maandag, januari 04, 2016

Achter het net gevist

Loterijen geven hoop. Hoop op geld en een beter leven. Voor 12,75 per maand of 153 euro per jaar koop je een postcodeloterij lot, een kans op geluk. .
Een kleine kans om een prijs te winnen. Je kunt wegdromen op een mogelijkheid om uit de schulden te raken in een eenmalige kans uit duizenden en bij de oudjaar trekking van de  postcodeloterij een kans uit miljoenen.

Bij de postcodeloterij zijn er regelmatig kleine prijzen, zoals een bos bloemen of een theatervoorstelling of een AH cadeaubon of..... Tijdens die theatervoorstellingen bevind je je met gelijkgestemde buren in goed gezelschap.
Je weet wie er nog meer meedoen met de postcodeloterij uit jouw buurt.

Ik doe niet mee met de postcodeloterij, ook niet met de Staatsloterij. Heel lang geleden deed ik wel mee aan beide loterijen. Een gebrek aan ruggengraat was het dat ik me een paar jaar lang liet overhalen op kanseen. Het heeft me uiteindelijk veel geld gekost.

Meespelende mensen vragen aan me of ik jaloers zal zijn als zij een grote prijs winnen in een loterij. Ze vinden mijn gedrag erg onverstandig.
Maar ja, ik sta ook bekend als zuinig, maar niet gierig.
Als ik vertel dat mijn huis is afgelost en dat ik in de WW als single ook een goed (zuinig) leven heb, daar hoor ik ze niet over.  Niemand die zegt dat ze mij benijden.

Ik weet zeker dat als de postcodeloterijprijs in mijn straat valt, dat ik afgunstig zal zijn. Maar ik zal me er over heen zetten. Ik heb dan immers ook niet jaren een lot of zelfs meerdere loten gekocht.

Maar wat als je regelmatig hebt meegespeeld en maandelijks hebt betaald en je administratie niet bijhield. Dat door onvoldoende saldo de incasso onmogelijk is in precies die maand van de grote prijs in jouw straat.
Degene die dit overkwam heeft kennelijk niet goed gekeken naar de te verwachten incasso's. Misschien dacht hij na vele jaren betalen en nooit een prijs, gedacht dat de grote prijs toch niet zou vallen. Dus heeft hij zich niet al te druk gemaakt.
Ik vind het zuur voor de man die onvoldoende saldo had om die 12,75 of 25,50 of meer  bij meer loten kon laten afschrijven.
Het bosje bloemen dat hij nu heeft gekregen is als troostprijs te weinig. Al die tijd dat hij heeft meebetaald aan de pot met geld. Als ik de postcodeloterij was geweest had ik hem minimaal vijf procent van de prijs die in zijn straat is gevallen gegeven.
Een bosje bloemen omdat hij jaren heeft meebetaald aan de grote pot met geld, aan alle goede doelen. Het is te weinig. Veel te weinig. Dat is niet zuinig, dat is gierig.

10 opmerkingen:

  1. Ja, het is gierig, maar er is vast goed over nagedacht. Nu durven nog minder mensen op te zeggen en mensen die 'slordig' betalen zullen nu wel zorgen dat ze keurig gaan betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad gierigheid. Tegelijkertijd snap ik dat meneer wil weten waarom het geld niet geincasseerd kon worden. Als het een fout van zijn bank is, dan zou ik de bank aansprakelijk stellen. Aan de andere kant weet ik heel goed wat afgeschreven wordt en moet worden en zorg ik altijd dat mijn saldo hoog genoeg is voor de vaste lasten. Geen loterij trouwens, daar geef ik je gelijk in. Maar mijn hypotheek en zorgverzekering kunnen keurig afgeschreven worden, daarvoor maak ik op tijd geld over van de spaarrekening. Het is toch ook een beetje zorgeloosheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet iedereen is perfect met zijn administratie. Ook ik niet. Ieder zijn kwaliteiten zeg ik dan maar. Maar mocht mijn energie of hypotheek een keer niet afgeschreven kunnen worden, dan volgt er echt wel een brief met een aanmaning met het verzoek zo spoedig mogelijk te betalen. Zo niet, dan rechtsgang e.d. Mij zal nooit verteld worden: jammer, deze maand niet, dan volgende maand maar weer. Van mij mag deze jongeman dit via rechtsgang uitzoeken. Ik heb een beetje de pest aan grootmachten met regeltjes die altijd het balletje altijd hun eigen kant op laten rollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij spelen ook niet mee en ik zou ook wel even slikken als er miljoenen worden gewonnen door onze buren, maar deze jongen heeft gewoon gelijk, alsof de postcodeloterij zijn prijs niet alsnog kan betalen, ik vind het ook gierig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze jongen heeft geen gelijk: niet betaald is geen lot. De afschrijving is elke maand keurig op dezelfde dag. Dat moet je dan controleren en dan gelijk actie ondernemen. Doe je dat niet en ga je pas piepen als de prijsgevallen is ben je te laat. Ben je gaan piepen toen de afschrijving niet plaatsvond dan heb je recht van spreken.

    En al helemaal geen 5% van het bedrag geven, kom op zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Maria Als er een bedrag niet afgeschreven kan worden zou ik bericht krijgen van de bank, die overigens minimaal ook de volgende dag nog een poging tot incasso doet en vooraf incasso's ook nog aankondigt. Vandaar dat het mij verbaast dat iemand dit nog kon overkomen, dan heb je wel heel veel waarschuwingen gemist. Wellicht zijn niet alle banken zo zorgvuldig?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou zelf ook wel even moeten slikken en het oneerlijk en zuur vinden, maar als ik dan mijn hoofd gewoon weer recht heb, dan zou ik me ook realiseren dat het gewoon is zoals de regels zijn: niet betaald is geen lot. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste betaling. Wat als hij niet gewonnen had, zou hij dan alsnog zijn lot hebben betaald? Ik denk het niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och, dat is wel erg sneu voor die man zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoezo sneu? Als je ergens niet voor betaalt dan heb je er ook geen recht op, simpel zat. Als je boodschappen wilt doen en er staat op dat moment niets op je rekening, dan kan je de boodschappen toch ook niet gratis meenemen omdat je op dat moment geen geld hebt.

    En zo zielig is die jongen niet, als ik het waar is wat ik las, dat hij meedoet met maar liefst 4 loten! Dat is een hoop geld, zo'n 50 euro per maand, of 600 euro per jaar. Veel geld, zeker voor iemand van 21. Als hij nu slim geweest was, had hij elke maand die 50 euro naar zijn spaarrekening overgemaakt. Heeft hij na 10 jaar gegarandeerd minstens 6000 euro.

    Er zijn elk jaar wel mensen die loterijen aanvechten omdat ze boos zijn dat ze niet gewonnen hebben. Als je met een spel meedoet, moet je ook accepteren dat je niet altijd kunt winnen. Zo is het leven.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is zuur maar regels zijn regels. Soms kun je die wat oprekken maar ik begrijp wel dat ze dat in dit geval niet doen. Want wat als je net vorige maand hebt opgezegd, of net verhuisd bent, of net 1 straat verder woont... of net gescheiden bent ;) Je betaling op je afschrift is je lot staat er in het reglement. Wat ik veel zuurder vindt of gierig is mensen met dodelijke ziekten die bepaalde medicijnen niet krijgen omdat deze te duur zijn. Mensen die hun hele leven de verzekering netjes betaald hebben.

    Maar ik snap dat die jongen er ontzettend van baalt, hij zal nu terugdenken waar hij zijn miljoenen aan 'uitgegeven'lees verspeeld heeft. Was het dat rondje in de kroeg waar hij eigenlijk geen geld voor had, was het die paar sneakers die hij toch nog kocht ook al had hij niet genoeg saldo? Toen ik die leeftijd had gaf ik mijn salaris (ook salaris dat ik nog niet had) zo makkelijk uit aan prullen en nutteloze dingen. Ik zou er ook ontzettend van balen en het nooit helemaal van me af kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen