donderdag, februari 18, 2016

Hoeveel mensen werken tot de AOW leeftijd

Op de  blog "Geld is tijd" een rekensom om te berekenen hoeveel pensioen je nodig hebt na de pensioengerechtigde leeftijd.

Maar hoeveel mensen werken tot de pensioengerehtigde leeftijd?

Vijfentwintig procent is al overleden voor de AOW gerechtigde leeftijd.

Op de personeelslijst van het bedrijf met toen nog 1200 medewerkers weet ik dat veel mensen al lang voor de pensioengerechtigde leeftijd vertrokken zijn. Waarom? Nou daarom. Omdat jong belangrijk is. Omdat er nog vele redenen meer zijn.

Regelmatig keek ik naar de lijst en deelde die privé met een collega. Ik zag op de APG (horend bij ABP) lijsten dat er betaald werd voor de eerder vertrokken collega's.  Ik zag dat goed werkende collega's toch op een detacheringsplek gezet werden waar de detacheerder maandelijks voor moest betalen. Met sommigen werd een regeling afgesproken dat hun salaris werd doorbetaald tot de AOW leeftijd.  Die mogelijkheid bestaat nu niet meer. We wisten dat met het naderen van de AOW leeftijd er veel mensen 'vertrokken'.  De lijst met de sterke ouderen vanaf 58 dunde snel uit. Stil vertrokken ze.

Bij een voorgaande reorganisatie waarbij een bekend hoofd van een grote afdeling weg ging gebeurde er iets bijzonders.  Op dezelfde dag dat de directeur een e-mail aan 'all-users-formeel' over deze man het bedrijf instuurde met loftuitingen tot in de zevende hemel, ontving het bedrijf een paar dagen later een geleerde factuur van een advocaat, die bemiddeld had voor deze man. Het plaatje was daarmee rond. Deze man was toen 55 jaar oud. De man die dankzij zijn advocaat mocht blijven, sprak ik vlak voor zijn 65e in de lift. Hij kwam net van personeelszaken  (HR) vandaan waar hij net zijn pensioen had aangevraagd. Hij was zichtbaar in omvang geslonken, dankzij de ouderenziekte artrose. Hij had zijn pensioen als een van de weinigen gehaald. Dat wel. Gezond was hij niet meer.

Een uitzonderlijke vrouwelijke ex-collega is nu 65 jaar en een paar maanden en zij gaat binenkort met pensioen.  Ze is gezond gebleven.  Zij heeft altijd veel gesport, maar de laatste jaren niet meer. Ze heeft een positieve inslag. Ze trekt het niet meer om naast haar werk nu nog te  sporten.

Hoeveel pensioen je moet opbouwen na je 65e is maar zeer de vraag.
Het zou fijn zijn als je wist hoe oud je wordt. Er is een calculator die jouw gemiddelde levensverwachting voor je berekent:  Leef je uit op de CBS tabellen.

Moraal van dit verhaal? Leef nu en stel niet alles uit tot later. Leef binnen de mogelijkheden die je hebt zo goed mogelijk.
Als ik voor mezelf mag spreken, baal ik dat ik nu nog steeds niet een half jaar op vakantie kan. Baal ik in de Nederlandse donkere winters. Knapt  mijn humeur op van zon. Bereken ik op honderd manieren hoe ik volgende winter langer in de zon kan doorbrengen. Probeer ik zoveel mogelijk gezond te leven, zodat ik zo lang mogelijk kan genieten van pensioen.

6 opmerkingen:

  1. Doe als ik. Koop een woonboot, afbetaald. Verhuur je huis, los daarmee je hypotheek af (bij jou helemaal makkelijk, je bent de hypotheekbaas) en het restant om van te leven.. Kun je jaaaaaaren weg naar de zon! :). En de tijden dat je er niet bent, verhuur je je woonboot ook nog.

    Ik heb twee jaar gerekend en ben er uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Maria, Wat een veranderingen. Wanneer schrijf je je blog weer eens bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou je niet op een huis kunnen passen in een zonnig oord, zodat je goedkoop naar de zon kunt? Je hoort toch wel eens over huizenoppassers?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Vlutig Liesje, ik ben verplicht in NL, door de WW. Het aantal vakantiedagen van de WW is belerkt, Dit duurt tot juni 2017.
    Hierna kom ik in een regeling dat ik 800 per maand netto ontvang tot mijn AOW leeftijd. Vanaf dan ga ik mij vanuit de BV een jaarlijkse uitkering doen tot de gemiddelde overlijdensleeftijd van 85 jaar. Dan wordt de BV opgeheven.
    De vraag is dan ook, wanneer stop ik met bloggen en de B&B. De B&B is leuk, omdat het me wat te doen geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vanaf dat ik begon met werken heb ik betaald voor de arbeidsreserve D (54 jaar), VUT (57,5 jaar), SOP (62,5 jaar) plus nog enkele regelingen waar ik de naam van ben vergeten. Aan al deze regelingen betaal ik nu al dik 40 jaar voor in vorm van het inleveren van salaris, afzien van salarisverhoging, toeslagen die werden afgebouwd en vrije dagen.

    Degene die er eerder uitgegaan zijn zitten nu allang in de aow maar alles wat ik schreef om dit te betalen is nooit terug gedraaid.

    Zowel de overheid, werkgever en vakbond kwam met dit verhaal: Als jij aan de beurt bent dan ben je ook blij dat deze regelingen er zijn, dus je moet NU solidair zijn want straks ben jij aan de beurt. HOE CYNISCH KLINKT DIT als ik het vooruitzicht hebt om tot 68 jaar te "mogen" werken. Vooropgesteld dat ik dat haal dan heb ik er net geen 53 jaar opzitten. Mijn beroep is trouwens stijgerbouwer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed geschreven. Ik word ook kwaad als ik jouw verhaal lees. Ik ben het er helemaal mee eens.

      Verwijderen