maandag, januari 25, 2016

Overzicht vaste lasten 2016

Stoeien met de cijfers, maar dan krijg je weer een overzicht. Op mijn reserveringsrekening staat ruim voldoende om per direct een nieuwe auto en scooter te kopen. Dat scheelt een reservepostje. Mijn auto is nu 3 jaar oud en er staat nog net geen 20.000 km op de teller. Op de scooter staat 27.000 km op de teller.
De benzine is lager dan ooit en vreemd, ik rij minder kilometers. Gelukkig blijft dat zo. De auto- en scooterkosten zijn 171,17 per maand. Inclusief ANWB voor de scooter. Ik heb park-line, maar geen abonnement. Dat scheelt toch maandelijkse kosten.

De hypotheek betaal ik direct aan mijn eigen stamrecht BV met een rente van 3,55%. Vanuit het oogpunt van de stamrecht is het fijn dat er ergens dan toch maar een leuk veilig rendement behaald wordt.
Mijn eigen stamrecht BV kan ik jaarlijks het bedrag daarvoor laten uitbetalen. Dat kan. De belasting voor iemand die nog niet gepensioneerd is, is hoog. Bovendien is het niet nodig. Ik kan nog niet lekker lang op vakantie. Misschien ook wel omdat ik een krent ben. Ook omdat ik het fijn vind om bezig te zijn met bijverdiensten. Bijverdiensten waarmee ik eerder de hypotheek in sneltreinvaart naar beneden bracht. Bijverdiensten die ik nu gebruik voor sparen (geen reserveringen) en privé uitgaven.

Zo jammer dat ik het bedrag op de stamrecht BV niet hoger en nog hoger zie worden.  Maar zodra ik het geld nodig heb, kan het. Ik kan 1 keer per jaar geld aan mezelf overmaken, niet maandelijks. Maandelijks had gekund, maar dan had dat in de stamrecht zo geregeld moeten worden. Maandelijkse uitkeringen is ook maandelijks werk. Dat is net als met minimalisme, je moet zo min mogelijk dingen doen die niet leuk zijn.

De abonnementen zijn inclusief het liggeld voor de boot. Ik kan niet wachten tot ik kan gaan varen en weekenden tussen de weilanden voor anker kan liggen. Ik moet twee keer per jaar vrijwillig werken op de jachthaven. Inclusief mijn aquajogging.

Giften zijn een stuk minder, maar nog steeds meer dan de sportvereniging Het is ook voldoende. Alleen kerk en Greenpeace. Greenpeace wilde ik opzeggen. Ik betaal nu 10 euro per jaar en zo krijgen ze meer subsidie.

Zorgkosten.
Dat is best veel. Het is inclusief eigen risico begroot, vitaminen, 4 keer per jaar naar de mondhygiëniste  en nog wat kleine kosten voor podotherapie en NTTT-arts.


Vaste Lasten € / jaar € / maand

Bankkosten 16,84 1,40






hypotheek van mijzelf de BV 5.868,00 489,00

energie en water 364,68 30,39






communicatie,excl.TV 661,68 55,14






abonnementen, met liggeld 1.265,11 105,43






totaal giften 682,00 56,83






totaal zorgkosten 2.617,76 218,15






Onderhoud huis 3.940,00 328,33






P.M.Inflatie + onvoorzien 268,72 22,39






opstal verzekering 199,32 16,61






totaal jaarl.uitg/ 1.100,00 91,67






Auto 1.457,00 121,42

Scooter 597,00 49,75






Totaal vervoer 2.097,00 171,17






Totaal alle uitgaven 19.081,11 1.586,51











6 opmerkingen:

  1. Dat lijken nette bedragen! Klopt het nu dat jij je maandelijkse inkomen dus niet uit de stamrecht-bv haalt? Omdat je daar juist weer je hypotheek naar overmaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @LLmM, Nee, I doe dat bewust niet. Ik vind het zonde om dat nu al uit de stamrecht BV te halen. Ik kan toch niet lang met vakantie, want ik zit vast aan het UWV. Zo lang ik de AOW leeftijd niet heb betaal ik veel belasting. Ik heb het niet nodig zolang ik verplicht moet solliciteren, ik besloot om met mijn hypotheek het rendement van de stamrecht BV te verhogen.

    Ik zou drie maanden onbetaald verlof op kunnen nemen. Toen ik net in de WW kwam heb ik dat overwogen. Nu ik er langer in zit, denk ik. Ik zit de rit uit tot mei 2017. Daarna kan ik in de IOAW een uitkering van 800 euro krijgen. Ik bezie die uitkering nog. Het is netto 9600 per jaar, maar ik ben wel geklonken aan de wetgeving, gij zult niet dit en gij zult niet dat.

    Ik neem mij voor om dan het maximale onbetaald verlof op te nemen, dit is ongeveer drie maanden. Dan wil ik naar Australië, liefst nog langer, dit jaar spaar ik daarvoor. Voor mijn eigen vakantie, mijn spaardoel dit jaar is minimaal 8 en maximaal 10 duizend euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lege Zakken Vrouw, Vaste lasten laten zich goed voorspellen. Zorgkosten zijn meer onvoorspelbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed om inzicht te krijgen in je uitgaven.

    Niet alle cijfers kloppen (bij energie en water en opstalverzekering en vve is het jaarbedrag niet 12x maandbedrag). En ik mis algemene post (verdere) verzekeringen en TV (internet zit bij communicatie, denk ik).

    BeantwoordenVerwijderen