zondag, februari 28, 2016

Volgende winter neem ik onbetaald verlof

Vroeger in mijn werkzame leven droomde ik wel eens van onbetaald verlof opnemen. Het bleef bij dromen. Ik loste hard af en ik hield van mijn inkomen.

Nu ik in de WW zit en wat stukjes toevoeg aan mijn inkomen met ABP en Levensverzekering, heb ik besloten komende winter langere tijd van de zon te gaan genieten. Ik ga onbetaald WW-verlof opnemen,

Ik spaar maandelijks een bedrag en dit gaat goed, dit gaat zo goed, dat ik besloten heb om niet te wachten tot later met lang naar de zon gaan. Het later is nu. Komende winter ga ik twee maanden naar mijn vakantiebestemming in Zuid Spanje. Ik zal de extra inkomsten van mijn bijverdiensten missen. Mijn humeur zal de donkere Nederlandse klimaat absoluut niet missen. Van half december tot half februari ben ik weg. Zo is mijn bedoeling. Inmiddels ben ik al een paar hoofdstukken verder in het zelfstudieboek 'Spaans à la carte' met cd uit de bibliotheek. Eerder studeerde ik in het studiedeel van de bieb, maar nu 's morgens en 's avonds een deel.  Erg vlot ga ik niet, maar ik ga. Daar gaat het om, niet waar.



Ik blijf bij mijn besluit om na de WW, eind 2017 een paar maanden naar Australië te gaan. 

Voorjaar op het schone terras
Mijn humeur is zon-afhankelijk.  Dat ik niet thuis ben komende winter, is duidelijk. Al wil ik voor mijn verjaardag half januari wel (even) thuis zijn.
In de zomer hoef ik niet zo nodig veel weg, dan heb ik de boot en de moestuin. 

Consuminderen zorgt dat ik met een inkomen toch goed uit kan komen. Ik denk zelfs dat consuminderen een gezonde leefstijl is. Niet gejaagd door veel shoppen. Je koopt goedkopere voeding zonder suiker en zonder vlees, met veel groenten, veel meer dan de voorgeschreven twee ons per dag. Meer bewegen,  minder auto en zelf je huishouden doen.

Spontaan besloot ik een treinkaartje bij het Kruidvat te kopen en gisteren ging ik met het treinkaartje en mijn museumjaarkaart naar het Rijksmuseum

13 opmerkingen:

  1. Je hebt gelijk! Gewoon doen en niet uitstellen!. Later is misschien te laat.
    Afgelopen maandag is mijn buurman overleden, hij was 63 jaar oud. Op de rouwkaart: hij had nog zo veel dromen .... Ik ga morgen naar de crematie.
    Eerst naar Spanje en dan naar Australië?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelijk heb je! Wat een heerlijke vooruitzichten, ik denk dat velen er van dromen, maar de stap niet snel nemen. Stoer dat je dit doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk plan! Groot gelijk dat je dit zo doet.
    Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn dit jaar van dec 2015 tot half februari geweest, dus ook 2 maanden en net terug.
    Wat mij toch wel erg tegenviel is het weer in NL bij terugkomst. Volgende keer wil ik dan ook liever wat later weg en later terug. Of gewoon wat langer ;-). Maar hoe dan ook , lekker vooruitzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Zuinigaan, zo zie je maar weer. Ik spiegel me aan mijn oudere broers en zussen en hun levensstijl. Dan kan ik nog een tijdje mee.

    @Financieel onafhankelijk. Tja, thuis zitten in de winter is ook zo wat.

    @Bespaarzuinig. Dank je.

    @Petra Zweir. Lekker zeg. Ik keek regelmatig naar het weer in Zuid Spanje en het leek me helemaal niet zo prettig half februari. Vaak regen en bewolkt. Hmm. Ik liep wel veel meer kilometers samen met een wandelgroepje van overwinteraars.
    Als ik op mijn loop app kijk, was het tijdens mijn vakantie de meeste kilometers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ..ik ga eind van het jaar 6 weken naar Australië. Heerlijk, paar weken zon in de winter.
    Een van mijn lijfspreuken is: later is al begonnen! en zo leef ik nu ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke vooruitzichten en gelijk heb je, nu kun je het doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Janne, fijne tijd. Hoe reis je? Auto, camper of groep?

    @Consuminderenmetplezier, Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Groot gelijk, je kunt maar beter 'nu' je 'later' beleven, dan er later achterkomen dat je 'later' al 'nu' was. Zet je dan de ww gewoon die tijd stop? Of hoe werkt dat? Maakt ook niet uit natuurlijk, heerlijk dat het kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @LLmM, ik mag onbetaald verlof opnemen van de WW. Dit mag ik ook doen van de IOW. Ik dacht dat het maximum op drie maanden is gesteld.
    Ik neem voor de zekerheid 1 maand onbetaald verlof op. Zou toch zonde zijn als ik van fraude wordt beticht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geldt de 4 weken vakantie niet per kalenderjaar? Dan kun je in dec in jan even naar huis en later in jan nog 4 weke. Vakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prima idee! Zoek je wel goed uit hoe het met je ziekenfonds/awbz zit als je onbetaald verlof neemt?

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Anoniem, ziekenfonds?? AWBZ?? Beiden bestaan niet meer,

    BeantwoordenVerwijderen