dinsdag, februari 23, 2016

Wie is blij met de lage rente?

Japan heeft het beleid van de ECB opgevolgd. De rente is daar negatief. Geld wordt contant opgenomen en in kluizen gelegd. De kluis is de variant op de oude sok, of het matras.  De kluizenfabrikanten en verkopers zijn de enigen die garen spinnen bij dit beleid.

Steeds vaker lees ik klachten over de te lage rente. Niet alleen van getroffen personen, maar ook van de ABN-AMRO,  of de column van Ronald Koopman: "ECB blijf met je poten van de economie af".
De ECB bemoeienissen, die helpen de economie niet.  en dat de economie niet geholpen is door een maniakale centrale bank die denkt dat ze de wereld moet redden.

De heer Gerrit Zalm van de ABN-AMRO, zegt dat de ECB moet stoppen de rente nog verder te verlagen. Het werkt niet, sterker nog: het beleid van Mario Draghi is schadelijk.
Volgens hem lenen bedrijven door de lage rente niet sneller geld om te investeren en op die manier de economie aan te jagen.
Bovendien vindt Zalm, dat de pensioenfondsen door de lage rente, problemen hebben. Ze zullen mogelijk moeten korten op de uitkeringen. Bovendien hebben ook consumenten last van het ECB beleid. Sparen levert nauwelijks rente op en de rente gaat waarschijnlijk nog verder omlaag.

Zowel de columnist Ronald Koopman als de bankdirecteur Gerrit Zalm balen er van.

Ronald Koopman voegt er nog aan toe, dat de ECB met de monetaire verruiming, die een paar honderd miljard euro kostte, niets heeft opgeleverd. Toen de ECB begon was de inflatie een -0,4 procent en nu is de inflatie een schamele 0,4 procent in de plus.

De AFM is bang dat consumenten te veel geld gaan lenen nu het zo goedkoop is en dat dat geleende geld toch nog een keer terugbetaald moet worden. Ook zijn ze bang dat consumenten teveel risico's gaan nemen.

Alleen mensen met schulden hebben baat bij de lage rente.  Ik ben niet blij met die lage rente. Ik roep samen met de anderen: 'ECB, stop met geld pompen in een namaak economie. Laat de economie zijn werk doen' . Dan kan ik eindelijk eens veilig rendement maken op het geld van de stamrecht BV.

6 opmerkingen:

  1. Tja, ik was er natuurlijk wel blij mee op het moment van oversluiten, maar het mag nu wel klaar zijn. Er gaat zo eer kapot dat men lief is. Bovendien kun je mensen toch niet dwingen om alles uit te geven. Dat zit bij de mensen die überhaupt flink geld op de rekening hebben gewoon niet in de aard. Het gaat in elk geval niet de economie in, hooguit in de zakken van de bank of andere gebakken lucht producten (i.e. aflossen hypotheek of aandelen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het fijn in het kader van binnen een paar jaar een nieuw huis kopen én dat mijn huis hopelijk voor meer mensen beter bereikbaar is. Maar voor het sparen is er natuurlijk geen bal aan zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met het oversluiten is dat fijn geweest zo dat we iets meer armslag hebben met ons pensioen, maar meer uitgeven dat lukt hier in huize anoniem niet. Alles word duurder en het pensioen word alsmaar lager.
    Hoezo meer uitgeven!
    Wij sparen van het beetje en geven bijna niets meer uit, wij consuminderen.
    Als iedereen dat nou zou doen zouden ze misschien in de Europese top alarm bellen horen rinkelen, ik hoop alleen dat ze er niet doof voor zijn geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met een netto waarde van enkele tienduizenden euro's in de min kan ik er niet rouwig om zijn. De dag dat 'ie positief is mag de rente stijgen..;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik.... Ik kan mijn hypotheek oversluiten tegen 1,7%... dat is wel eens anders geweest (meer dan 6%)
    De overheid..... Krik de WOZ waardes op... krik de factor voor het EWF op (van 0.7 naar 0.75) en neem daarbij de veel lagere hypotheek rentes... dan is de uit te keren HRA substantieel lager

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt wel alsof de ECB een beperkt aantal middelen heeft. En een automatische reactie op de beweging in de economie. Als x gebeurt, doen we altijd y. Tja. De beste optie om niet in te teren op je vermogen is volgens mij: goud kopen. Dat heeft op de lange termijn de meest stabiele waarde.

    BeantwoordenVerwijderen