woensdag, maart 23, 2016

Mijn hobbies zijn Lopen en Lezen

Als mensen vragen, waar gaat jouw aandacht naar uit, dan zeg ik "lopen en lezen". In feite heb ik veel meer zaken waar mijn aandacht naar uit gaat, maar de meeste zaken zijn hieraan gerelateerd.

Er valt genoeg te lezen, maar mijn andere interesse is lopen en niet stilzitten. Bovendien ben ik nieuwsgierig. Ik lees twee kranten per dag en vanaf volgende week krijg ik er tijdelijk nog een krant er bij. Ik heb hier niet om gevraagd, maar een broer gaat op vakantie en besloot om zijn krant de Trouw bij mij te laten bezorgen.
Gelukkig wordt hier geen reclame bezorgd, dat scheelt dan weer veel papier. Behalve lezen is een film kijken ook fijn.
Ik ga graag naar de film. Ik bekijk niet alle films, maar toch nog best veel. Wekelijks ben ik daar toch een a twee keer te vinden. Doe ik wekelijks ook nog een rondje bibliotheek.

Lopen dan. Dat is een probleem, veel en lang lopen is lastig. Vijf kilometer lukt net. Het lukt niet dagelijks. Vandaag was ik in de moestuin. Ik buk veel en beweeg veel in de moestuin, maar ik haal de vijf kilometer niet. Met aquarobics gaat de telefoon niet mee het zwembad in, ik weet niet hoeveel ik beweeg in die drie kwartier.

Ik zoek mogelijkheden om te lopen. Zo loop ik geregeld mee met de hulptroepen padden redden, levend de sloot te helpen bereiken. Het aantal gevonden levende padden is bijna net zo groot als het aantal dode. Gisteravond zag ik dat een scooter net een pad dood reed. Behalve padden zien we salamanders, kikkers en ander ongedierte.

Ik collecteer twee keer per jaar. Collecteren is leerzaam en het levert ook geld op. Op dit moment flyer ik voor de komend raadgevend referendum. Ik weet niet of ik overal op tijd ben. Sommige mensen stemmen nooit en gaat het stemformulier meteen bij het oud papier. Het zou leuk zijn als de dertig procent gehaald wordt. Ik hoop dat nieuwe Nederlanders voldoende geïntegreerd zijn om te gaan stemmen.

Feitelijk heb ik van mijn tweede hobby af en heb ik ook nog eens maatschappelijke inbreng.

4 opmerkingen:

  1. waarom zou je moeten stemmen naar jou mening?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Birgit. Dat is goed voor de democratie. Dit raadgevend referendum kwam er door dat burgers dit aanvroegen. De wet hiertoe werd in 2014 gewijzigd.
    Helaas zijn er nu minder stemhokjes dan bij andere verkiezingen hetgeen het lastiger maakt om aan de vereiste dertig procent te komen

    Slecht ter been mensen en mensen die zich niet betrokken voelen bij politiek zouden hierdoor niet gaan stemmen

    In andere landen zoals Denemsrken en Zwitserland xijn veel vaker referenda.

    Ik schreef al eerder over dit referendum. Toen gaf ik een stroopwafel en een praatje op de markt in Delft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Birgit: Ik denk dat je moet stemmen omdat het recht op stemmen een verworvenheid is waar onze grootouders hard hebben moeten voor strijden. Zonder dit recht op stemmen lagen we waarschijnlijk nog altijd onder de knoet van enkelen die de rijkdom en de macht hadden. Het kan nu minder urgent lijken, maar door je stem doordacht uit te brengen help je de maatschappij en dus jezelf vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marie-Paule, zo is het. Maar helaas zijn niet alle mensen even gemotiveerd om te gaan stemmen. Zo sprak ik gisteren nog een meisje, die wist dat haar oma ging stemmen. Zij zelf niet en haar vriend niet. Na een aantal punten en het tekort aan stemhokjes, plus de opkomstpercentage begrepen ze dat ze nu de leeftijd hadden om te gaan stemmen. Zij zou haar vriend machtigen om voor haar te stemmen, omdat zij die dag niet kon.

    BeantwoordenVerwijderen