dinsdag, januari 12, 2016

Buiten de deur eten

De Horecava beurs is nu in de Rai te Amsterdam. Koks sturen op gezondere, minder zoute en dichter bij huis en met meer beleving gemaakte producten.  Wat nieuw is, is dat wij vaker een cola drinken in een winkelcafé of we nemen een ambachtelijk bereide frisdrank in een stadshotel.

Mc Donalds floreerde tijdens de crisis. Nu doen de hamburgerrestaurants het niet meer zo goed. We gaan vaker uit eten.
De goedkopere eetcafés en restaurants met  de dure restaurants doen het goed.  De middenklasse  restaurants doen het matig. We gaan dus voor de uitersten. Of we eten goedkoop of duur.  Het verraste me niet.  De middenklasse ontbreekt steeds vaker op de werkvloer.

De voedselprinter is er al, maar in de nabije toekomst komt deze ook bij AH te staan. Kun je je eten gewoon laten printen! Ik kan me er nog niet zoveel bij voorstellen. Het lijkt me grappig, mits dan maar gestuurd wordt op gezondere, minder zoute, dichter bij huis en met beleving gemaakt producten, zonder e-nummers.

Grote concurrenten van de restaurants zijn Thuisafgehaald en AirDnd.  AirDnd is een huiskamerrestaurant. Je kunt thuis aan de slag en mensen uitnodigen om bij jou thuis te eten. Deze website begon een paar maanden geleden. Er zijn nu 1460 huiskamerrestaurants, waarvan de meesten al weer een slapend bestaan leiden. Ik schreef me in en stuurde een e-mail aan een kok die kookte zoals ik graag eet, vegetarisch. Niets meer van gehoord.
Thuisafgehaald is de site waar je maaltijden die je toch al kookte aan mensen uit jouw buurt kunt verkopen.  Er zijn weinig koks en veel afhalers. De maaltijden zijn vooral éénpansgerechten.

De deeleconomie als concurrent van de gevestigde bedrijven? Ik zie het nog niet zo. Thuisafgehaald koks koken af en toe en je moet het ook nog maar net lusten. Geen drie gangen maaltijden.
AirDnD doet dat wel De meeste koks koken in het weekend.

De meeste jongeren plannen hun eten niet vooruit. Ze eten impulsief.  Halen kant en klaar maaltijden of laten thuis bezorgen. Er verandert voortdurend van alles op dit gebied. Het maakt het alleen maar boeiender.
Het aantal mensen dat thuis kookt daalt gestaag. Dat verrast me met al die kookprogramma's op tv. Als eten aangeboden wordt moet het fantastisch zijn. Waar zijn de tijden dat je bij elkaar een pastamaaltijd at.


2 opmerkingen:

  1. Gewoon weer beginnen met bij elkaar simpel,maar lekker eten.Ik heb wel eens,als er onverwacht tegen lunchtijd visite is,ze een eenvoudige kom soep,salade en brood mee eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er iemand mee wil eten kan dat gewoon. Krijgen we gewoon een voorgerecht erbij want ik heb altijd kippenbouillon en runderbouillon in de vriezer. Net als soepgroenten. En waar er vijf eten kunnen er ook zes of zeven eten. Toch?
    Maar wel zelf gekookt. Als je kant- en klaar eten eet, weet je niet wat je binnen krijgt.
    Daarom heb ik ook altijd wel iets van hachee of Indisch eten in de vriezer. En groenten. Heel veel tegelijk koken/bakken/marineren en dan in porties in de vriezer. Als ik ziek ben of geen tijd heb eten we toch lekker.

    BeantwoordenVerwijderen