow, dat is goed nieuws voor de verkopende winkels.

    BeantwoordenVerwijderen