woensdag, februari 10, 2016

Mensen die heel jong gestopt zijn met werken

Iedereen wil wel minder doen en meer vrije tijd hebben. De schrijver van het boek De de Vierurige werkweek met tips om al je werk in minimaal vier uur gedaan te hebben. Deze man automatiseerde en besteedde zijn werk uit. Zijn e-mail las hij dagelijks. Hij deed meer in minder tijd.

Mr. Money Mustache was op dertigjarige leeftijd financieel vrij om de rest van zijn leven te stoppen met werken. Hij werkt nog wel, maar alleen als hij er zin in heeft. Zijn partner werkt ook, maar alleen als ze wil werken. Niemand jaagt hen meer op om nog meer geld te verdienen.

Deze mensen leven in de USA en het belastingklimaat is er beter dan in Nederland. Mr. Money Mustache belegde in een indexfonds en het dividendrendement van twee procent is voor het stel voldoende.
De vermogensbelasting in Nederland is zodanig dat hij van twee procent dividend minus plusminus 1,2 procent vermogensbelasting, zijnde 0,8 procent rond mag komen.

In Nederland zijn er jongeren die snel veel geld verdiend hebben met bijvoorbeeld een vergelijkingssite. Nadat deze verkocht was, konden ze ruim leven. Na een tijdje begonnen ze zich te vervelen. En even later begonnen ze aan iets nieuws.

Het verschil tussen geld moeten verdienen en geld kunnen verdienen is groot. Je bent vrij om te doen en te laten wat je wilt. Als je bedrijf op de rit zit, kun je met een vierurige werkweek volstaan. Je bent dubbel vrij. Je hebt voldoende geld achter de hand en voldoende inkomsten uit een bedrijf om verder te kunnen leven. Je moet de markt in de gaten houden, een concurrent die jouw product en manier van werken copieert is snel gevonden.

5 opmerkingen:

  1. Niet MOETEN werken is idd heerlijk, maar structureel letterlijk niets doen, daar word denk niemand echt heel gelukkig van. En als je bijvoorbeeld van je rendement moet leven, dan is het ook maar net afhankelijk van hoeveel je hebt, of je je vrije tijd bijvoorbeeld kunt vullen met mooie reizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb altijd graag gewerkt (ja, ik was ook dol op vrije tijd) en dat doe ik nog! Ben met pensioen en werk wel minder dan voorheen maar ben zeker van plan nog jaren zo door te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MMM verdient gewoon een zeer fatsoenlijk "salaris" via zijn blog, dus hij hoeft het niet eens van zijn vermogen te doen. Maar de VRH is hier wel redelijk killing idd als je het vergelijkt met Amerika. Maar goed, je betaald hier grof belasting voor de sociale zekerheid die we hier hebben. Als je in Amerika aan de grond zit dan zit je ook goed aan de grond. Een significant gedeelte van de Amerikanen moet rondkomen van een schamel inkomen en leeft onder de armoede-grens.

    Dus hogere pieken en diepere dalen in Amerika. Met een goede baan kun je in Amerika redelijk snel FO zijn/ BUt when the shit hits the fan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou het nog best moeilijk vinden om "even" een manier van werken te vinden en te kopieren. Voor sommige mensen is het dat, blijkbaar. Maar ik heb dat talent niet.
    En mijn werken vind ik leuk, maar ik zie geen kans om dat in 4 uur te doen - met hetzelfde salaris, of 24. Die meneer is trouwens gaatjes aan het zoeken, die voor mij voelen als bedriegen of als anderen uitbuiten. Hij doet niets illegaals hoor, maar ik kan het niet, en ik weet niet of ik het wil leren.
    En MMM maakt idd zeer handig gebruik van een belastingklimaat en salarisschalen, waarbij hij serieus zuinig leeft. Of dat in Nederland lukt, zou ik eens moeten nakijken. Leuk idee. Maar zijn salaris is niet weggelegd voor 94% van de NL bevolking (inclusief ondergetekende), dus niet echt een makkie om te kopieren.
    We kunnen wel leren van deze mensen, maar hun hele truuc kopieren is toch een hele truuc.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Zakelijk bezuiniger, hij verdient nu via zijn blog. Hij schreef dat hij in het begin met 200.000 pageviews minder dan 2 dollar verdiende. Hij schreef dat op en toch werd hij niet geroyeerd van Google.

    @KruidigMeisje, Met kopieëren bedoel ik het succes van appartementen verhuren in Amsterdam bijvoorbeeld. Of dat er nu 32 logeeradressen zijn in de museumbuurt in Utrecht. Waar dat tot voor kort een stuk of 4 waren.
    Of het aantal mobiele telefoons en de bijbehorende merken.

    BeantwoordenVerwijderen