vrijdag, maart 25, 2016

Johan Cruijff zal altijd herinnerd worden

De beroemde held Johan Cruijff is overleden aan de vreselijke ziekte longkanker.  Er is geen enkel voordeel aan dit nadeel.

Hij was pas 68 jaar oud. Te jong om al te overlijden. Hij heeft veel bewerkstelligd. 

Een foundation die veel voetbalvelden overal ter wereld heeft laten aanleggen.  Hij stopte er veel geld in.

Johan kwam uit de periode dat op straat werd gevoetbald. Zijn moeder hield de kantine van Ajax schoon en Johan voetbalde vanaf zijn zesde jaar al bij Ajax. Op zijn elfde jaar werd hij 'ontdekt' en zijn talenten kwam tot bloei.
In de 70-er jaren werd hij een prof voetballer. In die tijd was voetbal groot. Gaandeweg is het voetbal minder groot geworden. Kinderen zitten veel meer binnen en op straat voetballen is nauwelijks meer aan de orde.

Voetbal is niet mijn hobby. Als de kampioenschappen daar zijn, vind ik het heerlijk rustig op straat. Toen Nederland nog wel eens kampioenschappen won vond ik de feestjes prima.
In de 70-er jaren stond ik op de overvolle Coolsingel om de voetballers toe te juichen die op het bordes van het Rotterdamse stadhuis stonden. Het was gezellig op straat.

Het stadion in Amsterdam wordt terecht vernoemd naar Johan Cruijff. Een bronzen beeld in Amsterdam wordt nu versierd door grote bossen bloemen.

Wat mij bijzonder trof in de krant van vanmorgen is dat er gisteravond volgens de aandelenbroker Binck regelmatig veertien aandelen Ajx werden gekocht.  Ik vond dit een mooie gedachte. 
Hier is het gefotografeerde artikel.

4 opmerkingen:

  1. Het viel mij vooral op dat hij in stilte ziek was en is overleden. Vaak gaat dat tegenwoordig veel meer publiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mensen met een speciaal talent die na hun actieve carriere zoveel andere deuren kunnen openen door hun bekendheid vraag ik me wel eens af wat ze zouden zijn gaan doen zonder dat ene bijzondere talent.
    Zouden ze dan ook zoveel hebben kunnen bereiken met hun persoonlijkheid en een carriere op ander vlak hebben gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij zei dan zelf altijd, dat hij dan in de bak had gezeten.
    Hij was namelijk een straat schoffie...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mijn weten staat op dit moment nog niet vast of de Amsterdam Arena de naam van Cruyff zal gaan dragen. Niet dat ik daar op tegen ben, helemaal niet, maar het is nog te vroeg om dat nu al zo op te schrijven.
    Cruyff wilde wellicht geen 'publiek ziekbed'. En eigenlijk waardeer ik dat wel. David Bowie deed het net zo, pas na zijn overlijden werd bekend dat hij aan kanker leed en kregen die geheimzinnige teksten van zijn laatste album een duidelijke betekenis.

    BeantwoordenVerwijderen