zondag, januari 10, 2016

Excursies tijdens de vakantie


Drie excursies maakte ik tijdens de afgelopen vakantie. Eén deed ik zelf, want hoe moeilijk zou dat zijn???
Moeilijk niet, maar ik heb een haat liefde verhouding met Openbaar Vervoer. Ik snap het niet..... (Wil het niet snappen)
De eerste excursie ging naar Ronda, een stad met veel mooie architectuur en een mooi uitzicht op een dal en op een mooie brug
Vorig jaar lukte het me niet en dit jaar zou het me wel lukken. Twee taxi's, een trein en 88 euro armer besloot ik de volgende excursies maar  georganiseerd te gaan doen.  Stom hè.
De treinreis naar Ronda was erg mooi. Vaak is de reis ook al vakantie en in dit geval zeker. De trein ging door meerdere tunnels en het zicht op bergen fantastisch. Super.  Het uitzicht in Ronda zelf op een dal en de brug is ook super.


We bezochten een Joods deel van de oude stad en een basiliek. De bus was vol met 56 mensen. Gidsen vertellen je altijd interessante weetjes zoals hoe groot die basiliek is.(not)
Nou ja, het is gewoon veel schiften van al de informatie die over je uitgestort wordt.
Er staan in Spanje langs de kant van de weg veel sinaasappelbomen, vol met sinaasappels. Ik vroeg hoe het kwam dat die sinaasappels niet geplukt werden. Ze vertelde me dat deze sinaasappels bitter zijn. Veel soorten sinaasappels en de bomen langs de kant van de weg zouden bitter zijn....
De dag daarvoor was nabij Sevilla een man gevonden die jarenlang opgesloten werd door zijn familie in een duiventil. In Spanje wordt goed voor de zieken gezorgd, zij hebben een ziekenuitkering, zoals hier de WIA of de WAO.

De derde excursie was naar Tanger en daar hoorde een lunch bij. Ik wilde alleen een dag excursie en niet slapen in Tanger. Nadat we van de boot afkwamen werden we per taal verdeeld over diverse gidsen. Ik koos de Duitse gids en samen met twee Zwitsers deden we een dagje Tanger.  Fijne informatie ook van de gids. Er is in Marokko slechts acht procent werkloosheid!!  Tja, dachten wij, de mensen die ons van allerlei willen verkopen, zijn dan ook niet werkloos. De gids benadrukte de godsdienstvrijheid, om nadrukkelijk de synagoge en een rooms katholieke kerk te laten zien, plus het huis van de Marokkaanse koning natuurlijk. Na de lunch werden we langs tapijtenverkopers en een plek waar de Argon olie werd verkocht  gebracht.  De lunch viel tegen. De prijs van de drankjes waren nog duurder dan die in Spanje. Maar ja, met die lage werkloosheid in Marokko is dat natuurlijk helemaal logisch.:-) Op de terugvaart zag ik wel 7 vrachtschepen gelijktijdig, zij aan zij, op weg naar de straat van Gibraltar. Ik vind dit altijd boeiend.

Deze drie weekse vakantie beviel me heel goed. Ik verheug me al op dezelfde en  volgende vakantie eind 2016.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen