woensdag, maart 09, 2016

Nooit meer een gratis dak boven je hoofd

Het is een voorstel dat het huis van box 1 naar box 3 gaat. Het idee is niet nieuw. Heel lang geleden gold de eigen woning ook als vermogen.  Destijds werd eigen woningbezit gestimuleerd en werd de regeling veranderd.

Het gevolg van de woning verschuiven naar box 3 als vermogen (WOZ minus hypotheekschuld), betekent eigenlijk 'afschaffing van de hypotheekrenteaftrek'.
Dan krijg je ook een reële markt voor woningen. Dat is fijn. Ik zou voor starters dan een soort startsubsidie willen creëren. Dat was heel lang geleden ook mogelijk. Zonder HRA, hoge huizenprijzen en een enkel inkomen is het  dan bijna onmogelijk om nog toe te treden op de huizenmarkt.

Het CPB schrijft nadrukkelijk dat vooral jonge huishoudens en vooral in de hogere inkomenscategoriën, zijn een groot deel van hun inkomen kwijt aan pensioenpremies en hun hypotheek.  Samen met de kosten van kinderen bij de jongeren, zorgen  voor minder individuele consumptiemogelijkheden.
Dat het CPB dit zo nadrukkelijk benoemt kan een opstap zijn voor een andere en eerlijker manier van pensioen sparen. Het CPB wil een soort 'verknoping'van pensioen en de eigen woning, waarmee het CPB een soort maatwerkpensioen bedoeld waarbij minder pensioen opbouwen mogelijk is, als je aflost op je huis.

De VVD is samen met het CDA mordicus tegen dit voorstel. Maar wie weet hoe het nog eens veranderd.  Afschaffing van de HRA was onbespreekbaar en nu is tot 30 jaar gemaximiseerd. Verhoging van de AOW leeftijd was onbespreekbaar en nu is het al zover.

De verhuizing naar box 3 zal er ookt wel komen.  Voorlopig nog niet. Jammer, dat wanneer je dacht dat je 'graits' kon wonen, met uitzondering van gemeentelijke belastingen en onderhoud aan je huis. Als aanstaande pensionada, baal ik van het ECB beleid van negatieve rente en dat de pensioenfondsen te weinig geld hebben om de pensioenen op peil te houden en al helemaal nooit meer te indexeren. Blijft over dat het heerlijk is om van de werkdruk ontlast te zijn.

Wist je dat in 2012 slechts 25% van de Nederlanders vermogensbelasting betaalden? Van deze 25% betaalden 10% meer dan 1000 euro.

20 opmerkingen:

  1. Als je dus niet meer "gratis" kunt wonen betekent dit ook wat voor welk vermogen je moet opbouwen om met vervroegd pensioen te kunnen.. Helaas..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is steeds gesteld dat je moet proberen je schulden af te lossen. Zodra je nu echter je huis hebt afgelost zou je meer belasting gaan betalen. Ik kan me niet voorstellen dat de VVD en het CDA hier mee akkoord gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het vliegt me wel naar de strot. Als ik uit ga van de nieuwe regels en heffingen van box 3 (http://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/tax/articles/belastingplan-2016-herziening-box-3.html) dan houdt dat in dat ik voor mijn woning, als die hypotheekvrij is, per jaar 11.515 euro moet betalen aan belasting!! Dat is per MAAND 960 belasting voor de eigen eigen woning. NETTO. Wat willen ze nou? Dat is meer dan wat ik aan hypotheek betaal. Waarom spaar ik dan in Godsnaam nog? Waarom los ik dan in vredesnaam extra af? Dan kan ik beter een vette hypotheek houden en zoveel mogelijk andere schulden creëren want dan ben je beter uit in dit land met halvegare beleidsmakers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt groot gelijk ikke3051. Als dit plan doorgaat, kunnen wij straks ons huis verkopen want wij kunnen dit met ons te verwachten pensioentje niet opbrengen. Intens gemeen om ouderen dit op te leggen die niet meer de mogelijkheid hebben om meer inkomsten te verkrijgen en die er altijd vanuit zijn gegaan dat het huis zou zijn afgelost na 30 jaar betalen op pensioen gerechtigde leeftijd. Denk ook dat wij nu het nog kan, nieuwe schulden aangaan. Daar geniet je nu van en later ook als je veel minder belasting hoeft te betalen. Eigen fatsoenlijk financieel beleid wordt in dit land afgestraft omdat er genoeg geld moet binnenkomen om wanbeleid van derden zoals Griekenland te kunnen financieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen wij 30 jaar geleden ons eerste huis kochten en te maken kregen met belastingen, moest je voor de "vermogensbelasting" de waarde van je inboedel boven een standaard minimumnorm, je fietsen, de auto, sieraden enzovoort opgeven. Dat viel toen vies tegen. In die tijd was het hoogste belastingtarief dat betaald werd 72%. Dat betaalden wij als starters natuurlijk niet.

    Tussen het bedrag dat wij 10 jaar geleden als pensioen dachten te krijgen en nu, nu mijn man bijna zover is, zit 30%. Lager dus. Van 20 jaar geleden 90% van het laatstverdiende loon, was het 10 jaar geleden 60% en nu 30%. Van eindloon naar middelloon, AOW-gat door 10 jaar leeftijdsverschil, geen indexering, afboekingen. Om aan te vullen zijn we begonnen met het aflossen op onze aflossingsvrije hypotheek.

    Als het advies gevolgd wordt om het eigen huis van box 1 naar box 3 te brengen, kunnen wij niet in ons huis blijven wonen. Het is ongrijpbaar geworden. Toen ik het vanmorgen in de krant las, zonk de moed mij in de schoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Hypotheekweg, het is lastig. Veken met een vermogen nemen dan ook een BV,

    @Huib, idd. VVD en CDA zijn mordicus tegen.

    @Ikke, goede link. Vermogensbelasting is vanaf 2017 4,7% in plaats van nu 4%. Belachelijk.

    @Herminez, jouw man heeft hetzelfde gevoel als ik. Alle dingen zijn vlak voor ons weggehaald. Indexeringen kun je ook wel vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga toch eens googelen of een vertrek naar het buitenland niet financieel aantrekkelijk gaat worden. Ik hoorde dat de vermogensbelasting in met name Spanje een stuk lager is. Indien je dan een goedkope woning of flat of zelfs chalet aanhoudt in Nederland kun je zelf bekijken hoevaak je hier of in Spanje bent. Officieel moet je dan, geloof ik, meer dan de helft van de tijd in Spanje verblijven. Maar wie controleert dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Indien het eigen huis van box 1 naar box 3 gaat, meen ik, dat dat ik ergens gelezen heb dat dan de eerste €250000,-- vermogen in het eigen huis vrij gelaten wordt,voor er vermogensbelasting betaald moet worden.Dat relativeert weer wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit zou wel echt een belachelijk plan zijn. Dan wordt het dus huis verkopen en huren tot je dood? Hoewel je dan natuurlijk ook wat geld in je ouwe sok moet doen, omdat je anders weer over dat andere belachelijke fictieve rendement moet betalen. En dat tikt natuurlijk aan als je een huis aan spaargeld op je rekening hebt staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Lege zakken. In Japan zijn de kluizen niet aan te slepen.

    @Gertrude, die twee ton klinkt sympathiek.

    @LlmM, idd. Naar welk buitenland moet je dan alles brengen? De meesten met geld nemen een BV. Betalen dan alleen nog weinig over het rendement. Is simpel te regelen. Pas wanneer er geld onttrokken wordt betalen ze belasting. Mogelijk in box 2.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Natuurlijk gaat dit geld kosten voor iedereen die zijn huis nu fanatiek aan het aflossen is, maar ik verwacht toch niet dat je voor de volle 100% van je overwaarde op het huis de vermogensbelasting gaat betalen. Ik heb ook iets van een vrijstelling gelezen, waardoor je alleen vermogensbelasting betaalt als je complete vermogen boven een grens (nu €24.437 voor alleenstaanden en €48.874 voor fiscale partners) komt. Die vrijstellingsgrens zal waarschijnlijk eerst flink hoog (€250.000?) gezet worden en daarna geleidelijk omlaag lopen.

    Gelukkig zijn het nog maar plannen en zal het nog wel wat jaartjes duren voordat dit doorgevoerd gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Wat kost een gezin, misschien dat het % vermogensbelasting omlaag moet ivm uitspraak. Zo weinig mensen betalen vermogensbelasting, denk ik, dan gaat het % omlaag en wordt er meer belast.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil toch even reageren.

    Ten eerste is de reuring over huis in box 3 ontstaan doordat het CPB dus constateert dat er een scheefgroei ontstaat. Het is een advies, een proefballon, het is maar de vraag in hoeverre de politiek hier invulling aan zal geven. Als dat al gebeurt, dan zal er een ruimere vrijstelling moeten zijn omdat anders domweg de hele woningmarkt op slot gaat. Dat is in 2008 ook gebeurt (kredietcrisis) en dat ijlt nu nog steeds na. Om dus maar aan te nemen dat dit wel gaat gebeuren vind ik wat kort door de bocht.

    Ten tweede lees ik in de reacties ook weer de onvrede over de eigen pensioen-portemonnee. Let wel, het CPB constateert dat er een scheefgroei is tussen jong én oud. Waarbij de weegschaal vooral doorslaat richting oud.

    Afgelopen week publiceerde de Guardian een onderzoek naar Generation Y. De generatie van 1980 tot midden 90-er jaren. De generatie die nu aan de bak moet. Die hebben in alle onderzochte landen substantieel lager inkomen dan de cohorten voor hun.
    Bron: http://www.theguardian.com/world/2016/mar/07/revealed-30-year-economic-betrayal-dragging-down-generation-y-income

    Deze groep bouwt nu - in nederland, als ze al een baan hebben - verplicht een pensioen op waarbij ze als jongeren meebetalen aan de pensioenen van de ouderen. En daarnaast mogen ze straks ook opdraaien voor de grootste groep ouderen ooit die AOW claimen. Wat betaald wordt uit lopende belastinginkomsten. Lees nog eens na op http://www.volkskrant.nl/vonk/-beste-60-plussers-hoezo-oud-en-zielig~a3513800/

    Dus, boos worden is prima maar doe dat dan wel op basis van feiten en niet op basis van onderbuik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Kreupelgeld, Dank je voor de goede hoeveelheid informatie. Ik schreef je een e-mail.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben dan ook benieuwd hoe het met de toeslagen gaat, met mijn huis als vermogen zou ik meteen boven de grens uitkomen. Ik vind het lastig dat de spelregels steeds veranderen, zo lees ik ook dat bij negatieve rente misschien contant geld wordt afgeschaft om te voorkomen dat iedereen het van de bank haalt... Zo zit je straks aan alle kanten vast. Julia

    BeantwoordenVerwijderen

  16. Dan gaan we naar ruilhandel en lokale munten.
    Ik was er ook wel even vanaf toen ik hoorde van het plan van het CPB. Ik ben helemaal klaar met de idioot hoge belastingen waarbij iedereen die maar een beetje meer heeft of verdient, meteen giga belastingen betaalt. In ons land ben je heel snel 'vermogend'. Ook autorijden is hier zo ongeveer het duurst. De hypotheekrente aftrek is heel veel jaren een cadeautje voor de banken geweest waar burgers via de belastingen voor betaalden want de aftrek moest ergens vandaan komen. In ons land lagen de hypotheekrentes een stuk hoger dan in bv Duitsland.
    Ons plan B is mogelijk ook verhuizen naar een goedkoper land. Of we geven ons geld weg aan de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Eigenhuis naar box 3. Ik wordt hartstikke beroerd van deze plannen. Ik heb jarenlang sober geleefd om mijn huis te kunnen aflossen en nu wordt ik 'gestraft' omdat ik mijn huis heb afgelost. Je kunt blijkbaar maar beter schulden hebben en er oplos leven.
    Als deze plannen doorgaan, dan laat de overheid zich weer van haar onbetrouwbare kant zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens. Een beter graai idee lijkt mij ook de hypotheekwaardeforfait te berekenen over een afgelost huis. Geniet nu van je afgeloste huis.

      Verwijderen