dinsdag, februari 02, 2016

Tachtig procent van de werknemers koopt niets in de kantine

Tachtig procent koopt niets in de kantine. Dat is veel! Tachtip procent zijn goede consuminderaars.! Bron: Bedrijfseconomisch bureau van de ING via Das Kapital.

Tachtig procent neemt zijn eigen lunch mee, of koopt iets onderweg.  Maar weinig bedrijven subsidiëren de kantines. De gemiddelde prijs is ruim  2,70 per lunch, bijna 15 euro per week.700 euro per jaar.  De reden is dat de kantine te duur is.  De prijzen zijn de laatste tien jaar drie keer meer gestegen dan het algehele prijspeil. Slechts een klein aantal mensen, meer mannen dan vrouwen kopen hun eten in de kantine. Opmerkelijk!

Ik tobde altijd met die lunch. Iedere dag spullen mee nemen van huis en eten tussen de collega's die wel hun spullen kochten in de kantine. Het meegenomen lunchpakket moest er aantrekkelijk uitzien.
Het laatste jaar verplicht mee eten in de goed geoutillerde kantine. Want gezellig. Gezellig???? Ik vond het nogal meevallen. Juist omdat er steeds meer bezuinigd werd op personeel was het lastig om een open gesprek te voeren. Iedereen luisterde mee.  De gesprekken gingen dus helemaal nergens over, nauwelijks over werk, we kenden elkaars werk nauwelijks. Het ging over niets, hooguit over eten. Wat eet jij? enz. Ik kwam vaak later. Die lange rij in de kantine bij de kassa's kon ik overslaan.
De kantine scoorde hoog met verleidingen. Lekkere dingen, een bakje sla met dressing kostte alleen al 2 euro.  Biologische broodjes. Jammie. Ik vond het eten in de kantine te duur. Met de kantine had ik een haat-liefde verhouding.

Uit eten gaan is gezellig wanneer je dat ontspannen doet in goed gezelschap. Goed eten is belangrijk. Per week 15 euro uitgeven aan eten in gezelschap terwijl je dat halve uurtje liever buiten loopt. Gelukkig had ik een collega waar ik regelmatig mee buiten kon lopen. Tien minuten buiten. Frisse lucht, ontspannen.  Tien minuten bewegen en de rest van de dag zitten. 




2 opmerkingen:

  1. Met lage prijzen en een gezond aanbod koopt men sneller iets. Vroeger op de school,waar ik werkte maakten de leerlingen soep en salade voor de verkoop. 15 jr geleden kostte dat een kwartje.Meestal nam ik één van de twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gaan altijd met een groepje collega's naar de kantine o,nee het bedrijfsrestaurant. Idd veel te duur in verhouding voor wat je krijgt en alleen de kroketten zijn zo'n beetje gesubsidieerd.

    Maar wij doen het bewust om even buiten te zijn, een stukje te lopen en even van onze werkplek te zijn.
    We kletsen dan over van alles en meestal niet over het werk.

    BeantwoordenVerwijderen