zondag, maart 27, 2016

Eindelijk de nieuwe kap op de boot

Eind augustus vorig jaar kocht ik een boot. Deze boot.  Ik heb er ruim de tijd voor genomen. Toen was de boot daar. Een boot, geen schip. Het verschil tussen een schip en een boot is dat een schip meerdere boten kan vervoeren en een boot niet.  Anderen zeggen dat een schip een boot is, maar dan groter dan 20 meter. De scheidslijn tussen boot en schip is onduidelijk.



Na ampel beraad met mijn zeilmaat. Bij grote niet alledaagse aankopen overleg ik meestal. Niet altijd. Een auto koop ik zonder advies. De tijd is niet meer dat er werd gevraagd of 'mevrouw' een 'boodschappenautootje' koopt.

Enfin, het bleek dat de witte kap versleten was. Door het extra naaien van de naden door een meubelmaker en grove schoonmaakmethoden paste de kap ook niet meer. Er moest een nieuwe kap komen. Ik sjouwde stad en land af en ik hikte fors tegen de prijs aan. Bedragen tot 1700 euro. Pfoeii. Een kennis van de verkoper met ook een boot zei dat hij bij een zeilmaker slechts 800 euro kwijt was. Nou, dat leek me wel wat.
Maar het bleek tegen te vallen. Het was bij mij natuurlijk geen luttel bedrag van 800 euro. Uiteindelijk is het 1500 euro geworden en heel veel gezeur later, hoop ik dat de kap dan nog voor de hellingdagen begin april van de watersportvereniging het water in gaat.

Wat bleek nu eigenlijk het punt? De zeilmaker die dit beroep naast zijn gewone beroep doet en begonnen was als buitentent vernieuwer van caravans. Hij maakte ook wel kappen voor boten. Hij nam de maat, nam de oude kap mee naar huis en ik bevestigde een dekzeil van de bouwmarkt over de boot heen.

Hij maakte vooral geen haast. Hij ging weer eens op vakantie. Dan was het mooi weer en ging hij een dagje met de motor toeren. Dan werd het weer vakantietijd voor hem. Hij hield mij maar aan het lijntje. Ach en in de winter kan je toch niks......

Ik vertelde het verhaal aan een oud-havenmeester van de havenvereniging. Die mopperde op mij en vertelde dat ik me in de maling liet nemen. Ik pakte de telefoon en sprak wijze woorden aan de zeilenmaker. Hij had het materiaal net gekocht. En als ik er vanaf wilde dan moest ik toch echt het materiaal betalen.  Mopperen. Of ik geen vertrouwen in hem had. Nou nee, eigenlijk niet meer. 
Wat bleek??? De man had geen vertrouwen in mij en daarom had hij zo lang gewacht. Tenminste dat zei hij tegen mij.

Gelukkig kwamen er veel droge dagen en ja, de boot moest droog zijn, als hij kwam. Hij kwam met zijn zoon en een ladder en paste de kap.  Ik moest aardig tegen hem zijn, want zijn zwager was net overleden.  Wat een grote woorden zeg. Ik huurde de verkoper in à 15 euro per uur en hij bleef bij mij en de kappenmaker en sprak zijn oordeel uit. Had de kappenmaker eerder nog opmerkingen dat hij het niet gemakkelijk had. Ik drukte me en liet de vorige verkoper onderhandelen.
Wat het geweest is, is het geweest, maar de zeilkappenmaker draaide bij. De grote mond was afgelopen,.....

Gistermiddag kwam hij weer. Hij mocht dit keer niet met zijn auto naar binnen rijden, omdat het erg druk was met Pasen. Hij moest dus, o verschrikkelijk met de kap en de ladder heen en weer lopen. Ik probeerde hem te helpen door de ladder uit de auto te schuiven. Dat had ik beter niet kunnen doen. Hij ontbrandde. Zijn drie jaar oude, voor het eerst helemaal nieuw gekochte auto had hierdoor een vlekje opgelopen. Maar ik had geleerd hem te laten betijen. Ik vroeg hem later om de hoeveel jaar hij zijn auto nieuw kocht. Dit was zijn eerste nieuwe auto!!! Hij had altijd tweedehands gereden. Ik dacht dat lijkt wel op  mij. Ik heb ook drie jaar terug voor het eerst een nieuwe auto gekocht.

Ik denk voornamelijk dat de man in kwestie vreselijk materialistisch is.  Ik zou forse korting krijgen als ik contant betaalde. Uiteindelijk was het voordeel verwaarloosbaar.
Ik begrijp deze man niet. Denkt hij nu echt dat ik niets in mijn leven heb meegemaakt? Koopt deze man boven zijn stand? Is een vlekje nu echt zo erg? Voor mij is de auto vooral een vervoersmiddel.
Kortom, ik wil van deze Judas af zijn. 

Achteraf blijkt dat er aan deze watersportvereniging een vaste zeilmaker verbonden is. Ik had beter een paar honderd euro meer kunnen betalen voor een vakman en niet voor een charlatan.  De kap was beslist eerder gemaakt en ik had vertrouwen kunnen hebben en houden. Er mankeert nog het één en ander aan de kap, maar ik hoop dat deze voor begin april perfect is.

Eind volgende week ga ik de oude antifouling schuren, schoonmaken en nieuwe antifouling bevestigen. Dan moet de motor weer aan de boot gehangen worden. Deze ligt nu in mijn schuur. En dan, en dan, hoop ik op een behouden vaart.

5 opmerkingen:

  1. Zo'n zeikerd zou van mij geen contante betaling krijgen. Ik zou een bewijs van betaling (de overschrijving) willen hebben en elke zwarte euro misgunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Loesje, Een blog is heerlijk om in nette bewoordingen van me af te schrijven. Dank je voor je woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het met Loesje eens. Heb hetzelfde meegemaakt met een bedrijf, was bang dat ze na contante betaling nog een keer zouden komen om hetzelfde bedrag op te eisen en dan te zeggen dat ik hun niet betaald had. Ik vertrouwde hun niet, had er geen goed gevoel bij. Betaalde liever in 1 keer een stuk meer voor een kwitantie met de bedrijfsnaam met voldaan en een handtekening erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als ik dit lees denk ik oprecht.. hoeveel gedoe heb je al gehad met deze aankoop en hoeveel genieten gaat hier tegenover staan? wat als je een paar weken per jaar een boot huurt? dat lijkt mij wel zo relaxed geen onderhoud, geen stallingskosten, geen schade, niets gaat kapot, geen verzekeringen, alleen huur en genieten Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, ik had een kwitantie bij me. Bedrag gewijzigd en laten tekenen plus de datum. Misschien zeg ik bij de eindafrekening dan wel, ziet u, ik heb het volledige bedrag al betaald. Nee hoor, dat zou ik nooit doen. Maar kennelijk zijn er andere mensen die dat zouden kunnen doen.

    @Bieke, huur jij regelmatig een boot? Het voordeel van een eigen boot is,maat je vaker gaat. Ook al is het maar een paar uur. Als het mooi weer is, kan ik direct. Als je een boot huurt vooraf kan het weer wel eens behoorlijk tegenvallen. Tel je gaat een half uur eerder of een uur later, ik vond boot huren duur.
    Nu kan ik gewoon een paar uur, als ik er zin in heb,

    BeantwoordenVerwijderen