maandag, maart 28, 2016

Lekkere zelfgemaakte kruidenthee

Vorig jaar zomer droogde ik citroenmelisse. Heel veel citroenmelisse. Ik voegde het toe aan de gekochte losse zwarte thee. De thee smaakte daardoor nogal zuur. Ik kocht bij de toko steranijs. Dat zou  de thee verbeteren..... Het viel alsnog tegen.  Afgelopen zomer droogde ik ook nog vlierbloesem en deed die door de thee. De smaak verbeterde, maar nog lang niet genoeg,
Ik fietste naar de theezaak en ik kreeg advies. Je kunt het verbeteren met venkel of zoethout. 

Uiteindelijk legde ik de schil van een paar biologische sinaasappels in de vensterbank te drogen. Ze lagen heel erg lang te drogen. Ik had er niet zo'n haast mee. Tot vandaag.
De gedroogde sinaasappelschillen in stukjes door de thee. Het resultaat mag er zijn. Heerlijk. 
Die citroenmelisse drogen en door de thee was een aardig idee, maar toch niet zo lekker als de sinaasappel.

De eerste anderhalve liter thee heb ik vandaag al op.

Heb jij al eens je eigen thee gemaakt? Suggesties?



8 opmerkingen:

  1. Koop altijd cardoman thee bij Turkse winkel.En daar doe ik verse gember bij. Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook is gember lekker bij zwarte thee.Maar een paar blaadjes gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De combi vlierbloesem en munt met regelmatig een beetje groene thee.
    Appelschil met kaneel met een beetje zwarte thee
    Zwarte thee met rozenbottels, kaneel en gedroogde sinaasappelschilllen,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik drink nooit zwarte thee, kruiden en gedroogd fruit zijn al goed genoeg om zelf thee van te trekken. Rozebottel met gedroogde appel(schil) en gedroogde hibiscusbloem is mijn favoriet maar die is wel zuur. Gedroogde lindbloesem vind ik heerlijk, maar ook sleedoornbloesem met sleedoornbes. Of meidoornbloesem met goudsbloem en rozenblaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Aniniem. Heerlijke suggesties. Doe idd ook kaneelstokje bij de thee in herfst en winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een paar koppen zwarte of groene thee per dag worden aanbevolen in de nieuwe schijf van vijf. Schijnt goed voor ons te zijn.
    In de zomer voeg ik vers citroensap toe. Het hele jaar door plakjes verse gember. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nog nooit mijn eigen thee gemaakt. Ik vind het het leuk om te lezen hoe jij experimenteert en de smaak probeert te verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik een verdroogd stukje gember in de thee. In kleine stukjes dan he. Zeker als ik verkouden ben.
    Verder ben ik een zeikerd qua thee en koop dure bij een luxe winkel. Zelf mengen doe ik verder neit. Wel heel erg genieten van een kop thee (AH earl grey is ook erg heerlijk).

    BeantwoordenVerwijderen