donderdag, februari 11, 2016

Wat als de rente nog verder daalt?

De rente valt niet te voorspellen, net zoals de beurs onvoorspelbaar is.  In oktober 2014 geloofde ik in de voorspelling van de econoom en journalist Mathijs Bouman dat de rente in 2015 zou gaan stijgen. In 2015 zou het echt waar gaan gebeuren. Ik blogde er over. (klik) Wat een goed nieuws. Het bleek helaas niet zo te zijn. Voor mensen en overheden met schulden is een lage rente geweldig.
Voor mensen en pensioenfondsen is een lage rente en een verdere daling helemaal geen goed nieuws.  Voor mij pakt een lage rente heel slecht uit.  Ik heb een stamrecht BV. Het geld op de spaarrekeningen zie ik graag groeien.

Eigenlijk zou ik het abonnement op het FD meteen moeten opzeggen..... Ik kan niets veranderen aan de ECB en Europa.  Ik moet gewoon mee met de rijdende trein, die economie heet.  Berichten in het FD over nog lagere rentestanden en nep-hoopvolle berichten naast me neerleggen. Doorgaan met leven. Doorgaan met de micro economie van mijn persoontje.  
Mijn leven bestaat er uit dat ik graag leuke plezierige dingen doe die weinig geld kosten en die ik makkelijk kan betalen. Gewoon omdat het kan en niet omdat het moet.

Wat schreef de krant van vandaag over de te verwachten rente?  'Rente wordt nog veel negatiever'.
De bank JP Morgan waarschuwt dat de Centrale banken binnenkort gedwongen kunnen worden hun rente ver negatief te maken. Volgens drie onderzoekers kan de ECB de rente verlagen tot wel 4,5%. De Bank of England denkt dat rente tot -2,5% kan zaken.
Beleggers twijfelen over de effectiviteit van negatieve rente. Banken zouden hun geld fysiek = contant op te gaan slaan.
Ik kan de banken geen ongelijk geven.  Daarom denk ik dat de voorspelling van JP Morgan onzin is. Alleen de pensioenfondsen die verplicht zijn om gedeeltelijk in staatsobligaties te beleggen en het verboden is om veel contant geld op te nemen, hebben geen andere keuze dan chartaal geld.

Mocht de ECB er echt toe overgaan om de rente nog negatiever te maken, dan helpen ze in mijn ogen alleen de overheden.  Het beleid zorgt er niet voor dat banken meer geld aan bedrijven gaan uitlenen, wanneer banken geld opslaan.  Het zorgt ervoor dat mijn pensioen nog minder waard wordt.
Ik hoop van harte dat deze economen het flink mis hebben.  Net zoals ik het jammer vind dat de voorspelling van Matthijs Bouman niet  uitkwam.

Vooralsnog geef ik gelukkig minder uit dan dat er binnen komt. Dat alles dankzij mijn plakband pensioen. Van drie kanten sijpelt er op verschillende tijdstippen maandelijks geld binnen en mijn bijverdiensten zijn voldoende om de rest van de kosten van te betalen.

6 opmerkingen:

  1. Ik vraag me wel eens af of de economie pas weer op gang komt als we helemaal...helemaal afgestompt zijn en nergens meer op reageren. Somethings gotta give. Ik vrees het ergste. Ik denk dat ik je voorbeeld volg. Voorlopig maar even de ikke-economie verzorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan je geld op een andere manier laten renderen. Koop een huis en verhuur die bijvoorbeeld?

    Dat kan ook behoorlijk wat passief inkomen opleveren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het boek 'Deflatie in aantocht' van Eric Mecking en Elmer Hoogervorst aan het lezen. Heel erg interessant en je leert enorm veel over geschiedenis en economische cycli. Helaas hebben economen geen geschiedenislessen economie gehad en zien de samenhang van wat er momenteel aan de hand is niet.
    Het ergste moet nog komen. Het bijschrift op de kaft is trouwens 'vijf stappen om de komende crisis te overleven'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hypotheekweg, dat kan altijd. Huurders hebben huurbescherming. Je zult jets anders. Keten bedenken.

    @YelenaYeli, ik heb dit boek gelezen, enkele drukken geleden. Die vijf stappen heb ik gemist, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het boek is herschreven. Later heeft Elmer Hoogervorst eraan mee gewerkt en hij is fiscaal jurist.
    Eerdere drukken heb ik niet gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan gaan we toch massaal zegeltjes plakken, levert meer rente op.....

    Maar serieus, het zou me niets verbazen als de rente blijft dalen. Uiteindelijk vraagt dit wel om ingrijpen van overheden.

    En voor ons zelf geldt denk ik zorgen dat je zuinig leeft en nadenkt over hoe je in je levensonderhoud kunt blijven voorzien in de toekomst.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen