vrijdag, maart 18, 2016

Plannen maken is zinloos aldus Britse filosoof Mouhammed Boulahrir

In dit filmpje van 2,25 minuten laat Mohammed Boulahrir zien, hoe je in je leven iedere keer aan de toekomst werkt. Je bent er nooit. Nu ik vrij ben, onderschrijf ik dit helemaal.

Vanaf groep 1 wordt de druk opgevoerd om steeds beter te presteren, leren.  Je gaat naar middelbare school en je moet goede cijfers halen om naar de universiteit te gaan. Ook daar moet je werken om na het behalen van je titel de wijde wereld in te trekken. Ook in je werk moet je de weg omhoog blijven beklimmen.
Dan ben je zo ongeveer 45 jaar en denk je. Is dit het nu? Je hebt je plek bereikt. Was dit het nu allemaal?  Je voelt je een beetje bedrogen. Je leeft voortdurend ergens waar je in feite niet bent.
Die toekomst waar je altijd naar toe gewerkt hebt, en waar dat dan het heden wordt, je daar dan niet aanwezig bij bent. Dan ga je weer verder werken aan een andere toekomst die er nog niet is.

Je leeft totaal niet, tenzij je er in slaagt om volledig nu te leven.

Het filmpje van Mohammed Boulahrir is ondertiteld door het vrije denken.


Je moet doen war je wilt doen. Dan leef je.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik vaak op mijn eigen rem moet trappen. Ik wil zoveel en zoveel gedaan hebben. Het lukt me nooit. Dan herpak ik me, let op mijn ademhaline en reduceer mijn to do lijstje.
Altijd wil ik meer, maar dat kan ik helemaal niet.
Het helpt mij om 's avonds vast te stellen welke dingen ik tot een goed einde heb gebracht. Dat geeft mij rust.

3 opmerkingen:

  1. Zo mooi inderdaad. Ik zag het licht een aantal jaren terug, al heb ik soms nog wel eens de neiging teveel bezig te zijn met mijn komende pensioen. Maar meestal kan ik goed genieten van het nu, alle voorwaardes zijn goed en ik verlang niet meer naar dingen de er al zijn. Het geeft heel veel rust kan ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen