donderdag, februari 25, 2016

De belastingaangifte 2015

Het is nu definitief voorbij dat de belastingaangifte eerst gedownload kon worden en daarna op je gemakje invullen.
Het voordeel van de gedownloade belastingaangifte is, dat je gedurende het jaar zo fijn kan berekenen of bepaalde acties zin hebben. 
Als je een nieuwe hypotheek wilt, dan kun je zelf uitrekenen wat je dan terug krijgt aan rente.
Of het slim is om je belastbaar inkomen te verlagen door een lijfrente polis te kopen.
Wat het je kost als je van het gangbare tarief van 42% naar de 52% gaat. Ga je er echt op vooruit, of valt het tegen. Wat levert het netto op als je een paar uur meer of minder gaat werken. Vele mogelijkheden zijn mogelijk.


Zijn er nog alternatieven?

Ja er zijn alternatieven! Niet zo fijn als destijds, maar ze zijn er wel, gratis alternatieven.

Een oefen aangifte van de belastingdienst. Open de blanco versie en vul maar in.

Een aangifte in Excel van ComputerIdee. Je vindt hem hier.
Deze is eigenlijk nog handiger omdat de verdeling over de fiscale partners heel gemakkelijk verwerkt kan worden. Je ziet meteen wat de effecten zijn van het verdelen van schulden en bezittingen.
Ik vond hem er goed uitzien.


Wil je gewoon een goede aangifte hebben, dan kun je die kopen, Een Elsevier CD voor de aangifte 2016  voor €34,50 via Bol.com

Nog een Elseviers belasting almanak  er bij voor €33,50 en dan ben je helemaal klaar.

Op maandag 1 maart staat de aangifte gewoon al voor je klaar op De Belastingdienst.  Niet allemaal tegelijk, anders is de site overbelast.

6 opmerkingen:

  1. Na 1 maart heb je nog altijd geen garantie dat je aangifte compleet is. En je kun hen ook nog naar hartelust aanpassen (op eigen risico natuurlijk). Misschien snap ik niet helemaal wat je bedoelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Karin, die losse aangifte kon je gedurende het jaar zo fijn gebruiken om uit te zoeken, wat je moet doen om je aangifte zo klein mogelijk te maken. Zoals zal ik wel of niet een lijfrente nemen. Wat is de invloed van enz. Ik schrijf het in mijn blog alsnog er bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat kan volgens mij dan nog steeds. Als je je aangifte eenmaal hebt verzonden, kun je gewoon allerlei dingen blijven aanpassen. Je moet hem dan alleen opslaan in de Belastingdienst-omgeving, en niet verzenden. Ik zie het probleem niet zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb wel hetzelfde probleem als de Consuminderen. Even een vergelijking, proefberekening. Even voor iemand anders wat berekenen, het kon allemaal in de gedownloade versie. Nu werk je online, ik weet niet meer precies hoe, (al ff geleden), maar ik kon niet meer zoveel proefberekenen als voorheen. Misschien is het me de CD wel waard.

    Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik deed dat ook wel maar dan gebruik je dus het programma voor de belasting van het jaar ervoor. Je kunt beter in je voorlopig teruggaaf werken. Dit kan ook online, met je digid. Ga naar voorlopige teruggaaf aanvragen of wijzigen en vul maar in. Zolang je niet ondertekend en verstuurd is er niks aan de hand en je kunt tussendoor gewoon opslaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dinsdag is het pas 1 maart..

    BeantwoordenVerwijderen