woensdag, maart 16, 2016

Onderzoek: Vrouwen moeten meer slapen dan mannen

Vrouwen denken meer dan mannen. Vrouwen willen de puntjes op de i. Vrouwen willen op alle vlakken scoren. Vrouwen hebben meer slaap nodig dan mannen. Dit wees onderzoek uit,
Al deze dingen kosten energie. Energie die je kunt krijgen door slapen.

Een algemene regel is, dat voldoende slaap je concentratie verhoogt. Korte slaapjes van zorgen voor meer concentratie, meer energie, het voorkomt burn-outs.

De schrijfster Arianne Huffington schreef in haar boek ' Het nieuwe succes'  dat voor haar het vechten was, om haar gewoontes te veranderen dat zij haar achturige slaapnacht ging halen.
Ze haalde het. Haar resultaten verbeterden. Niet alleen haar werk resultaten, maar ook haar sportresultaten. Ze was minder geïrriteerd. Ze viel af. Haar gezin floreerde. Alles door voldoende slaap. Een bijna burn-out verdween omdat ze echt op zichzelf ging letten.

Topsporters slapen vaker tussendoor. Het verbeterd de resultaten. Niet alleen veel trainen is het devies, maar slapen.

Nadat ik genezen was van een ruggewervelbreuk en ik ging weer hard lopen in de groep op de atletiekbaan, zei de trainer dat ik harder liep dan voor de maandenlange rustperiode met de gebroken ruggenwervel. Zo zie je maar, voldoende rust en slapen helpen echt.
Gaandeweg werd ik weer opgeslokt door de gewone werkzaamheden en sliep ik minder uren.
Nu ik langer thuis ben, merk ik dat mijn concentratie is toegenomen.

Slaap jij genoeg of vind je het flauwekul?

12 opmerkingen:

  1. Slaap is, naast eten en drinken, niet voor niets één van de basis levensbehoeftes. Voldoende slaap is belangrijk. Dat lukt overigens niet altijd, want ik ben een avondmens. En normaliter gaat de wekker 's morgens toch weer vroeg. Ik merk het verschil wel als ik langer slaap. En soms, als het nodig is, ga ik een avond gewoon lekker om half negen naar bed. Beetje lezen en dan slapen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger hoorde ik wel eens, dat je minder slaap nodig hebt bij het ouder worden. Helaas merk ik dat niet. Ik heb mijn 8 uur echt nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben een zeer slechte slaper : slaap heel moeilijk in, lig uren te draaien en keren in bed en als ik dan toch eens het geluk heb om in slaap te raken, ben ik van het minste geluid terug wakker en raak dan weer niet meer in slaap. Ik slaap al jaren gemiddeld 3 tot 4 uren. Ik heb al alle mogelijke huis-keuken en tuinmiddeltjes geprobeerd om wat beter te slapen maar niets lukt. Overdag loop ik altijd doodmoe rond en heb heel weinig energie maar ja, wat kan ik eraan doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak doorgaans nachten van een uur of 5. Zeker doordeweeks. In het weekend weleens een uur of 7. Daarnaast kan ik erg opknappen van een hazeslaapje overdag. Het lukt niet alle dagen, maar ook weleens twee of drie keer op een dag. Al is het maar 10 minuten. Ik slaap dan meteen en diep en ben na die 10 minuten direct goed wakker en echt uitgerust. Vooralsnog lijkt dit ritme prima bij me te passen. Doe het zo al jaren en heb een goede dosis energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @BespaarBalans, ik begrijp wat je volkomen. Ik moest altijd vroeg op voor mijn werk. O, acht uur beginnen. Ik ben nu zo gewend aan vroeg, dat ik nog steeds vroeg op ben. Alhoewel ik in de winter graag later op sta.

    @Izerina, Ik nu ook. Heerlijk

    @Anoniem, wat vervelend. Ik heb geen oplossing. De schrijfster van het boek kon in het begin de slaap niet vatten. Ze bleef in bed en gaandeweg ging het beter. Maar dit is een advies van de koude grond. Ik neem aan dat je een ervaringsexpert bent,

    @Teunie, hazenslaapjes noemt de schrijfster dat., ze maken je fit,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik roep altijd een van mijn hobby's is slapen tussen de 8 a 10 uur haal ik makkelijk.
    Ik ben net een diesel en ben bezig tot 1 uur voor ik ga slapen.
    In de overgang was het wel moeilijker omdat ik veel wakker was maar nu neem ik s'avonds geen koffie maar surrogaat koffie en later op de avond een glas thee.
    En ik slaap als een roosje.
    Probeer ook zo min mogelijk tv op computer te kijken want dat houd me uit mijn slaap door het licht wat ervan af komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @opnieuw beginnen, onze huisarts raadde me juist aan om , als ik de slaap niet kan vatten, niet in bed te blijven liggen maar terug naar beneden te gaan en iets ontspannends te doen tot ik moe ben. Dan pas mag ik volgens hem terug naar boven. Als ik die tip toepas, zit ik me een hele nacht beneden in de koud, gewikkeld in een dekentje, te vervelen want tv kijken en op pc mag niet omwille van het licht dat het scherm afgeeft, lezen mag maar dan enkel iets 'saais' waarin geen spanning zit en waarvoor ik mijn geest niet echt nodig heb..... Ik heb ene paar keer zijn tip om 's nachts beneden te komen zitten opgevolgd maar na een half uurtje ben ik zo verkleumd of iets aangezien wij 's nachts onze verwarming op 15° zetten en uit pure armoe kruip ik dan als een ijsblok weer in bed (waar ik lig te rillen van de kou en niet kan slapen)
    Volgens huisarts moet ik mijn bed uit als ik wakker ben omdat ik mijn bed associeer met 'slecht slapen en wakker liggen' en daardoor zou ik niet in slaap raken......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem 1, Ik slaap nu veel meer. Ik merk dat mijn concentratie is toegenomen. Ik had te hard gewerkt de laatste jaren in het kantoor dat steeds meer met minder moest doen.

    @Anoniem2, Zo zie je maar, ik heb er geen verstand van. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf heb ik ooit op een slaapcursus geleerd dat het vooral gaat om de kwaliteit van de uren die je slaapt.
    Dus niet zozeer om de hoeveelheid uren.
    Als je dit laatste gegeven loslaat, dan fixeer je je niet zo op 'oh, nog maar 7 uur slapen en dan gaat de wekker alweer'.
    En inderdaad, soms kan je je met 6 uur slaap net zo fit voelen als een nacht van 8 a 9 uur. Het ligt er maar net aan hoe diep je geslapen hebt.
    Gr.Elies

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ben het er helemaal mee eens. Probleem is, dat ik een nachtuil ben en op tijd uit bed moet voor de kinderen. Probeer eerder te gaan,maar onze jongste komt er geregeld uit 'snachts. Zet nu muziek op dat ze dat hoort,maar stil....i am dopy now..
    Zei tegen man, dat ik vanavond vroeg naar bed ga.... Maar ja, denken en doen is twee.
    groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb mijn slaap wel nodig. Ik ga meestal rond een uur of half tien naar bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik slaap ook weinig, maximaal 5 uur à 6 uur, en kan ook van een hazenslaapje erg opknappen. Mijn vader deed dat altijd al, na de lunch, zittend in de stoel, benen op andere stoel.
    Als ik eens erg vroeg naar bed ga, dan ben ik ook gelijk extra vroeg wakker. Maar toch: het lijkt me heerlijk om structureel langer te slapen. Als ik vakantie heb komt dat moment meestal na een week of twee. Dat je 8 uur lang slaapt en dan pas wakker wordt. Alleen om die reden kan ik al uitkijken naar mijn (plakband)pensioen 😉

    BeantwoordenVerwijderen