donderdag, januari 28, 2016

Vernieuwde Nibud bufferberekenaar

De bufferberekenaar is verbeterd. Er wordt wel met de auto rekening wordt gehouden en niet met de overwaarde van je huis.  Logisch, want de bufferberekenaar is  puur voor reserveringen. Alles wat je bezit is aan slijtage onderhevig en moet nu eenmaal worden vervangen. In deze buffers moet je ook een bedrag hebben, voor het geval je werk wegvalt. Een overbruggingsperiode. Gewoonlijk is dat 6 maanden.

De overwaarde van je huis wordt niet meegenomen. Goed beschouwd is dat ook niet nodig. Geld dat in steen zit, zit in steen. Dat geld haal je er pas uit als je gaat verhuizen. Het heeft wel invloed op je vrije besteedbare inkomen. Net zoals je een energiearm huis woont heeft dat ook invloed op je besteedbare inkoemn. Je gezondheid heeft invloed op je besteedbare inkomen.

De verbetering is dat het  spaarsaldo door 'vergelijkbare huishoudens' is verwijderd. In mijn geval was dit toen 62.130 euro. Absurd vond ik dat.  Ik plaatste dat bericht begin november 2015 

Ik e-mailde met het Nibud en plaatste de antwoorden hier op het blog.  De overwaarden van het huis doen niet ter zake.  De gemiddelde buffer van de vergelijkende huishoudens is een mooie richtlijn om naar toe te werken, aldus het Nibud.

Mijn spaarsaldo, inclusief reserves is nu 14.000 euro en de persoonlijke adviesbuffer is 15.200 wat slechts 1.200 euro minder.  Het bufferbedrag is nu een advies. Een advies is een advies en geen wet van Meden en Perzen.

4 opmerkingen:

  1. Ik vind deze nieuwe bufferberekenaar een stuk beter. Met die absurd hoge bedragen kon ik helemaal niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Zuinigaan, Contact gehad met Nibud. Die absurd hoge bedragen die te hoog waren voor buffer en dus meer voor echte extraatjes, zoals een glas wijn als je uit eten gaat in januari :-). Nibud baseerde daf op hoge bufferbedrag op basis van cijfers van CBS.
    Nibud stelt dat veel mensen voldoende spaargeld hebben, maar dat mensen dan toch rood kunnen staan. Kan zijn door gemakzucht. Vervelend vinden om hun spaargeld aan te spreken en nog vele andere redenen,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga het ook eens invullen. Ik ben benieuwd wat ze zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad een absurd hoog bedrag vorig jaar... Toch kan ik mij niet voorstellen dat er zoveel mensen zoveel spaargeld hebben, maar het zal wel. Aangezien de rente praktisch 0 is, heeft sparen om deze reden ook geen nut.

    BeantwoordenVerwijderen