zaterdag, februari 20, 2016

Listeria-bacterie in de gerookte zalm van Jumbo

Gisteravond haalde ik mijn boodschappen bij het pick-up point van Jumbo op. Gerookte zalm is een vaak terug kerend product.

Vannacht stuurde Jumbo mij een e-mail dat mogelijk in de zojuist aangeschafte gerookte zalm de listeria-bacterie zat. Ik kon de zalm terug brengen en dan kreeg ik het geld snel terug. En inderdaad Jumbo via het pick-up point stuurde mij nogmaals een e-mail dat ik de gerookte zalm had ingeleverd en het geld terug krijg.

Jumbo betrekt de zalm via een Nederlandse leverancier uit Krimpen aan den IJssel die al langer onder verscherpte controle staat. Vanaf nu zal Jumbo van een andere leverancier de vis betrekken.

In de Volkskrant stond een artikel dat in West-Europa gekweekte vis schoner is dan elders gekweekte vis. Aldi betrekt gerookte forel uit Turkije en dat is gevaarlijke dan vis uit West-Europa of Nederland. De vis uit Turkije is veel voordeliger.

Uit de gerookte vis van Jumbo die wel in West-Europa wordt betrokken hoeft geen garantie te zijn voor altijd gezond en veilig.

Wat zal ik ter vervanging kopen? Vis in blik? Ik ga er over denken. Ik heb nog een week. Tussendoor boodschappen doen is geen optie.....

5 opmerkingen:

  1. Ga naar een viswinkel in plaats van de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Herminez, overwoog vandaag om langs Schmidt zeevishandel te rijden. At een lekkerbekje op de markt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Herminez, dan moet er wel een viswinkel in de buurt zijn. Hier is de dichtstbijzijnde viswinkel op 45 min. rijden met de auto...Dat is mij echt te ver. De wekelijkse markten hier in de buurt zijn allemaal tijdens de week en tijdens de werkuren (van 8u tot 12u). Ik ben dus wel aangewezen op vis van de supermarkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vraag of een buurvrouw wat verse vis op de markt voor je wil kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik eet nooit vis of vlees, maar ik vraag me af of je vis niet gewoon diepgevroren kunt kopen bij een betrouwbare viswinkel. Als je dan meer tegelijk koopt en thuis in de vriezer doet (verondersteld dat je die hebt), heb je betrouwbaar eten en hoef je niet zo vaak naar de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen