donderdag, maart 31, 2016

Roodstaan op je betaalrekening kost een vermogen

Het zijn dingen die mij niet meer overkomen, sinds langere tijd, maar die ik toch wil delen met jullie.
Rood staan op je betaalrekening is erg duur en ondanks de gedaalde rente blijft dat duur. De laatste drie jaar, is de dure roodstand rente net zo hoog gebleven. Of de banken geld gratis krijgen of niet. Jij betaalt voor roodstand. De ING en Rabobank hebben deze rente zelfs verhoogd.

Sinds ik overstapte naar de betaalrekening van de voormalige DSB bank naar de ASN bank mocht ik het eerste half jaar van ASN bank niet rood staan. Ik heb dat gewijzigd in nooit meer rood staan.  De ASN rekening gebruik ik alleen voor mijn vaste lasten, en reserveren voor niet maandelijkse betalingen.  Reserveren voor onderhoud doe ik bij de Leaseplanbank.

Daarna heb ik mijn privé rekening bij de ING ook op onmogelijk om op rood staan te zetten. Ik spaar geen cent meer bij ING. Er staat een bedrag op dat ik die maand kan gebruiken voor de boodschappen, fun, cadeaus, kapper en kleding. That is it. De rest gaat naar Moneyou, de bank van ABN-AMRO.

Het voordeel van geen spaarrekning bij je eigen bank te hebben, is dat je, als je inlogt op je bankrekening, het geld niet ziet. Je kunt je niet rijk rekenen.

Onderstaand een grafiek die ik overnam van het FD:





Dit artikel kwam behalve in het FD,  ook voor in andere websites, maar dan zonder deze grafiek, zoals de NOS en BNR enz.


Niet meer rood kunnen staan werkt bevrijdend en is logisch. Als je het geld niet meer hebt, kun je het niet meer uitgeven. Simpel zat.
Misschien is het even wennen. Maar alles went.

2 opmerkingen:

  1. Ik laat daarom altijd minimaal 500,- op mijn rekening staan. Dan kan een onverwachte rekening altijd betaalt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sta nooit rood. En mocht het gebeuren dan zuiver ik het meteen aan met de spaarrekening. Inderdaad vanwege de hoge kosten.

    BeantwoordenVerwijderen