zondag, februari 14, 2016

Rode linzensoep op Valentijnsdag

Met een  knipoog naar Valentijnsdag, maakte ik vandaag in een kwartier een lekker soepje in de snelkookpan,
Nou de eigenlijke tijd is moeilijk te zeggen, maar alles bij elkaar duurde het niet langer dan een kwartier de snelkookpan zette ik uit de pan al even op druk was. De linzen blijven roder als je ze in de snelkookpan kookt. 
Bij mij staat de elektrische afzuigkap niet te lang aan. Ik bespaar op nachtstroom waar ik kan. De zonnepanelen wekken vijf dagen stroom op en in het weekend wekken ze maar twee dagen stroom op. Met mijn oude goedwerkende energiemeter saldeert de stroom in ieder geval tot 2020 of tot de politiek zich er tegen aan bemoeit.

Mijn recept:
Drie uitjes klein snijden
Boter op de bodem van de snelkookpan. Uitjes er bij en glazig bakken. Twee Zonnatura bouillonblokjes. Twee kleine blikjes tomatenpuree. Een zoete aardappel om te binden. Een groot uitgevallen soepkopmet rode linzen en vijf soepkopmet water. 
Snelkookpan onder druk brengen op stand twee, nog even wachten en het gas uitzetten.
Paar uurtjes later, een uurtje of zelfs een half uurtje later mag ook. Deksel van de pan. Staafmixer op de soep zetten. Soep proeven. 
Ik hou van pittige soep en deed er wat chilipoeder van de toko er bij. Oppassen dat het niet teveel is.

Het soepje smaakt. Ik had altijd moeite met linzensoep. Ze smaakte nooit goed. Ik denk dat het kwam omdat ik er teveel water bij deed. 
Je kunt de soep duurder of meer bijzonder maken door room of peterselie aan toe te voegen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten