maandag, februari 08, 2016

Spaartegoed in Nederland

De vergelijkbare spaartegoeden uit de Bufferberekenaar van het Nibud komen uit cijfers van het CBS.  Ik vond ze absurd hoog. Dit kon niet kloppen!!
Ik vroeg het aan het Nibud en het klopte toch echt volgens het Nibud. In mijn geval was het gemiddeld spaartegoed ruim 60.000 euro.

In 2015, terwijl de spaarrente niet om over naar huis te schrijven is, Bleek dat de totale tegoeden met 4,5 miljard op de spaarrekeningen gestegen is.
Halverwege 2015 stond er 345 miljard op de rekeningn en aan het einde van het jaar was dit gezakt tot 336 miljard.


Gedeeld door 17 miljoen inwoners, baby's en grijsaards meegerekend is dit bijna 20.000 euro per persoon.


De DNB vindt het het spaartegoed historisch hoog. Dat vindt de DNB niet alleen nu, maar ook al jaren terug.  Echt nieuw is het dan ook niet.

6 opmerkingen:

  1. En de rest van het "vermogen" is de waarde van ons huis (minus hypotheek), of zoiets?

    Tja, dat gemiddelde spaargeld. Als je dat vergelijkt met het bedrag dat de meeste mensen schijnen te hebben (30% heeft minder dan 1.000 euro spaargeld, las ik dat nu ergens?), moeten er toch een klein aantal mensen met heul veul spaargeld bij zitten om dat gemiddelde te halen. Dat kan best de realiteit zijn hoor. Maar zo'n gemiddeld getal zegt me dan zo weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @KruidigMeisje, klopt. het geld is niet evenredig verdeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn bufferberekenaar gaf een dikke €17.000 aan, maar daar zat ook dik €10.000 in voor de auto. Als het zou moeten, zou ik er gewoon eentje van €500 kopen en niet €10.000 aan spenderen. Aan de andere kant vind ik de €7000 die dan overblijft erg weinig voor een ondernemer met alleen aan vaste (woon)lasten al ongeveer €2000 per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is inderdaad best veel. Hebben Nederlanders dan zoveel gespaard de laatste jaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja ik ken weinig mensen die 20.000 Euro per persoon aan spaargeld hebben. Ik ken vooral big spenders, en in blogland fanatieke aflossers die hun buffer minimaal houden en de rest aflossen. (en ik denk dat ik nu bij die laatste hoor..)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @LLmM, Is een rare berekening. Klopt niet in jouw geval.

    @Vlijtig Liesje. Ik denk dat het geld niet evenredig verdeeld is. Een kleine hoeveelheid bezit net zo veel als de massa, heb ik gelezen.

    @Mom4Life, Haha, inderdaag. Nu ik niet meer aflos en in de WW zit, heb ik nu meer spaargeld. Ik heb daar een doel voor! Onderhoud, auto en vakantie. Zodra ik uit de WW kom ga ik dat uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen