zaterdag, januari 23, 2016

Au

Mijn voornemen voor dit jaar is vijf kilo minder wegen. Ik heb hier een jaar voor. Lang genoeg tijd. Drie keer per week wandelde ik veel kilometers en dagelijks een paar kilometers. Tot afgelopen maandag mijn rechter voorvoet zei 'bekijk het maar'.  De voet ging in staking.

In 2010 ben ik geopereerd aan teen uit de kom. Mijn tweede teen was uit de kom en zou in de  kom gezet worden, samen met de 'hallux valgus' het recht zetten van de grote teen. De dag na de operatie vertelde de chirurg me dat de operatie was mislukt. De teen is nog steeds uit de kom. Tapen moest ik.

Dat tape kopen en vooral voldoende tape, dat was een ding dat me slecht lukte. Nu ik tijd zat heb vond ik de juiste tape dichtbij. Eens in de zoveel tijd bel ik vooraf op en dan haal ik een stuk of vijf rolletjes. Met zoveel tijd ging ik vaker wandelen en bewegen, zelfs een tijd lang op Zumba.. Ik was blij! Geweldig. Het kwam allemaal goed als je maar voldoende tijd had, was mijn motto.

Afgelopen maandag bleek dat ik teveel van mijn voet heb geëist. Wandelen, ik doe het graag. Ik ben geschrokken van de pijn. De voorvoet bleek wat opgezet.

Opnieuw opereren, die hoop gaf ik op. Mijn huisarts vertelde me dat het hele kleine botjes zijn, die in de teen aan elkaar gezet moeten worden, mijn orthopeed vertelde me dat hij slechts 1keer een goed resultaat zag van iemand die zich in België had laten opereren.

Het betekent dat ik mijn plannen om af te vallen op een andere manier moet gaan invullen. Ik hoop dat het nog goed komt. Wat is nu heerlijke dan in een mooie omgeving, zonder loslopende honden te lopen.

16 opmerkingen:

  1. Gewicht verliezen doe je in de keuken, fit worden doe je buiten ;)
    Of zoiets.

    Sterkte met je voet, niet fijn! Hoop dat 't toch nog beter wordt. Irritant om niet heerlijk te kunnen wandelen joh :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja voor afvallen zal je toch echt je eetpatroon aan moeten passen, met alleen wandelen red je het niet, dat zet geen zoden aan de dijk. Google maar eens voor de grap hoeveel calorieen een uurtje wandelen is.

    Bewegen is echter wel heel goed voor erbij, om soepel te blijven en gewoon voor je geest. Zou je niet kunnen fietsen of heb je dan ook pijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Balen zeg, ben je net lekker fit aan 't worden en dan laat je voet je in de steek. ik had iets dergelijks (chronische achillespeesontsteking, loopt ook niet lekker), toen ben ik lid geworden van de zwemvereniging. Prima beweging, en nog leuke contacten ook. Misschien iets voor jou (eventueel tijdelijk totdat je voet 't weer doet) of voor ' erbij' ?
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bovenstaande is allemaal waar, met alleen meer bewegen red je het niet. Toch is bewegen wel van meer doorslaggevende betekenis als je boven de 50 bent, je stofwisseling trager wordt en je door een rustiger leefpatroon al minder beweegt.
    Ik heb mijn auto en vaatwasser niet meer vervangen toen ze kapot gingen. En meteen meer beweging! Ik ben bijna 53.
    Je volgt Moerman, begreep ik? Daar zijn ook slankere varianten op te bedenken. Smooties mogen dan gezond zijn, je kauwt niet en juist dat kauwen helpt voor een verzadigd gevoel. Salades aanmaken met dressing, kan ook op een slanke manier. Soepen kunnen ook voedzaam en toch slank zijn. Boerenkaas is echt bestemd voor die tijd dat mensen nog op het boerenland hun spieren gebruikten. Enfin, ik bedoel maar te zeggen ook met het Moermandieet moet er toch af te slanken zijn? Moerman is wel op het lijf geschreven van verzwakte kankerpatienten (vandaar al die sappen en een verbod op water en thee) maar als je niet verzwakt en vermagerd bent lijkt het me dat je best e.e.a. kunt aanpassen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jammer zeg dat je nu niet meer kan wandelen. Echt niet leuk. Sterkte ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Valhalla, schrijf in een schrift wat er naar binnen is gegaan. Ik hoop het ook. Ga beslist er achteraan.

    @Ineke, wandelen is geen uurtje, tussendoor is dat een uurtje. Wandelen klinkt onjuist moet lopen zijn. Vroeger liep ik met een griep op de atletiekbaan 's avonds en buiten nog een keer. Die moed gaf ik al op.

    @Yvonne, oef pittig. Wat een pech. Wekelijks en al vele jaren wekelijks aquarobics. Overwoog een abonnement, maar ik vind het overdags niet pittige genoeg die lessen. Stevig banenzwemmen kan. Buiten zijn vind ik lekker. Leeg hoofd en zo.

    @Anoniem, goed opgemerkt. Die stofwisseling wordt steeds beroerder. Het zou fijn zijn als ik wist hoeveel ik kan en mag eten. De trek is er en niet in overeenstemming. Ik schrijf in een schrift wat ik eet. Is weer eens wat anders dan de financiën. Dagelijks buikspieroefeningen. Dat gaat goed, tot nog toe.
    Smooties zijn lekker, ik beperk me tot karnemelk, groentensappen, sinaasappelsap en mandarijnen in grote hoeveelheden en thee. Het probleem is de slome stofwisseling en dat niet in de gaten hebben. Balen. Ik hoop van harte dat ik met gemak de 20 km ooit nog eens kan lopen. Duimen, moet kunnen, arghh.
    Glutenvrij is een optie. Veganisten zijn niet dik. Mijn Lidl cholesterol was te laag door te weinig vetten. Haar droog, huid droog. Tijdje meer boter bij het eten genomen, was lekker, maar helaas de leverwaarden nu weer hoger. Nee ik heb geen kanker en ben niet verzwakt alleen ouder, het wordt er niet mooier en beter op. Bewegen is altijd goed,

    @Herma, dank je,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pas op met vruchtensap en fruit, dat bevat veel suiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, ik heb na een gebroken enkel een home trainer geleend waarbij ik kan fietsen en mij armen mee kunnen doen. Daarvoor hoef ik niet mijn enkel te belasten en gebruik toch mijn beenspieren. En dan zet ik de tv aan als ik bezig ben. Is het ook niet zo saai.... Misschien ook een tip voor jou? Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben nu twee weken koolhydraatarm en 7 kilo lichter. Vind het echt een verademing. Je mag nog steeds allerlei lekkers en valt toch af. Kijk maar eens op Facebook bij koolhydraatarm eten, wellicht ook wat voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Au, vervelend zeg! Ik zou ook denken; zoeken naar dingen waar je je voet minder of niet mee belast, zoals zwemmen. En het is idd ook 80% voeding en 20% beweging, heb ik me altijd laten vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien moet je streven zijn dat je je lekkerder in je vel voelt en niet perse 5 kg lichter hoeft te zijn. Als toch al van zwemmen houdt zou ik daarvoor gaan; niet belastend voor je voet.
    En ook accepteren dat met het ouder worden alles wat meer moeite kost. En je lichaam verandert.
    Die tip van die hometrainer vind ik ook wel een fijne.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Anoniem, zeker is waar.

    @Jacquelien Koopman, goede tip. Ga ik onthouden, dank je.

    @Geldover, dat gaat snel. Gaat bij mij niet lukken. Is dat wel gezond, zoveel kilo in twee weken? Cellen schieten in de stress met een flinke snelle gewichtsafname. Hoeveel kilo wil je nog?

    @LLmM idd. 20% is fijn. Ik zou, net als jij, weer hard willen lopen.

    @Nietzomaarzooo, ik accepteer veel. Ik kan me je reactie voorstellen, ik begrijp het helemaal. Ik ben eigenwijs en ik kijk naar mijn een na jongste zus die acht jaar ouder is dan ik. Ze zit op Pilatus'. De jongste deelnemer is 30 en zij is acht jaar ouder dan ik. Alleen het opdrukken houdt ze niet zo lang meer vol. Mijn tien jaar oudere broer kampeert in Frankrijk met een kleine tent. Dankzij zijn. Vrouw kochten ze nu een iets grotere,
    Mijn een na oudste broer, achttien jaar ouder dan ik, spit de grote moestuin nog steeds twee spaden diep, iedere winter,
    De oudste deelnemer van de vierdaagse is in de negentig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tip: vervang sinaasappelsap (veel koolhydraten, ook al is het nog zo gezond) en mandarijnen eens door grapefruit. Desnoods rode grapefruit, die is wat zoeter, of moet ik zeggen: minder bitter. Grapefruit vult goed en heeft minder koolhydraten. Bovendien pas het goed in het MM dieet: flavonoiden, of zoiets (heb even geen tijd om het op te zoeken).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Anoniem, Ik vat hem. Ik vind Grapefruit niet te....... Het is al prachtig dat die mandarijnen naar binnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Uhm ik mag nog wel een dertig kilo kwijt. Nee ken mensen die met hartproblemen of met diabetes hetzelfde op doktersadvies volgen. De diabetici zijn of minder medicatie gaan gebruiken of zelfs medicatieloos. Het is wel een kwestie van er helemaal voor gaan of t niet doen want als je gaat sjoemelen met suikers en koolhydraten kom je aan

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Geldover, sterkte met het volhouden. Hierna altijd minder blijven eten, in verband met gestresste cellen, die hard hun best gaan doen om vet op te slaan, mocht de hongerperiode toeslaan,

    BeantwoordenVerwijderen