dinsdag, maart 22, 2016

Review van het boek "Plakbandpensioen"


Plakbandpensioen
Mijn review van het niewste  boek van Gerhard Hormann "Plakbandpensioen".

Het boek beschrijft  hoe heerlijk het is om met plakbandpensioen te zijn. Gerhard heeft bij zijn laatste werkgever heel hard gewetkt.  Dit heeft hem heel veel gekost. Hij sliep 's nachts slecht of naurwelijks en was dan al weer in gedachten bezig met zijn werk voor de volgende dag.

Voorafgaand aan de éénnalaatste  reorganisatie, kon Hormann een tijdlang slechts alleen nog maar voedsel tot zich nemen zoals aardappelpuree en appelmoes. Alleen hij en nog één collega, de vormgever mochten na deze reorganisatie nog blijven.  Het overige personeel was al eerder ontslagen. Met een paar mensen moest hij zorgen voor de maandelijkse nieuwe editie van het tijdschrift Aktueel Sportief.  Het tijdschrift hield op te bestaan. Het arbeidscontract van Gerhad werd ook beëindigd.

Ik herken hier wel wat van. Ook ik was heel druk aan het werk en ook ik las vaak stukken in het weekend en moest op mijn vrije dag terug voor nog een vergadering of zo.  De reorganisatie met nog minder mensen hetzelfde werk, zonder dat de automatisering daarop werd aangepast, vanwege bezuinigingen. Als ik dan een half uur niet kon werken, vanwege de apparatuur, dat was stressss. Bovendien al die mensen aan mijn bureau, de telefoon die bleef rinkelen.  Inmiddels is de automatisering een feit en zijn er nog een aantal mensen minder aan het werk. In de eerste maanden na mijn ontslag heb ik veel uren geslapen. Ik moest echt bijkomen.

Gerhard beschrijft uiteraard het voordeel van het hypotheekvrij zijn en leven beneden je inkomens niveau. Creatief zijn met geld. Vooral lekker leven. Je geen zorgen maken om geld. In jouw favoriete plek, je huis en je omgeving. Precies zoals ik dat ervaar.

In het boek komen verhalen voor van Nederlandse mensen die bijvoorbeeld al op hun 30e hun hypotheek hebben afgelost en al minder of helemaal niet hoeven te werken.

Ook in dit boek een verwijzing naar films en boeken die hij las om dit boek te kunnen schrijven. Als voorbeeld, Jakob Lund Fisker, die na vijf jaar sparen  in de VS genoeg geld had om met pensioen te gaan. . Early Retirement Exrtreme

Ook al is Gerhard dan door 'toeval' eerder met pensioen gegaan. Hij heeft behalve een afgelost huis ook voldoende geld om de komende jaren tot zijn AOWleeftijd de tijd door te komen.  De opbrengst van zijn laatste boeken hebben hem daar mede bij geholpen.  Schrijven is voor hem een must. Schrijven maakt hem wat hij is.
Ik bewonder hem om de vrijmoedigheid waarmee hij dit onder eigen naam vertelt. De reacties die hij krijgt zijn niet altijd mals. Over je eigen geld schrijven in een maatschappij waar weinigen eerlijk zijn over hun inkomsten en uitgaven is lastig. Je hebt moed nodig. Ook als echtgenote en kinderen zal dit zeker een stempel drukken.

Stel jezelf maar voor, dat jij tegen de hele wereld over jouw persoonlijke financiën spreekt en twittert. Wie weet breekt hij hier een lans voor al die mensen die nooit over geld praten. Gezien de grote hoeveelheid volgers op Twitter, zijn er toch velen die zich laten inspireren. Al die mensen die zijn boeken kochten. Een ware aflosrace heeft zich meeser gemaakt.

Heb jij het boek al gelezen?  Wat is jouw gevoel bij dit boek?

10 opmerkingen:

  1. Dank voor je mooie verslag. Ik heb het boek nog niet gelezen maar na je review heb ik een goede indruk. Zelf was ik bij 1 van mijn blogs, misschien wel door jou?, getipt voor het boek van Jacob Lund Fisker. Daar zit ik in maar ik vind het behoorlijke taaie kost om door heen te lezen. Heel wetenschappelijk. Maar ik probeer er door heen te komen. Leuk te lezen dat dit boek ook weer Gerhard heeft geïnspireerd.

    Leuk dat je afsluit met je bewondering voor hem, hoe hij open is. Dat vind ik ook geweldig en snap dan ook niet zo goed waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Hij pocht niet, hij laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben het nu aan het lezen, maar ik vind het boek minder inspirerend dan hypotheekvrij!. Dit boek voelt bij mij meer als kijk mij het eens goed voor elkaar hebben tot nu toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb al zijn consuminder / leef anders boeken gelezen en 80000 euro afgelost in 4 jaar. Ben een groot fan van Gerhard. Zoals hij schrijft. Als je begint met aflossen komt er iets op gang wat veel impact heeft. Eigenlijk ben ik hem dankbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het met Hypotheekweg eens. Ook had ik wat meer praktische tips verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem, dat is fors 20.000 per jaar. Ik haalde dat niet eens. Je hebt een supersoon inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb dit boek nog niet gelezen. Wel alle andere boeken van zijn hand, althans die met extra aflossen en consuminderen te maken hebben. Zodra hij in de bieb is, ga ik hem luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben een beetje uitgekeken op zijn boekjes. An sich leuke persoonlijke verhalen, maar ook veel vaag maatschappij-kritisch gedoe, en zeer weinig concrete tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit er middenin. Ik vond zijn eerste boek het beste en meest inspirerende. Ben benieuwd naar dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik krijg er niet goed hoogte van, moet ik eerlijk zeggen. Zij schrijfstijl is heerlijk soepel, dus ik had het boek in een vloek en een zucht uit. Alleen, toen ik het dicht deed, vroeg ik me af wat ik er nu aan had gehad.
    Dat ligt misschien ook aan mijn verwachtingen. Ik had een meer how-to... boek verwacht. En nu lees ik een heel stuk over het schrijven van boeken en wat dat betekent. Daarbij vroeg ik me echt af of er misschien een bedoeling was die ik gewoon niet snap.

    Het kan zijn dat het meer voor me betekent als ik het rustiger lees. Mijn eerste indruk is niet onverdeeld positief, maar ik wil benadrukken dat ik het nog niet grondig gelezen heb.

    Als ik zo ver ben, schrijf ik er over op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen