zaterdag, maart 26, 2016

Mogelijk binnenkort variable energietarieven

Steeds meer stroom wordt duurzaam opgewekt.  Nu al komen steeds meer stroombedrijven in de knel met hun tarieven.
Volgens Alliander, Enexis en Stedin is de oplossing om variabele tarieven in te voeren. Zij lobbyen bij de politiek om dit tot stand te brengen.
Er komt nu in hoog tempo lokaal opgewekte energie  bij door zonnepanelen en in zeldzame gevallen windmolens.

Stel dat er zo'n variabele stroomprijs wordt ingevoerd. Dan betekent dat de zonnepanelen niet in (volgens de installateurs in zeven jaar) maar in twintig jaar wordt terugverdiend.
Ook voor de overheid is een variabele stroomprijs slecht voor de langetermijn-energiedoelen van de overheid.

Stel dat er variabele stroomtarieven worden ingevoerd. De stroombedrijven moeten ook energie leveren als het een donkere korte sombere kortdurende daglicht-winterdag is.   De investeringen renderen maar tenauwernood. Veel nieuwe kleine energiebedrijven hebben het financieel nu al krap.

Het salderen van zelfopgewekte energie zal gaan ophouden. Elke kilowattuur die je teruglevert wordt afgetrokken van je stroomverbruik. Nu krijg je de volle prijs er voor terug, inclusief btw en energiebelasting.  In feite is dit een soort subsidie.
 Dat de saldering gaat verdwijnen vertellen de leveranciers van zonnepanelen niet.
Zonder de saldering verdwijnt de businesscase van zonnepanelen. De terugverdientijd wordt dan minstens 20 jaar.  Als daarbovenop ook nog een variabele stroomprijs in rekening wordt gebracht, dan is het helemaal afgelopen met het plaatsen van de zonnepanelen.

Bij de aanschaf van zonnepanelen moet je direct ook denken aan de accu's van je elektrische auto, dat je die overdags oplaadt en 's avonds met de auto accu's thuis energie levert.
Of je koopt een mooie muurgrote Powerwall. Die powerwalls zijn nog steeds in ontwikkeling.  Tesla gaat alleen kleine Powerwalls ontwikkelen. Zij zijn net gestopt met de ontwikkeling van de grote powerwalls die 10 kWh op hadden  moeten kunnen slaan..  De kleine versie heeft een capaciteit van 7 kWh.

Ik vroeg me af of 7 kWh wel voldoende is voor mij. In najaar en winter wek ik nauwelijks stroom op. Maar in de zomer wek ik veel op. Veel meer dan ik nodig heb. Ik ben daar niet alleen in. Een batterij van 7kWh is dan ook veel te weinig.
Waar moet ik al die mooi vormgegeven accu's eigenlijk hangen?
Het gevoel dat ik mijzelf volledig met de zonnepanelen in mijn eigen energie kan voorzien, staat als een huis boven water. Het gevoel is net zo fijn als een afgelost huis.
Het liefst zou ik een nul-op-de-meter-woning willen hebben Een leiding met regenwater voor de toiletten. Heerlijk lijkt me dat. Maar het moet wel betaalbaar blijven. Als ik behalve de investeringen er nog extra eigen geld moet toeleggen, dan denk ik er nog eens over na.


3 opmerkingen:

  1. Waarom gaat men deze vorm van schone energie om zeep helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerine, goede vraag. Het is het gevolg dat er nu al teveel duurzame energie opgewekt wordt. De kolen- en gas centrales moeten altijd energie kunnen leveren. Als iedereen maar zonnepanelen heeft en daarmee overdags stroom opwekt, dan is er op een zonnige dag minder stroom van de centrales nodig. 's Nachts moeten de centrales flink draaien, want dan is er geen zon.
    Dus goedkope stroom als het hard waait of als er veel zon is en dure stroom als het een windstille nacht is. Bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar zit het grote geld achter, want hoe dan ook links of rechts om ze willen meer winst maken en dat gaat niet als er meer mensen zonnepanelen op het dak zetten.
    Dan kost ze het geld.

    BeantwoordenVerwijderen