donderdag, maart 03, 2016

Verhaal over koopsompolissen en de gewijzigde wereld

Heel erg lang geleden kocht ik een koopsompolis. Een verzekerdingetje. Deze zette ik op uitkeren met 55 jaar. Dat leek mij, met de kennis van toen, een heel goede voor mijn gewenste pensioendatum. Dat kon toen nog en velen deden dat. Tussenpersonen sloten deze af in het voor-internet-tijdperk
De economische tijden veranderden. 
Ik werd 55 en de tijd was veranderd. Op je 55e met pensioen?  Vergeet het maar. De koopsompolis zette ik via Independer over naar een bankspaarpolis met uitkering naar 60 jaar. Dan zou ik met pensioen gaan. Echt waar. Het ABP beloofde een redelijke uitkering als ik 60 werd. Ik werd 60 jaar. De wereld was verder veranderd. Ik bleef werken. Ik verzette de uitkeringsdatum op 63 jaar, zuchtte en ik werkte verder. Probeerde mijn werk leuker te maken en dat lukte redelijk. Ik kreeg betere dingen te doen. Een reorganisatie verder en gewijzigde economisch tijden. zorgde voor een inkrimping van het personeelsbestand.  

Ik vertrok op 61 jaar, met de WW. De uitkering van het UWV is hoger dan die van de inmiddels gewijzigde en gedaalde ABP pensioen. Het ECB doet zijn best om de rente verder te verlagen en de uitkeringen nog meer onder druk te zetten. 'Wie niet werkt hoeft niet te eten'.... Eind 2015 kon ik het bankspaarproduct van Independer dan met mijn 63e jaar overboeken naar een lijfrente product.  
Dit deed ik via Moneywise. Simpel, goed uitgevoerd en het kostte 195 euro. Ik ging naar Aegon. Dat leek me het beste.

Nu  krijg ik dus een maandelijkse uitkering. Moneywise vroeg of ik een getekende loonformulier op wilde sturen van degene die mijn uitkering verzorgt.  hahaha. Ik zou naar het UWV, het ABP moeten om dit loonformulier te laten tekenen?  Aegon heeft het begrepen. Dat werkt niet. Tot mijn grote verrassing wordt nu toch ZVW en inkomstenbelasting ingehouden. Ik ontvang het bedrag netto. De ƒ5000 is gewijzigd in ietsiepietsie minder dan €10.000. Is het toch nog goed gegaan, denk ik dan.
Nadat ik alles had geregeld, en ik de definitieve polis ontving begreep ik dat er servicekosten in rekening werden gebracht, Liefst  €256 per jaar, bruto. Dat is weer een mooie belastingaftrekpost.

De bankspaarpolis keert uit tot mijn AOW-leeftijd.  Dit kan omdat de koopsompolis in een oud regiem werd afgesloten.

Ik heb nog een koopsompolis die ik een paar jaar terug over sloot, eerst naar Brand New Day, want ik zou hierop een geweldig rendement halen. Dit bleek in de praktijk tegen te vallen. Verlies!!!
Dus sloot ik in 2010 het ding over naar SNS. Ik ontdekte dat zij ook aan banksparen deden, al heette dat iets anders in de praktijk. Ik had het gevonden op een vergelijkingssite voor banksparen. Het zou helemaal goed komen. Uitkeren op 63-jarige leeftijd.  Nou ja, dat was in 2012. Dee wereld was weer veranderd in deze korte tijd.
Vorig jaar vroeg ik zelf om het omzetten in een levensverzekering . Het uitkeren zou nu gaan beginnen!
Tja, toen bleek het toch een bankspaarding te zijn nieuwe stijl. De nieuwe stijl betekent dat het ding uitkeert als ik de AOW leeftijd heb bereikt en dat tot mijn geachte gemiddelde overlijdenstijd van 85 jaar.

Met de kennis van nu adviseer ik iedereen geen koopsompolissen of bankspaarproducten te kopen. Je ontvangt een belasingvoordeel als je ze afsluit, maar je bent aan de goden overgeleverd als je ze te gelde wil gaan maken.  Wat je dan wel moet gaan doen? Dat is voor iedereen verschillend. Een baan is niet voor de eeuwigheid.  Je moet hoe dan ook voor inkomen zorgen. Helaas worden de regelingen iedere keer weer slechter en minder.  Wie weet als we een volgend kabinet krijgen. Dat de  ECB stopt met het structureel verlagen ban de spaarrente.  Dat de hypotheekrenteaftrek met deze lage rentestanden beèindigd wordt.
Koffiedik kijken dus.  

In ieder geval is nog nooit iemand armer geworden van hypotheek aflossen. Ook al willen velen het niet. Het is een lange weg en misschien te lastig voor velen.  Ik dacht er vroeger ook zo over. Zo veel geld? Dat lukt me nooit. Saai!  Ik leef nu! 
Maar wil je vrijheid, dan is het toch slim om je wensen te downsizen.  Wil je er lang van genieten, probeer dan zo lang mogelijk te leven en let op je gezondheid.  Rust, slaap, voeding en sport.


6 opmerkingen:

  1. blij met je letter groote....( en pas 58...)groeten,Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Karin. Idd

    @Frank. Niet bewust. Ik kan zonder bril nog steeds goed lezen. Bates methode. Natuurlijk zien. Het kost veel doorzettingsvermogen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als jij (als actief en financieel geinformeerd mens) al zo'n moeite hebt met dit soort constructies, waarom zijn er dan niet veel klachten van andere mensen met zo'n polis? Want er zijn er veel afgesloten.
    Denken al die mensen niet na over wat ze zouden moeten krijgen en zijn ze blij met alles wat er komt? Is het sociaal niet acceptabel hierover te klagen? Doen ze alles via een tussenpersoon, dus merken ze niet hoe ingewikkeld het is?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Kruidig Meisje. Je koopt een koopsompolis volgens de voorwaarden van toen. De politiek sluit alle wegen af. De voorwaarden van toen gelden niet meer.

    Beter banksparen dan verzekeren. Dat SNS ding is ook banksparen in de basis. Alleen is het ding ondergebracht bij verzekering SNS Reasl.
    Die truc had ik niet door.
    Ik heb geen behoefte om voor veel geld dit aan te kaarten. Ik had destijds beter op moeten letten. Eigen schuld. Dikke bult. Zoiets

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @anoniem die 58 is, rechtsbovenin zit een knopje, waarmee je het beeld kunt vergroten en dus ook de letters. In plaats van 100% kun je kiezen voor 110 tm 400%, succes :)
    @Opnieuw beginnen, dank je voor je uitleg ik begreep vrij weinig van lijfrentes en koopsompolissen.

    BeantwoordenVerwijderen