zondag, januari 31, 2016

Help die pensioenen

Een paar jaar terug hoorde je niet zoveel over pensioenen.  Toen ik destijds vragen stelde aan het ABP werd ik subiet het bos in gestuurd. Heel vaag kreeg ik een antwoord en dat verontrustte me. Maar iedereen was er van overtuigd dat het wel goed zou komen. 'Maak je geen zorgen'. Een demente tante in een tehuis kon je aan het lachen krijgen, door te vertellen dat ze al langer pensioen had, dan dat ze ervoor had gespaard!

Het gaat niet goed met de pensioenen.  Je hoort er vrijwel dagelijks over pensioenen. Je kunt aan de pensioenfondsen waarin je verplicht als werknemer deelneemt niets veranderen.
Het gaat niet goed met de EU en Draghi beslist om maandelijks veel geld in het opkopen van staatsobligaties te stoppen. De pensioenfondsen maken negatief rendement op het verplichte (1/3e) deel van het vermogen dat in staatsobligaties gestopt wordt.

Ik maak me zorgen, maar moet ik me zorgen maken, nu ik aan de vooravond van het leven op pensioen sta? Ik maak me nu veel minder zorgen, dan toen ik werkte. De vrijheid is heerlijk.

Tot mijn 35e jaar maakte ik me totaal niet druk om pensioen. Dat was later  gegarandeerd 70% van je inkomen, dus geen zorgen. Je werkte lang voor dezelfde baas, in mijn geval voor de gemeentelijke overheid en semi-gemeentelijke en landelijke overheid.  Alles ging zoals het ging. Af en toe een diploma hielp de doorstroming naar een betere functie.
Hoe anders is het nu Lean en steeds meer Mean. Je bent zo goed als je laatste prestatie. Hop Hop. Collegialiteit is steeds vaker een versleten begrip geworden.  Meer winst is belangrijk, net zoals jouw inkomen het liefst regelmatig omhoog gaat.

Op mijn 45e begon ik het werken wat zat te worden. Ik besefte toen pas dat ik een rat-race zat. Nooit tijd om je passie te volgen. Want geld en later een goed pensioen als ik door bleef werken.

Als jij minder wilt  werken of zelfs stoppen met werken, dan zul je voldoende geldbronnen moeten hebben.

Het Nibud en Wijzer in Geldzaken ontwikkelden de pensioenschijf van vijf.
Deze pensioenschijf geldt vanaf de pensioenleeftijd, die steeds meer mensen niet halen.
  1. AOW
  2. Werknemerspensioen
  3. Lijfrentes bij banken en verzekeraars (wat een feest voor de verzekeraars!)
  4. Inkomsten uit vermogen
  5. Inkomsten uit werk na je pensionering.
Als je eerder wilt stoppen met werken om je passies te volgen, dan kun je gebruik maken van je 
  1. Werknemerspensioen
  2. Inkomsten uit vermogen
  3. Inkomsten uit werk nadat je gestopt bent met  in loondienst werken.
Passief inkomen, uit vastgoed, zoals een hypotheekvrij huis en vermogen uit investeringen is een goede.
Inkomen uit werk dat je leuk vindt om toe doen is een goede tweede. Erica Verdegaal schreef in haar boek "Vergeet je pensioen niet", dat een schrijver na het pensioen nog altijd door kon schrijven.  

Mijn broer is onlangs weer begonnen met belastingadvies. Dom dat hij zijn registeraccount registratie de laatste jaren niet verlengde, ivm te duur. (Krent hè) Hij is steeds op de hoogte gebleven van de laatste ontwikkelingen, omdat dat zijn passie is.

Ik heb naast mijn werk neveninkomsten gehad en die mag ik tijdens de WW houden. Veel mensen hebben een extra inkomen naast het werk.

Wil jij niet tot je AOW blijven werken, stel je verwachtingen bij en volg je passie. Alleen dan kan je werken volhouden.  Blijf investeren in jezelf. Begin tijdig met het aflossen van je huis. Investeer ergens in wat je snapt en waarin je vertrouwen hebt. Als je niet meer werkt, hoef je niet in korte tijd veel geld uit te geven om een goed gevoel te houden.  Werk aan je gezondheid.

4 opmerkingen:

  1. Na mijn jaren als thuisblijfmoeder en nu als zzp-er kan ik het sowieso wil schudden w.b. pernsioen. Dat wordt een kartonnen doos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @StapStorie en @ Herma, dank voor het compliment.

    @Vlijtig liesje, Vijf kinderen en een huis als pensioen. Geen kartonnen doos.

    BeantwoordenVerwijderen