vrijdag, februari 19, 2016

Werkkleding versus gewone kleding

De ommezwaai van werkkleding naar alledaagse kleding duurt bij mij best lang.  Voor het eerst had ik vorig jaar een echt versleten spijkerbroek. Spijkerbroeken sleten niet echt. Als ze niet mooi waren gingen ze weg. Bovendien droeg ik weinig spijkerbroeken. Nu draag ik ze veel.

Het blog heet consuminderen. Dat betekent niet dat ik overal op consuminder. Ik heb mijn zwakheden. Mijn zwakheden zijn jassen. Mooie jassen. Eén van mijn laatste mooie jassen had 1200 euro gekost en dat zie je aan deze jas. Voordeel van mooie kleding is dat ze duurzaam is. Ze gaat lang mee.  Ik krijg er complimenten over. Dat is vast een warme jas, zeggen ze. Nou dat viel tegen.
De mooie jas zag er warm uit, vanwege de stof die gebruikt was. Te weinig stof gebruikt bij de sluiting. Hij houdt de wind niet tegen.
Nadat een andere vrouw haar gewatteerde donkerbruine jas sloot, behalve met rits, daarboven ook nog eens met een tweede sluiting, viel bij mij het kwartje. Zo'n jas, mar dan kort, had ik nog hangen. Deze jas kocht ik in mijn burn-out tijd en heeft mijn  huidige minimalistische tijdperk zelfs overleefd. Ik weet nog wat ik er voor betaalde. ƒ 50,00 bij C&A!  

Ik draag deze jas nu regelmatig. Hij past goed en is warm. Alleen de kleur valt op. Deze is felgekleurd tussen geel en mosterdgeel in.  Destijds was de economie booming. De kleding kleuren waren vrolijk. Deze jas is vrolijk gekleurd. De kledingkleur van dit moment is bescheiden, net zoals de economie.
De jas zelf kan, alleen  die kleur valt op. Ik krijg geen complimenten over deze jas. Eigenlijk is deze oude jas veel duurzamer. 

18 opmerkingen:

  1. 1200 voor een jas? Dat is wel heel erg veel. Daar kan ik met mijn hele gezin 4 maanden van eten. Maar ja jouw keuze....Als je er erg blij mee bent...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom nou weer zo'n zeuropmerking anoniem? Het is langer geleden dat ze deze jas kost en de rest van het verhaal heb je zeker niet gelezen? Weer zo typisch om te vallen 1 opmerking in een blog en daar meteen de droeve constatering aan te knopen dat je er vier maanden van kunt eten... Sommige mensen pikken uit een verhaal alleen hetgene waar ze over kunnen zeiken...
    Sorry hoor maar daar ben ik een beetje klaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een stomme reactie anoniem! Tuurlijk kun je daar een hoop andere dingen voor doen; dat kan van elk hoog bedrag..... 100 euro voor uit eten? Daar kan ik ook een week boodschappen van doen..... 2 weken op vakantie à la 1000 euro? Daar kan ik ook bijna een jaar van eten. Het is allemaal ons persoonlijke keuze. De schrijfster vroeg niet om onze mening over de prijs van een jas. Ze deelt haar manier van duurzaamheid, haar persoonlijk dingetje met jassen en haar mening, over consuminderen (of niet).

    Heerlijk dat je nu een warme jas hebt. En dat je dan ook nog opvalt tussen alle matig gekleurde jassen is leuk toch? Of wil je eigenlijk toch liever op jacht naar een nieuw exemplaar? Het is nu uitverkoop, dus scoren zou ik dan zeggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem, begrijp ik dat je met vier kinderen daar lang van kunt eten, succes.

    @Allen, ik vind de opmerking van Anoniem geen probleem. Ik leef van de lucht....:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet naar bedoeld! Als je er erg blij mee bent is het toch OK?
    Ieder maakt zijn eigen keuze toch?
    Als je er voor kiest om er zoveel aan uit te geven prima...
    Maar IK vind het veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het altijd heerlijk om bedrijfskleding te dragen. Dan kon je na werktijd echt iets heel anders aandoen.

    Ik hou van kleurige jassen en het 2 rode, 1 paarse en 2 blauwe allemaal kringloop tussen de 5 en 15 euro. Geen enkele bruine of zwarte.
    De knalgroene korte jas heb ik tot de draad afgesleten gedragen.
    Al die grijze, zwarte bruine jassen hou ik niet van.
    Hetzelfde probleem heb ik nu met vloer en wandtegels uitzoeken, alleen maar 100 kleuren grijs, beige zwart. ik wil graag donkerrood op de badkamervloer maar dat is voor normale prijzen niet te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Lot, Consuminderen met plezier hebben bij de verhuizing naar Amsterdam de badkamertegels geverfd. Het blog van Consuminderen met plezier staat links tussen alle blogs, en anders googelen,

    Ik zoek al tijden naar een goede definitieve oplossing voor de voegen van mijn badkamer. Alasbatine voegenfris is slechts tijdelijk. Iedere keer opnieuw,

    vrolijke kleuren maken de wereld mooier, Wist je dat Mc Donalds bewust een rode kleur koos omdat de klanten dan niet lang blijven zitten. Rood maakt onrustig, maar een vloer moet kunnen,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dan heb je wel een bijkomend voordeel met rode tegeltjes in de badkamer, dan blijf je iig niet te lang in de badkamer :)

    Tegeltjes verven in de badkamer is niet echt een goed idee omdat dat uiteindelijk gaat afbladderen en dat is geen gezicht.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jammer dat die dure jas, qua warmte tegenviel. Het valt me vaker op dat goedkoop lang niet altijd duurkoop is. Het verschil is wel extra groot als de goedkopere jas beter is...

    Baal je er erg van? (zou ik wel doen namelijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Bespaarzuinig, nou nee, ik baal daar niet van. Hooguit dat ik wat gewoontjes er uit zie met die gele jas. Die dure jas had ik ook al een paar jaar. In de aard ben ik niet zuinig en ik hou van mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja bij mijn vorige huis heb ik ook de tegels geverfd licht geel en donkerpaarse vloer, dat bleef redelijk zitten.
    Maar hier moet de badkamer helemaal opnieuw worden betegeld, te oud teveel barstjes en gaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat iedereen die voldoende inkomsten heeft, ondanks zijn consuminderstijl, zijn eigen guilty pleasures heeft. Voor jou zijn dat jassen. Ik zou in geen 1200 jaar 1200 euro aan een jas uitgeven. Aan reizen daarentegen geef ik weer graag geld uit. Terwijl anderen daar weer heel anders over denken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Lot, terecht dat je die tegels vernieuwd.

    @financieel onafhankelijk, of trouwen op een kasteel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Valt die C&A jas te verven? En de duurdere jas aan de binnenzijde voorzien van een extra flap tegen doorwaakten? Ik vind jassen moeilijk. Bij mij zijn ze vaak te kort of de mouwen te kort. Ik vind een gedekte kleur wel prettig. Met een gekleurde sjaal kun je veel. Ik heb zelf een paar jaar geleden een knalrode regenjas gekocht bij Laura Ashley. Veel complimenten over gekregen, maar na een jaar of 3 begon hij me knap te vervelen. Ik heb hem een jaartje weg gehangen en ben hem toen weer gaan dragen. Helaas merkte ik in de loop van dat jaar op dat hij ernstig aan het verkleuren was. Ik heb hem afgelopen zomer nog achter in de auto gehad "voor nood", maar ben bang dat hij nu toch niet meer mee kan. Een dure jas, wat deze ook was, is blijkbaar niet een garantie voor eindeloos gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Herminez, Lange armen is een probleem, idd. Is allemaal confectie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo hebben we allemaal onze zwakheden toch?. "Waar een gek zin in heeft geeft hij zijn geld aan uit" is een uitspraak die hier vaak gemaakt wordt. Daar wordt mee bedoeld, dat wat de ene mens een domme keuze vind, de ander juist blij van wordt en andersom. We doen het allemaal op onze eigen manier, hoe we denken dat we het goed doen.
    De tip van Herminez is wel een goeie, om een flap aan de binnenkant te (laten) maken tegen de kou?

    BeantwoordenVerwijderen