donderdag, maart 17, 2016

Campagne voor het raadgevend referendum

IIk ben een van de drieduizend vrijwilligers die flyeren voor het komende raadgevende referendum op 6 april.
Gisteren deelde ik stroopwafels met een praatje uit op de grote markt in Delft.
Boeiende gesprekken met zowel voor- als tegenstanders.

Een vrouw die heel kort te kennen gaf dat zij voor ging stemmen, omdat De heer Rompuy aangegeven had dat het een schande was voor Europa als we tegen zouden stemmen. Ze had het artikel in Trouw gelezen.
Ik had het artikel niet gelezen en inmiddels wel.

De uitspraken van van Rompuy hebben alle nieuwsmedia gehaald. In de digitale Trouw staan vele reacties die grotendeels over een ding gaan en dat is dat Van Rompuy het fout heeft.
Algemeen wordt gezegd dat hij nu uit zijn ivoren toren komt om het volk toe te spreken. Dat hij de voeling met het volk volledig is kwijt geraakt.

Er was een man met een fiets die regelmatig langs kwam. Het ging geestelijk minder met de man. Zijn kleding bevatte vlekken, maar hij had een duidelijke opmerking: "Ik heb het goed. Zij, de Oekraïners, moeten het ook goed hebben."
Kijk, deze opmerking is duidelijk. Daar kan niemand een speld tussen krijgen.

Een vrouw die voor Oekraïne is, voor de EU en ze had weinig echte argumenten die voor het associatie verdrag waren, maar ook geen echte argumenten die tegen waren. Ze ging wel stemmen en ze stemde voor.

Een vrouw vertelde dat ze het huidige kabinet en de EU corrupt vond. Dat de inkomens regelmatig omhoog gingen.  Dat het een gemis aan democratie is.
Veel mensen vertelden dat ze gingen stemmen. Ik weet het niet. Er zijn minder stemhokjes. Het aantal stemmers moet plus dertig procent zijn. Het kan zijn dat mensen tegen mij en de grote stroopwafel zeiden dat ze gaan stemmen. Ik ben benieuwd naar de opkomst.

Ik doe mijn best om mensen naar de weinige stembureaus te krijgen. Mondeling en een flyer heeft impact.

De politie te paard kreeg ook een praatje en een stroopwafel.  De paarden bleven lang staan en een paard deed wat paarden doen. De politieman kwam van zijn paard en de uitwerpselen (dit is een net blog, ik zeg het netjes) werden door hem opgeraapt en afgevoerd. Dat was maar goed ook. De geur overtrof bijna de geur van de stroopwafels.

Mijn mening over het raadgevend referendum is dit. Ga stemmen. Of je nu voor of tegen bent, ga gewoon stemmen. Het is fijn wanneer de dertig procent gehaald worden. Zelfs al zijn er extra weinig stemhokjes ingericht dit keer. Ze maken het ons moeilijker, niet gemakkelijker.

Ik ben niet tegen het handelsverdrag met Oekraïne. Ik vind het tijdstip verkeerd. Het land is in oorlog. De EU krijgt de vluchtelingencrisis niet op orde. De miljarden die in de economie worden gejaagd om de inflatie aan te jagen. De torenhoge schuld.

Ik wil dat de EU de huidige problemen eerst oplost. Ik zie niet dat er opgetreden wordt tegen Polen. Dat land verliest door hervormingen de democratie. Ik merk niet dat dit wordt gestopt. Het is een basiseis om bij de EU te komen.

Ik ben verbaasd dat de voormalige Oostblok landen de grenzen voor vluchtelingen mogen sluiten. Dat vluchtelingen niet evenredig verdeeld worden over de EU. Wat was de EEG destijds toch een vriendelijk voordelig samenwerkingsverband.  De EU heeft veel geld gekost en zal nog meer gaan kosten. De goede dingen van de EU vallen in mijn beleving in het niet, bij de voordelen van de voormalige EEG. Ik mis de vriendelijke samenwerking tussen de staten. De democratie.

Ik denk terug aan de grote bedrijven, die door te snelle expansie hun roots oftewel core business vergaten. Ze breidden te snel uit, werden onbestuurbaar. Er werd gesjoemeld.  Ditzelfde zie ik ook binnen de EU. Niet voor niets is mijn motto, vertrouwen is goed, controleren is beter. Misschien is dit wel een afgeleide van mijn voormalige beroep. Niet uitbreiden, voordat de basis op orde is. De neuzen moeten dezelfde kant op stan. Dit duurt lang. Bij ABN-AMRO duurde de integratie tussen beide banken lang en toen kwam Fortis er ook nog eens bij. Het heeft lang geduurd voordat de interne culturen hetzelfde waren.


4 opmerkingen:

  1. Ik ga op 6 April ook zeker stemmen en zeker tegen. De EU is al veel te groot en daardoor onbestuurbaar. Ook al wordt het ontkend: Dit verdrag is een opstapje naar een EU lidmaatschap van de Oekraïne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gaan ook stemmen en wel;tegen.
    Wij gunnen iedereen het beste ook de burgers van Oekraïne, helaas zal het geld en andere investerende gebeurtenissen niet bij de gewone burgers komen maar bij de corrupte mensen.
    Eerst de zaak rustig worden daar, tis nu een verkeerde tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ga ook stemmen en zeker voor.

    het verdrag gaat niet over lidmaatschap van de EU. En is er ook geen opstapje toe of een begin van een opstapje. het verdrag heeft helemaal niets met een eventueel lidmaatschap van de EU te maken. we sluiten diezelfde verdraen ook met Chili, Marokko en Zuid-Afrika. Die worden ook niet lid van de EU.

    Ik stem voor omdat het de nieuwe generatie in de Oekraine ondersteunt die hervormingen in het land. Die dit associatieverdrag zien als een steun in de rug van hun strijd: de blik naar het westen en niet naar het noordoosten. Niet omdat ze lid willen worden van de EU maar omdat ze net als hier een democratie willen, zonder corruptie en met mensenrechten. Het handelsverdrag ondersteunt hen daarin.

    Er is geen burgeroorlog in de Oekraine. Er zijn twee provincies waar het super onrustig is, en die onrust wordt door Rusland gesteund, zodat het een burgeroorlog lijkt. Want Rusland is fel tegen dit associatieverdrag, want dat weekt de Oekraine los van Rusland. De jongere generatie in de Oekraine wil weg van Rusland en op weg naar Europa. Niet om lid te worden van de EU, maar om met de EU handel te drijven zonder corruptie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mathilde Maijer, Trouw adviseert om toch te gaan stemmen. Iedere stem is er één.

    BeantwoordenVerwijderen