dinsdag, januari 19, 2016

Leeftijdsgrenzen aan gezondheidscontroles

Als je ouder wordt, dan kun je rekenen op veel belangstelling voor controle, alles om jouw gezondheid te checken.

Zo zijn er de:

  1. baarmoederhalskanker onderzoeken, een uitstrijkje wordt gemaakt, vanaf 30 tot 60 jaar.Moet eigenlijk al vanaf 25 jaar.
  2. borstkankeronderzoek, waarbij je borsten worden platgedrukt in een apparaat, au! Vanaf 50 tot 75 jaar.
  3. darmkankeronderzoek, waarbij je een geribbeld stickje op vier plaatsen in je poep steekt. Leeftijden vanaf 55 tot 75 jaar.
De spullen voor het laatste onderzoek ontving ik deze week. Keurig verzorgd en gelukkig ook in het Engels, Turks en Arabisch beschreven.
Ik dacht altijd dat je bij het inburgeren de Nederlandse taal moest leren. Blijkbaar niet.

De MMV vereniging adviseert niet mee te doen met het darmkankeronderzoek. Alleen als in jouw familie darmkanker voorkomt is het slim. Slechts  1:785 mensen heeft voordeel van dit onderzoek. Het is niet zozeer de uitslag van het onderzoek, maar het aanvullende onderzoek colloscopie dat nodig is, is gevaarlijk. Bij 242 coloscopieën per jaar zal er een darm een bloeding of perforatie optreden waarbij ziekenhuisopname noodzakelijk is, als gevolg van een onnodig aanvullend onderzoek.

Tot mijn verrassing ben ik al boven de leeftijd voor baarmoederhalskanker. 

Ik vind deze onderzoeken prima en ze horen bij een samenleving die investeert in haar burgers. Vreemd dat er leeftijdsgrenzen zitten aan deze onderzoeken. De ene mens is de ander niet. 

Bij leukemie bijvoorbeeld is stamceltransplantatie uit je eigen lichaam mogelijk  tot 65 jaar. Een allogene transplantatie kan tot  je 55e mogelijk, maar in de toekomst misschien ook tot oudere leeftijd.

Inmiddels wordt er gedacht om vrouwen tot hun 50e jaar zwanger te maken. Dit zou kunnen. Zelf heb ik na een aantal jaar proberen besloten om op 38 jarige leeftijd onderzoeken ondergaan om een baby te krijgen. Ik vond dit behoorlijk belastend en ben er niet verder mee doorgegaan. 

7 opmerkingen:

  1. Dat er leeftijdsgrenzen zitten aan de onderzoeken is niet zo vreemd. De " grootste risico" -groep wordt gemonitord en daarbuiten kun je natuurlijk altijd zelf naar de dokter stappen als er iets is. Als de leeftijdsgrenzen zouden worden opgerekt wordt het onbetaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hm, een jaar geleden wilde nog een MM arts (of beter: een NTTT arts) aanhaken bij het darmkankeronderzoek om zelf te laten onderzoeken of mensen die een hoge dosis vitamine D slikten en in latere instantie een voedingssupplement, minder darmkanker en/of minder of geen uitzaaiingen bij darmkanker ontwikkelden. Het onderzoek van deze arts is niet doorgegaan vanwege te geringe aantallen aanmeldingen. Ik was een van de weinigen die zich had aangemeld, heb een half jaar op eigen kosten vitamine D geslikt en en de manier waarop ik bericht kreeg dat het niet doorging vond ik niet zo erg attent. Ik moest het nl. lezen in het blad. Een persoonlijk bericht had ik wat netter gevonden.
    Dat de MMV het bevolkingsonderzoek echt afraadt heb ik nergens gelezen. Wel zijn er regelmatig binnen die vereniging kritische geluiden te horen over bevolkingsonderzoeken tegen kanker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem. Dat is idd niet sympathiek. Er zit een link onder MMV tekst in dit blog naar dat stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Wulma. Nederland is een rijk land. Ik zou meer geld aan de zorg besteden. Meer banen en beter voor de mensen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @OB, ja ik heb dat stuk in die wekelijkse nieuwsbrief ook gelezen, maar dit is een mening van een arts. Niet het standpunt van de MMV an sich. Misschien flauw om daar over te vallen, maar voor mij toch wel een verschilletje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die vereniging heeft m.i. Geen verstand van zaken. In onze familie komt/kwam geen darmkanker voor. Mijn moeder kon nog net mee in het darmonderzoek, ze was al 75. Klachten had ze niet. Om kort te zijn, ze is afgelopen herfst geopereerd wegens tumor in de endeldarm, tijdelike stoma is nu net weer verwijdert. Het herstel gaat voorspoedig. Moraal: zeker meedoen aan die onderzoeken, de leeftijdgeens is arbitrair op basis van statistiek.
    Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Olga. Wat een verhaal. Dat is fijn dat dit zo'n goed resultaat had. Die leeftijd os mede absurd omdat we zo lang moeten doorwerken.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen