maandag, januari 11, 2016

Inbraakpreventie

Zaterdag werd dichtbij ingebroken. Het huis is een slag groter en heeft een zwembad.
Ik zag langdurig een politiebus staan en vanmorgen is de recherche daar nog een keer langs geweest voor sporenonderzoek, zo hoorde ik.
Zondagmiddag al trof ik een brief van de gemeente en de politie aan in mijn brievenbus aan. Op de enveloppe stond duidelijk gemeente. Mijn eerste gedachte was niet zo vriendelijk. Wtf, bezorgt de gemeente ook al op zondag brieven. Na lezing van de brief en navragen bij buren werd het me duidelijk. Een prima service!  Wat geweldig dat ze je zelfs op zondag nog attent maken op inbraakpreventie. Goed dat er politie is. De politie is je beste vriend.
Een brief met preventieadviezen om inbraak te voorkomen, binnen 24 uur na de inbraak. Ook al is er bij jou in de buurt niet ingebroken, dan is het toch slim om een inbraak te voorkomen in jouw woning.

Dit zijn de adviezen:
  • Als je iets in jouw buurt ziet dat verdacht is, bel 112. Je moet op verdachte situaties letten bij jou in de buurt. Jij kent je nabije woonomgeving goed, let er op en noteer kenmerken, zoals kenteken, hoe die mensen er uit zien, dat soort werk.
  • Goed hang- en sluitwerk is belangrijk. Gebruik deze ook! Sluit ramen - ook het wc-raam, ook als je maar even weggaat.
  • Om intrappen van de deur te voorkomen kan je je deur verstevigen met een extra slot op kniehoogte.
  • Zet inbrekers in het licht. Stel een tijdschakelaar in voor uw binnenverlichting en laat meerdere lampen branden als u even weg bent. Overweeg het aanbrengen van een lamp met een sensor bij de voordeur of in de tuin.
  • Zorg dat er een klimmiddelen bij w huis staan. Zet vuilcontainers en ladders weg, of zet ze vast tegen de gevel
  • Haal de sleutel uit de binnenkant van het slot en leg deze niet achter de voordeur, vaak kunnen inbrekers via de brievenbus door te 'hengelen', of door een ruitje in te tikken, bij uw sleutel komen. 
  • Laat geen waardevolle goederen als een laptop, mobiele telefoon e.d. in het zicht liggen.
  • Registreer uw waardevolle goederen. Noteer merk-type-serienummers, bijzondere kenmerken (omschrijving) en maak eventuele foto's van waardevolle goederen zoals siereaden. Wanneer wij bij een inbreker/heler een buit aantreffen, kunnen wij de eigenaar traceren en de goederen teruggeven.
Politiekeurmerk veilig wonen. Beveilig je huis beter. Veel gemeenten geven subsidie. In 2008 heb ik mijn huis ook laten voorzien van politiekeurmerk sloten en beveiliging. Ik kreeg subsidie.  Dat is nog eens leuk.  Maar wat toen goed was, vond ik later minder goed en heb ik nog verder laten verbeteren.
Wanneer ik op vakantie ga, vertel ik dat rond.  Buren hebben mijn sleutel. Schakelaars die automatisch aangaan wanneer het gaat schemeren. Fijner dan tijdklokken. 

1 opmerking:

  1. Fijn dat ze zo alert zijn en je goed op de hoogte houden en informeren zeg!

    BeantwoordenVerwijderen