zondag, januari 17, 2016

Blue monday komt er aan

Maandag is de dag waarop wij in een depressie komen. De feestdagen voorbij, de vakantie duurt nog lang. De dagen vervallen in een sleur.
Het viel me in december op dat er behalve reclame voor zorgpolissen, de reclame voor goede voornemens, 'stoppen met roken' en fitness, er opvallend veel reclame werd gemaakt voor zonnige zomerse vakanties. Gebrek aan daglicht is de reden voor simberte.

Blue monday is aanstaande maandag. Hier wat tips om je te wapenen tegen depressieve gevoelens:
Om 17:00 uur gaat de zon onder. Je kunt vanaf nu als je om vijf uur van je werk gaat, nog genieten van daglicht. 'S morgens is het nog donker als je op je werk komt, maar nu vanaf vijf uur kun jij genieten van daglicht!

Koop een daglichtlamp. Ik kocht destijds een daglichtlamp. Deze zit standaard in een gewone staande lamp.  Het zorgt voor een beter dag- en nachtritme. Licht, je kunt er niet genoeg van hebben.

Doe regelmatig ademhalingsoefeningen: adem diep in en adem langzaam uit. Zuurstof zorgt voor een opgeruimd gemoed.

Wandel , fiets, loop of beweeg buiten, ook als het donker is. Beweging geeft zuurstof in een donker gemoed.

Voldoende slaap maakt je sterker. Grote problemen blijken na een goede nachtrust veel kleiner te zijn.

Denk positief. Kweek vertrouwen. Tel de goede momenten van de dag. Schrijf ze op. Doe dit het liefst voordat je gaat slapen. Je slaapt er beter en vaster door.

Praat met anderen over de dingen die je dwars zitten. Mediteer over de dingen die je beter gedaan wilt hebben. Schrijf je ingevingen, die je krijgt tijdens het mediteren op. Je onderbewuste is een goede vriend. Wees dankbaar voor je ingevingen en gedachten.

Luister naar muziek. Be happy.

10 opmerkingen:

  1. Ik ben chronisch depressief maar heb goede medicijnen en daarom geen kasr van Blue Monday :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Depressief ben ik gelukkig niet maar in deze tijd ga ik wel heel erg naar licht verlangen. Vandaag was dus een topdag. Kou, veel zonlicht, knisperend fris. Na een wandeling van een paar uur knap je echt op.
    De sleur die je noemt vind ik niet vervelend. Daar voel ik me beter bij dan al die feestelijkheden van december. Geef mij maar de gewone routine met af en toe iets (zelfgekozen) leuks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wordt depri van elk jaar dat gezeur over blue monday... Nu weten we het wel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is niet aardig anoniem!

    Veel mensen hebben er last van maar veel mensen komen niet genoeg buiten.
    Zonlicht hebben we nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem2, iedereen mag zijn/haar mening geven. Vrijheid van meningsuiting is fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb gelukkig mijn blue mondays en ander blue dagen al in december gehad. Januari is een nieuw begin en ik geef mezelf het hele jaar om mijn goede voornemens uit te voeren. fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We moeten al zoveel, nu moeten we ook nog op dezelfde dag depressief worden. :D Eens met anoniem, er wordt teveel de nadruk op gelegd en iedereen praat elkaar na.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het 2e weekend van januari kent ook zijn voordelen. Het is het goedkoopste weekend van het jaar voor een stedentrip. Met een vliegveld zowat in mijn achtertuin heerlijk eruit gevlogen voor een prikkie. Vorig jaar italie, dit jaar budapest.. genieten van de termale baden daar. Blue monday?? Geen last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Flyingdutchboy :-)). Elk nadeel heeft zijn voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen