zaterdag, februari 13, 2016

Afvallen met fitness

Gelukkig doet mijn rechtervoet het weer. Niet ideaal. Een kleine hoeveelheid kilometers is haalbaar. Het was een ontsteking van het botvlies. Net zoals een verstuikte voet geneest is het bij mij ook weer overgegaan. Een zwachtel om de voet werkte goed.

Een van mijn goede voornemens was vijf kilo minder in 2016. Een heel jaar de tijd, dat moet lukken. Met een voet die minder geweldig is is dat een uitdaging. Aquarobics gaat en dat doe ik al bijna zes jaar wekelijks samen met twee andere vrouwen. We kiezen daarvoor de pittigste avond. Bijkomend voordeel is dat het zwembad op de volgende ochtend voor reumapatiënten klaar moet zijn. Lekker warm bad. Ieder jaar is het in januari heel erg druk in het zwembad en vanaf februari is het rustiger, de mensen met de goede voornemens zijn dan al vertrokken.

Sinds begin dit jaar doe ik vaak mijn buikoefeningen. Dit doe ik 's morgens op bed. Vijftig omhoog met het bovenlichaam terwijl de knieën gebogen zijn. Vijftig omhoog, vijftig naar links en vijftig naar rechts. Soms nog een keer of twintig de benen omhoog. In het begin dagelijks en nu om de andere dag.

In mijn geminimaliseerde huis heb ik bewust een destijds al tweedehands gekocht boek van Jane Fonda van het voor-internet tijdperk behouden.  Vroeger draaide ik bladzijde voor bladzijde om en deed mijn oefeningen. Ik ging er goed mee vooruit. Ik heb het niet volgehouden. Op een gegeven moment vond ik het welletjes.
Nu is er internet! En hoewel Jane in 1937 geboren is, heeft zij een groot aantal video's op internet gezet.  Ze zijn goed vol te houden. Het verschil met de video's tot het boek is, dat er minder grondoefeningen in voor komen.  Voor mij zijn ze goed te doen. Dus moeten ze voor jou zeker goed te doen zijn. 


Volgens Google Analytics is een groot deel van mijn lezers beneden de dertig. Ik wil niet klagen hoor, maar soms hoor ik wel eens een kraakje in mijn lijf. Dat kraken komt vanzelf, daar hoef je niks voor te doen, behalve doorgaan met ademhalen en ouder worden. Het kraken van het kraakbeen vermindert naarmate je meer sport.  Voor je veertigste zorgt jouw lichaam voor je en na je veertigste moet je het zelf doen,


1 opmerking:

  1. Ik ga binnenkort mijn sport abonnement weer opzeggen dus dan moet ik hier maar eens induiken!

    BeantwoordenVerwijderen