dinsdag, januari 26, 2016

De A4 door het mooie Midden Delfland

Voordat de A4 werd aangelegd
Onlangs liep ik door Midden Delfland te genieten van de natuur. In de lucht verzamelden vogels zich voor de trek. Ze maakten kabaal, zo hard kwetterden ze tegen elkaar. Het amuseerde me.
Voor de aanleg van de A4 het stuk tussen Schiedam en Delft liep ik daar ook vaak.
Midden op het talud, bij de schapen. Het talud dat lang geleden werd aangelegd met in gedachten dat de A4 er ooit zou komen.

Vlak voor de opening van de A4



De  A4 door Midden Delfland ligt er nu. De mensen zijn er blij mee. De A13 heeft nu 20% minder auto's te verwerken.

Naarmate ik dichterbij de verdiept liggende A4 kwam zag ik de A4 niet, maar ik hoorde veel geluid. Wat een herrie is dat. Het was rond het middaguur, niet tijdens de spits. Dan had ik vast nog meer herrie gehoord.  Ik hoop dat heel snel iedereen in een  elektrische auto rijdt.

Jullie begrijpen dat ik liever die schapen zie dan de A4 hoor. Maar er is nog iets. De waterhuishouding in het veengebied is danig verstoord door de A4

Dagelijks moet 1,5 miljoen liter water weggepompt worden uit het omringende veengebied.
Het had veel minder kunnen zijn, maar dan had de aanleg  meer geld gekost.

De fout is dat een goedkopere innovatieve methode werd gebruikt in een klein deel van de weg. Daar werd vloeibaar cementbetoniet gestort in een uitgegraven sleuf.  Het zijn slechts enkele stukken maar dit stuk blijft nat.
Beter gaat het waar eerst damwanden zijn geslagen en daarna een normale afdichting gebruikt. Daar lekt het water niet weg.



Dagelijks wordt er nu 1,5 miljoen liter water dagelijks weggepompt. Dat is veel. Begroot was 125 m3 water dagelijks. Van 1,5 miljoen liter water kan ik me geen voorstelling  maken. Het gevaar is dat het omringende veengebied inklinkt en gaat verzakken.  Wie weet krijgen we hier Groningse toestanden. Ik moet er niet aan denken.

Het water dat bij de A4 wordt weggepompt moet elders weer teruggepompt worden. Dat is de eis van gemeente midden Delfland en het Hoogheemraadschap Delfland.

4 opmerkingen:

  1. Ja er wordt wat afgesjoemeld tegenwoordig.

    Ik ben wel erg blij met de nieuwe A 4. Scheelt me 12 minuten. Vooral aan eind van de middag niet meer de A13, A20 en A16 over te kruipen als je pech hebt is een verademing. Maar ik begrijp dat veel mensen die tijdwinst niet vinden opwegen tegen dat wat je erover schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had een kennis die werkte voor het project 'A4 met Vaart'. Een leuke woordspeling maar de strekking van het project was, geloof ik, een aquaduct boven de A4 te maken waar het overtollige water in gepompt zou kunnen worden. zo zou ook het landschap behouden kunnen blijven. Het project is 'm niet geworden, afgeketst. Wellicht omdat het te duur was..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem, dat was een goede variant. Wat ik zo jammer vind, iedere keer weer, dat goedkoop in dit geval duurkoop is. Met die vaart daarboven hoor je hem niet en zie je hem ook niet als je er boven staat. Mooie methode om het weggepompte water terug te voeren rechtstreeks het Veengebied in.
    Korte termijn denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lot, ik begrijp en hoor van mensen enthiouste verhalen. Ik heb afgelopen zondag ook over de A4 gereden. Het is een mooie weg. De files ontstaan nu bij Den Haag. Je hebt op de weg niet in de gaten door welk gebied je rijdt. Mensen weten dat echt niet. De Blankenburgtunnel zal het gebied ook gaan doorkruisen. De tunnel alleen onder het water. De rest van de weg is niet interessant.

    De weg is een mooie opvang voor het verkeer over de A13. De A13 mag van mij ook verbreed worden. Die oude huizen bij Overschie, kunnen tegen de vlakte. Maar wie ben ik. Dat is te duur!!

    BeantwoordenVerwijderen