zaterdag, januari 30, 2016

Aardperen geven mooie bloemen en lekkere vruchten


Met de aanbieding van Lidl van 1,99 voor 750 gram kun je een rendement behalen van 266%. Dit is een gegarandeerd rendement. Je hebt alleen een vierkante meter grond nodig waar je ze op 10-20 cm diepte in de grond stopt en 30-45 cm uit elkaar. Oogsten na de bloeiperiode vanaf oktober tot en met begin februari.
De smaak is nootachtig en naar Artisjok. De reden dat ze ook wel Jeruzalem - Artisjok wordt genoemd.
Je bereidt ze als aardappelen. Als je ze schilt, dan kunnen ze snel verkleuren, dan een drupje citroen er aan toevoegen. Ik bak ze graag afgeborsteld in de schil met kruiden in iets olie. Recepten vind je hier (klik)


Niet alle aardperen oogsten, dan heb je volgend jaar nog meer aardperen, ze groeien vanzelf weer. Net onkruid. Je kunt de knollen nu ook koel en donker opslaan en nog een paar weken wachten. Aan het einde van de groei laat je er een aantal in de grond zitten en die groeien vanzelf weer.  Je kunt eventueel aan het einde van de bloei de takken versnipperen en op de grond leggen. De poep van de wormen, torretjes enzovoorts is de meest natuurlijke bemesting die je kunt bedenken.

Aardperen hebben de neigng om te gaan woekeren. Je zou, als je het hebt, een grote ton zonder bodem in de grond kunnen zetten en daarin de aardperen kweken. Echt nodig is het niet.

De aardpeer is familie van de zonnebloem, ze groeien hoog en krijgen leuke bloemen. Ze kunnen wel drie meter hoog worden.


Aardperen zijn ideaal voor mensen met type diabetes II, door de inuline die in de aardpeer zit.
De voedingswaarde en meer info op de MMV site.


10 opmerkingen:

  1. Leuk! Dit wist ik niet van de aardpeer. Ik maak het wel eens als het in mijn groentepakket zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat woekeren kan heel erg zijn. We hadden ze eens in de tuin en maakten de knollen schoon paar meter verderop in kuip en water werd weggegooig, daar kwamen jaar later ook weer aardperen op.

    Ook lekker als vulling in soep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anita Willems, ze worden vaker verkocht. Toch zie je ze nog niet vaak.

    @Lot, Weet je zeker dat er geen knol in het water zat? Alleen maar nieuwe knollen door weggegooid water is volgens mij onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag ze ook al liggen in de Lidl, maar ik wist absoluut niet wat ik ermee moest. Ik had er dus echt geen idee van dat ze uitgroeien tot zulke mooie bloemen. Ik ga ze toch maar eens kopen denk ik;

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.mooiemoestuin.nl/ruzie/ Een hele verzameling recepten met de aardpeer!

    groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zullen wel kleine uitsteeksels in het water gezeten hebben en die begonnen voor zichzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super lekker die aardperen, wij hebben ze ook in de tuin gezet en eten de laatste daarvan op.
    Zeer gezond alleen als je gaat sporten geen aardperen eten je word er wat winderig van.
    Op de blog van madam zsa zsa staat een heel leuk stukje ervan.
    Met recepten op haar blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Miss Mills, goed idee

    @Karin, de link heb ik in het blog gezet. Je struikelr over de recepten op het internet. Maar dit is van een moestuinier. Dan klopt het wel.

    @Lot, Idd, een kleine uitsteeksel. Dus het advies van afdekken als je ze nu al plant is flauwekul. Ze groeien toch wel.

    @Anoniem, ik heb de link van Karin die de www.mooiemoestuin.n;/ruzie/ gaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat grappig, toevallig zaten er afgelopen vrijdag aardperen in mijn groentepakket. Best een goed idee om er één of twee te planten. Mijn tuin is groot genoeg voor een woekerplant...!

    BeantwoordenVerwijderen