vrijdag, maart 11, 2016

De schulden van de EU

Het irriteert me mateloos dat er met geld gesmeten wordt. Om de economie aan te drijven. Om inflatie aan te zwengelen. Als je veel schulden hebt en je bouwt nog meer schulden op, dan is de inflatie de motor waardoor de inflatie verminderd kan worden.

Het zou toch echt in evenwicht moeten blijven. In mijn huishoudboekje werkt het zo.  Je kunt leningen afsluiten, als je zeker weet dat er voldoende inkomen tegenover staat om deze op te lossen.

Volgens mij is de schuld die de EU nu maakt nooit meer op te lossen. Ook voor de EU is het prettig om de rente laag te hebben. Dat dempt de rentelast die betaald moet worden over de schulden.
80 miljard per maand om de inflatie aan te jagen. Weet je wel hoeveel nullen dat zijn?!

Las ik nou maar ergens dat de EU geld leende om de werkgelegenheid aan te jagen. Een beetje tussen de regels lees je dat. Het is niet het hoofddoel.

De EU klaagt over de lage olieprijzen. Ik juig over de lage olieprijzen.  Ik klaag over het gebrek aan vernieuwing van duurzame energie, nu de olieprijs laag is. Ik klaag over de machtsspelletjes, van de landen die gas en olie hebben. Over de oorlogen die gevoerd worden, omwille van de olie en gas.

Wat boeit het mij dat de prijzen lager worden. Wat boeit het me als ze hoger worden.
In mijn visie is het hebben van schulden die niet beheersbaar zijn, erg slecht.  Als mensen schulden hebben, dan gaat de psyche achteruit. Als de EU schulden heeft zou dat niets te maken hebben met de psyche van de EU?

Het is een ramp voor degenen die bezit hebbem. Jouw moeder, oma of wie dan ook krijgt al jaren niets meer er bij. Terwijl de lonen stegen, daalden de pensioenen. Daalde de AOW. Daaroverheen kwam nog een belastingmaatregel, waarbij de mensen die niet (meer) werken er jaarlijks extra op in kunnen lossen.

Als jij jonger bent dan 40 - 45 jaar, dan kun jij nog je maatregelen nemen om jpuw pensioen te verbeteren.  Om eerder met pensioen te gaan. Om vrijwillig, bewust, zonder dat je afhankelijk bent van een pensioenfonds om voor jouw eigen pensioen te zorgen. Je moet sterk in je schoenen staan.
Ouderen wisten niet beter. Ouderen zijn overvallen door deze economie. Overvallen door de EU.

Jongeren hebben het niet gemakklijk, misschien ook wel, omdat een vaste baan vrijwel niet haalbaar is. Met internet zijn nieuwe bedrijven mogelijk. Misschien kun je in plaats van één inkomen, meerdere inkomens vergaren.  Niet één baan, maar meerdere bronnen van inkomsten.  Die flexibiliteit is leuker dan heel lang achter elkaar voor één baas te werken.

Net zoals gepensioneerden meerdere bronnen van inkomsten hebben, al is dat dan uit opgebouwd bezit, waar jaren lang voor gesprokkeld is.

2 opmerkingen:

  1. Draghi was adviseur bij Goldman Sachs. Die bank die Griekenland de euro in heeft gerommeld. Belooft niet veel goeds voor Europa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk. Maar wat doe je eraan als gewone Nederlandse burger. Ik krijg vaker het idee dat Nederland als pinautomaat fungeert.

    BeantwoordenVerwijderen