vrijdag, maart 04, 2016

O heerlijke pick-up-service van de boodschappen

Met alle vrije tijd die ik heb is het natuurlijk zot om met de auto boodschappen te doen en alle boodschappen meteen in huis te halen. Bovendien haalde ik alle boodschappen gewoon met de scooter. Ik was er uren per week mee bezig.

Sinds januari koop ik de hele meuk bij de pick-up-service van Jumbo. Nou ja, de hele meuk? Ik zwicht toch nog voor meerdere aankoopplekken. De Action voor wc papier en de Aldi voor de sappen. Fijne parkeergelegenheid en een rustige winkel is een pé. De Action is druk, maar ik weet tenminste waar dat wc-papier ligt. Ook al is het onlangs elders neer gelegd.

Klopt de bewering dat het online boodschappen doen voordeliger is, omdat je niet verleidt wordt in de supermarkt?  

Ik heb een hekel aan boodschappen doen. Het kost tijd. Ook al heb ik zeeën dan nog. Ik ben snel geïrriteerd. Ik kocht namelijk altijd van het boodschappenlijstje. Ik koop gericht. Ik liet me nooit afleiden door wat er nu weer te koop is. Ik kijk niet op aanbiedingen. De meeste aanbiedingen zijn toch nooit recht toe recht aan producten. Die ene keer dat het wel zo is, kun je je ook laten verleiden door de extraatjes.   Als ik dan bij de kassa kom van Dirk en er staat een rij voor me en alle kassa's dicht, ben ik echt de vervelendste klant die je je maar kunt voorstellen. Ik ga hard  vragen om nog een extra kassa. Ik herhaal dat nog een paar keer. Nou ik kan je verzekeren. Ze kunnen me wel schieten.

Kortom ik en gezellig boodschappen doen was toch al niet zo'n goede match.  Behalve dan shoppen op de markt. De groentenkramen met groenten, fruit. Een visje. Lekker.
Ik kom nog wel regelmatig op de markt. Dan eet ik een lekkerbekje.  De melk haal ik nog steeds rechtstreeks bij de boer. De boer is dan wel niet zo gezellig. De route er naar toe is landelijk en stoplichtvrij.

Na de eerste keer zag ik dat de Zonnatura flessen groentensappen net zo duur waren bij Jumbo als bij Dirk.
Nu voor mij de druk van het gericht boodschappen doen verdwenen is, is de verleiding van de Jumbo app groot. Ik val voornamelijk voor biologisch tot in het uiterste. Ik bedoel, wat is er voor verschil tussen al dan niet biologisch olijven.   Het heeft een aantal weken geduurd voordat ik min gretigheid kon beperken. Mijn aankopen zijn nu weer gewoon...   Ik hou me in. Gewoon, omdat het kan en moet.  Ik betaal een paar euro voor de pick-up-service en dat is de lach op mijn gezicht wel waard. Vooral eerst herhaalde ik regelmatig voor mezelf:  Binnen een half uur alles in huis en de afvalscheiding weggebracht. Nog steeds ben ik blij verrast met de snelheid.  Ik ben van een sjacherijn veranderd in een sympathieke klant... Maandelijks krijg je een korting van 10 euro bij boodschappen vanaf 50 euro.

Soms omdat het lastig, want ik herinner me goed, hoe lekker de komkommers, en mandarijnen bij de Turk zijn. Het is vaak erg druk (te) in de winkel.  Bij de Jumbo zijn ze ook wel goed, maar ja, het is een beetje nostalgisch bijna.

Dit is geen reclameblog voor Jumbo, Zonnatura, Dirk, Markt , Turk en zuivelboer. Ik ontvang er niets voor.

3 opmerkingen:

  1. Ik hou wel van boodschappen doen en ik zoek vooral graag groente en fruit uit en bekijk de aanbiedingen. Gelukkig wordt ik niet snel verleidt of val ik voor aanbiedingen waar ik eigenlijk niets aan heb, kwestie van jaren ervaring.
    Ook kijk ik graag in de afgeprijsde bak en spot ik vlezen met 30% korting.

    Alleen die kassa's daar ben ik dus ook erg lastig mee. Toen ik vroeger met dochter was kreeg ik wel eens de opdracht maar vast naar de auto te gaan en haar de kassá te laten afhandelen, ze schaamde zich dood voor mij denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak ook gebruik van een pick-up service (AH en Colruyt, ik woon in België) maar doe het niet voor alle boodschappen. Ik vind de servicekost van 5,50 EUR net te veel om wekelijks te doen, dus ik ga meestal voor de grotere en zware dingen om de 2 weken à een maand. Omdat hier ook niet heel veel winkels zijn, gebruik ik ook mijn diepvriezers (ik heb er twee) heel vaak voor vlees en groenten. Het fruit haal ik nog op de markt onder mijn middagpauze of bij de Marokkaanse winkel om de hoek van mijn werk. Ik vind de tijdbesparing wel de moeite om die extra kost om de twee weken te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga meermaals per week boodschappen doen net omdat ik dan vaak producten in aanbieding tegenkom die ik niet zou gezien hebben indien ik maar één keer per week boodschappen zou doen. Ik volg de aanbiedingen, let op seizoensgroenten en fruit en als iets in superaanbieding staat, doe ik er een voorraadje van in. Onze diepvriezers zijn altijd goed gevuld.

    Ik ga vaak 's morgens tegen openingstijd naar de supermarkt omdat ik daar dan meestal vlees 'vind' dat 30 % is afgeprijsd. Ik steek dat dan direct in porties in de vriezer. Groenten en fruit uit aanbieding, seizoensgroenten,.... vries ik ook in zodat we die later kunnen verbruiken maar dan wel aan een voordelige prijs.

    Van niet bederfbare producten zoals wasmiddel, afwasproduct, douchegel, tandpasta,shampoo.... heb ik ook een voorraad want ik koop die producten in superaanbieding en vaak kan ik dan ook nog een leveranciersbon afgeven zodat het product nog goedkoper uitkomt. Ik noteer op elke verpakking onderaan de openingsdatum en zo weet ik 'hoelang' een fles shampoo, douchegel, wasproduct,..... 'meegaat'. Op die manier speel ik in op de reclames door op voorhand te kopen.

    Ik ga naar meerdere winkels en warenhuizen maar ik verrijd er geen benzine voor aangezien ik zo goed als alle boodschappen per fiets of te voet doe : ik heb tijd en het is nog goed voor mijn conditie....

    Ik zal, indien niet nodig, nooit gebruik maken van een thuisleveringsdienst want ik vind het tarief bv 5.5 euro toch wel veel.
    Ik weet natuurlijk niet hoe mobiel ik zal zijn eens ik 'oud' ben en of ik dan nog zelf mijn boodschappen zal kunnen halen. Misschien dat ik dan wel gebruik zal maken van een leveringsdienst maar dat zou eerder uit pure noodzaak zijn.
    Ik zou, ingeval ik niet meer mobiel ben, liever gebruik maken van een leveringsdienst voor mijn boodschappen of dat ik mijn kinderen ten pas en ten onpas 'lastig' zou moeten vallen om koopwaar bij mij aan huis te leveren. Ik breng nu altijd de koopwaar voor mijn bejaarde moeder naar haar huis en aangezien ze geen plaats heeft voor een diepvriezer, moet ik meermaals per week over en weer fietsen (10 km enkel) om haar verse groenten, fruit en vlees te brengen. Ook de andere koopwaar breng ik naar ginder en al dat over- en weergerij, gerief afleveren en daar dan elke keer nog een paar uur moet blijven hangen, is wel een band.... Ik wil het mijn kinderen later niet aandoen om voor boodschappen volledig afhankelijk te zijn van hen.

    BeantwoordenVerwijderen