zaterdag, maart 05, 2016

Vier tips om te investeren in windenergie

Eenvoudig is het niet om te participeren in windenergie. Het beste is om een hele windmolen aan te schaffen en te plaatsen. Maar ja. Een windmolen bij je huis plaatsen mag niet. Een kleine windmolen op je dak levert wel wind op maar kost nog meer geld.

Wat dan? Er zijn meerdere mogelijkheden, die ik hieronder schets:

- Levenslang klant blijven bij Greenchoice en winddelen kopen van € 200,00 van de Windcentrale.  Er zijn momenteel 10.000 wachtenden voor u.

- Beleggen in een beleggingsfonds, zoals het Triodos Renewables Europe Fund. 44% Gaat naar windenergie en 56% naar zonnepanelen. In het verleden kon je zo 2,5% rendement halen.  Er zijn meer groene fondsen met eenzelfde risico profiel en die leverden drie keer zoveel rendement op.

Duurzaaminvesteren.nl investeren in wind, zon en waterkracht. Ook Triodosbank investeert momenteel. Rendement tussen de 4 en 5,5%.  Betalen kan via Ideal en na een jaar keert het uit. Deze investering valt buiten het toezicht van de AFM. Dat laatste is een dingetje, maar het idee vind ik top. Rendement in plaats van weinig  op de spaarrekening. Helaas mag ik alleen investeren in AFM goedgekeurde projecten. Zoals Geld voor Elkaar en ja dat is niet veilig.

Rescoop.nl biedt de mogelijkheid om samen een coöperatie op te richten en samen een windmolen of meerdere windmolens aan te schaffen. Tot nog toe was het rendement gemiddeld 5%.  Het rendement is vaak hoger maar rendement wordt tevens gebruikt aan educatie op scholen of wordt uitgeleend aan andere coöperaties.

Beleggingen in duurzame energie wordt niet in box 3 belast. Ook als de belegging niet door de AFM is goedgekeurd. Lees deze waarschuwing over investeren in windenergie:  "Het gaat vaak om achtergestelde leningen met een hoog risico. Als de onderneming geld tekort komt, is degene met een achtergestelde lening, de eerste die het merkt. "


Bron: Volkskrant van 5-3-2016

6 opmerkingen:

  1. En als het een speciaal groen certificaat heeft dan levert het ook nog een extra grote vrijstelling voor box 3 op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Karin, Idd. ik ga het er nog bij vermelden. Ik vond het zo logisch dat ik dat achterwege liet. Ik zou ook nog kunnen vermelden dat beleggen via de Triodos weel AFM goedgekeurd is. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben wel benieuwwd waarom jij alleen maar mag investeren in AFM-goedgekeurde fondsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hypotheekweg. De Stamrecht BV heet geld en beperkingen. Afspraken een contract met de belastingdienst.
    Alleen in banken en effecten van AFM goedgekeurde instellingen. GVE is ook een AFM goedgekeurde instelling.
    Als ik verlies heb dan zijn er een aantal dingen Meestal mag ik privé afrekenen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het handige overzicht! Ik houd van milieuvriendelijke energiebronnen.

    BeantwoordenVerwijderen