woensdag, februari 03, 2016

Ik verklaar het nieuwe moestuinseizoen voor geopend

Voorbeeld Plantaardig.com
De tuinbonen, pluksla, botersla, peterselie zijn vandaag voorgezaaid.  Dit is een mijlpaal voor een seizoen vol met groenten van bio kwaliteit. Het liefst het hele jaar door groenten. Vandaag oogstte ik prei en er staat nog wat boerenkool en rode kool. In de vriezer ligt vooral tomaten- en pompoensoep, spitskool en bonen.
De grond is niet gespit. Eind februari, begin maart wordt de grond gefreesd. Makkelijk hè?  Een pak kalk strooide ik voor en deze maand ga ik de compost alvast uitstrooien op de te frezen grond.

Ik ga het nog makkelijker maken. Dit seizoen ga ik voor het eerst met anti-worteldoek telen.  De aardbeien laat ik in de pot staan. Telen op anti-worteldoek is te vergelijken met telen tussen houtsnippers. Geen onkruid en het water gaat door het doek heen. Het water verdampt minder snel.
Het idee is nog niet zo oud, maar ik heb er toch een jaar over nagedacht.

Juist omdat ik nu in de winter nauwelijks groente bijkoop, bespaar ik lekker veel geld. En dat is goed consuminderen.
Wanneer de familiemoestuin ophoudt te bestaan over een aantal jaar, dan ga ik dichtbij door met telen. De mogelijkheden zijn wat beperkter op het groot uitgevallen schooltuincomplex en ik zal huur moeten betalen.  Ik sta al ingeschreven.


6 opmerkingen:

  1. Ik was voorzichtig begonnen met een moestuin. Ik durf het niet zo aan op dit moment, in september moet ik een studie gaan doen naast mijn werk. Fulltime werken, een gezinnetje en een studie .. vrees dat ik geen tijd heb. maar schrijf er vooral veel over, dan kan ik er ook van genieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Consuminderenmet plezier. Ik vind het veel werk, maar het is lekker om buiten bezig te zijn.

    @Mevrouwopdepenning, dan heb je het veel te druk. De meeste lezers haken af als het over moestuinieren gaat. Als ik weinig lezers wil hebben, moet ik over moestuinieren schrijven. Het is zoals het is,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, ik droom soms ook van een moestuin. Maar we hebben niet zoveel grond, dus is een beetje lastig. We hebben wel toen met die actie van de AH wat plantjes gepoot, maar daar is niet zo heel veel van terecht gekomen, alleen de tomatenplant deed het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ook een moestuin en onze achter tuin die niet zo groot is word ook al vol gezet in het voorjaar, ook met potten, ja het begint hier ook weer te kriebelen.
    De vriezer zit nog best vol maar die is bijna leeg als de nieuwe lading komt.
    Lekkere zelf geteelde biologische groente.
    Daar kan geen winkel tegen op en wat denk je van de beweging dus hoeven wij geen sportschool abonnement te hebben :-).
    Verder als je eigen groenten teelt gooi je minder weg, want je weet wat voor een tijd, geld en 'moeite'= aandacht, het kost om bv een rode kool te worden.
    Zelfs van de restafval en echte lelijke groente trekken wij groentebouillon, elke maaltijd hier is een feestje op zich!
    Met moestuinieren kun je ook veel belangrijke dingen zeggen mbt consuminderen bv de worteltjes van de prei gooit iedereen weg maar daar kun je ook een bijgerecht mee maken.
    En dat noemen ze Oosterse spaghetti van gebakken preiworteltjes, zo gooi je bijna niets meer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Herna, ik wil ook graag meer telen, dan ik aan grond heb. De tuinen bij de nieuwere huizen zijn niet zo groot. Nu heb je grote huizen en weinig tuin. Dat was eerst anders.


    @Anoniem, we eten ook vaak hetzelfde achter elkaar in de zomer. In de zomer is het meer bladgroente dan in de winter.
    Oosterse spaghetti van preiworteltjes? Ga ik proberen. Benieuwd hoe het smaakt.

    BeantwoordenVerwijderen