dinsdag, maart 08, 2016

'Ontspullen' door James Wallman

Na Marie Kondo komt op 15 maart het vertaalde boek "Stuffocation" van JamesWallman "Ontspullen" in de handel.

Het heeft de levens van mensen veranderd.  De laatste crisis heeft gezorgd dat meer mensen besloten om kleiner te gaan wonen en minder spullen nodig  hebben.   Ik merk dat voornamelijk de digitalisering er voor gezorgd heeft dat de boeken het huis uit kunnen, de foto's alleen nog maar digitaal, net zoals de muziek.  Dat scheelt veel ruimte.  De wasmachine wast snel en eenvoudig, heb je een wasdroger, dan heb je ook niet meer twaalf lakens per bed in voorraad nodig zoals onze voorouders.  Met de juiste geluidsboxen heb je een mooi geluid, bijna net zo als de muziek in het echt te horen is.

Kleiner wordende gezinnen en meer singles, plus de digitalisering kunnen velen met een kleinere liefst passief huis toe.  Dat  scheelt. Niet alleen scheelt dat in zorg voor spullen, dus onderhoud, maar ook dat je sneller opgeruimd hebt. Je krijgt eindelijk meer tijd. 

Internet zorgde ook voor het duurzaam kopen via Marktplaats en Ebay, of delen met de buren via deelsites. Je hoeft niet meer geld kwijt te zijn voor spullen.  Tweedehands kopen is duurzaam. Je bent gelijk ook duurzaam bezig!

Het hoeft niet slechter voor de economie te zijn. In plaats van dingen voor de heb kopen, kunnen we dingen doen die goed voor ons zijn.  Een concert, een wandeling, een boot, een nagelstudio, de pedicure, de massagesalon, sporten, kapper of horeca.  Van een spullen economie naar een diensteneconomie.

Reviews hier  Kopen: Daar

5 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd naar het boek en heb het gereserveerd bij onze bibliotheek. Het boek is nog in bestelling dus even afwachten wanneer het er is.

    Het gaat niet hard bij mij in huis, maar toch gaan er nog iedere keer spullen de deur uit. Deze week nog iemand blij gemaakt met 5 emmers meccano en een boek wat ik toch niet meer gebruikte.
    Er kan nog meer weg, maar afscheid nemen van mijn spullen valt me soms toch zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja helemaal van deze tijd juist ook door de digitale tijdperk. dat zie ik ook zo. je eindigt met 'diensten' economie. Dan moet je deze kijken als je het nog niet gezien hebt: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/einde-van-bezit.html erg fascinerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het wel een goede ontwikkeling, hoewel ik natuurlijk niet hoop dat iedereen er hetzelfde over denkt, want dan is er straks weinig meer aan de koperskant ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier staat weer een big shopper klaar vol spullen voor de 2e hands winkel :-)
    Daar kan ik helemaal blij van worden!
    Wij hebben wel 6 lakens in de kast liggen ik ben nl niet zo'n fan van de droger; nl kost veel energie en je kleren en lakens ed slijten veel vlugger.
    Dus gebruik ik hem maar 1x per jaar en dat is na de vakantie.
    Verder hang ik het wel boven of buiten.
    Verder hebben we hier veel platen en platenspeler, dus gaat hier de tv veel uit en draaien we platen lekker relaxed met een breiwerkje erbij!
    Ook hier meerdere dingen per digitale weg maar niet alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Maaike, het boek lijkt me een stuk plezieriger leesbaar dan het boek van Marie Kondo.

    @Rose van der Haven, Idd. Ik ga de uitzening bekijken.

    @LLmM, Veranderende economie.

    @Anoniem, Zes lakens is ruim voldoende, weet ik uit ervaring. Ik heb ook geen droger en verwissel de lakens heel vaak.

    BeantwoordenVerwijderen